Un bloc de Joan Yll Martínez

Un bloc de Joan Yll Martínez

18 de març 2020

DELS 100 ANYS DEL CITROËN ALS 60 DEL RAL·LI


    Quan el diumenge, 8 de febrer del 1959, el Ral·li de Cotxes d’Època Barcelona – Sitges es posava a rodar, la marca de cotxes Citroën just feia 40 anys del seu inici de rodatge. Per tant els separaven només uns anys, que si bé n’eren uns quants, no es podia parlar d’una xifra massa important. Ara, quan aquest Ral·li celebra els seus 60 anys, la firma francesa ha assolit els 100, això ja són paraules majors. De la mateixa manera que hem de considerar que els cotxes participants en aquella primera edició, que ja eren antics, avui ho són 60 anys més. D’ahir a avui han canviat moltes coses i conceptes en el tema de la locomoció.
   Entre els  qui vam sortir als carrers, per donar la benvinguda al Ral·li, es va produir una curiositat que cal destacar: els més joves no havíem vist mai abans, tan a prop, aquells cotxes, que en dèiem, antics. Els més grans els havien vist transitar en compta gotes, perquè no tothom tenia cotxe. Segons l’edat, a la qual ens podem centrar com a referència,  una part  d’aquells curiosos vam poder arribar a tenir cotxe a la porta i d’aquesta disposició ens en vam beneficiar els que per aquella època érem canalla, i a partir d’aquí ja ho vam trobar normal, fins el punt que, arribada la majoria d’edat, ens vam treure el carnet de conduir i ja tot va anar rodat.  Però hi va haver, entre els mateixos curiosos, gent molt més gran, que no van poder experimentar mai que significava tenir cotxe propi, ja no hi van ser a temps.
   Fàbriques de cotxes com la marca francesa Citroën, amb els seus models, es feien un lloc en el mercat. I, com sempre he dit, tot gira a l’entorn d’una economia que afavoreix les també economies familiars. A l’any 1948, aquesta marca treu al mercat, ni més ni menys, el popular 2CV. Per la seva lleugeresa i simplicitat i amb vents a favor, aquest model assoleix una popularitat que no tardarà gaire en compartir amb una altra marca la Seat que comença a fabricar cotxes  el 13 de novembre del 1953. I just  al començament de la dècada dels 60 treu al carrer el popular 600.   Tenim, doncs, dos models de cotxes fabricats per dues marques, una que  la separava del primer Ral·li 40 anys i l’altre només 6.  
    Per aquelles dates, el 1 de febrer de 1967, s’estrena als cinemes  una divertida pel·lícula, “Sor Citroën. Dirigida per Pedro Lazaga i interpretada per Gracita Morales i Rafaela Aparicio, que va fer furor entre la gran quantitat d’espectadors que la van anar a veure. Només  aquest fet, va contribuir a augmentar la popularitat d’aquest cotxe i de retruc a que molts convents de religioses, algunes de les seves integrants, obtinguessin  el carnet de conduir. Poder disposar de cotxe els va alleugerir les tasques del dia a dia.
   El 600 de la Seat va alternar amb el 2CV i van ser pràcticament aquests dos vehicles els que van revolucionar el panorama de l’automoció a casa nostra. I, paral·lelament, van influir en una expansió turística mai vista fins llavors. Perquè amb ells s’arribava als pobles i paratges dels quals havíem sentit parlar, però que mai els havíem freqüentat, al no disposar d’un mitjà de locomoció tan a l’abast com els models esmentats. No van ser els únics, però sí els més comuns.
    Des de fa uns anys, amb el Ral·li hi arriben un bon nombre d’aquests 600 pintats de color groc, amb l’emblema d’una marca de cervesa. La seva presència revifa molts records d’admiració que s’emmirallen amb aquells anys que potser en va entrar un en les  nostres vides i ens va permetre anar a veure món, a gaudir d’aquells dies d’acampada amb les taules i cadires plegables, a sota un pi, tot contemplant el paisatge i menjant truites fredes.  Era quan  encara no teníem la butxaca de senyor, a mesura que aquesta es mostrava més generosa, ja anàvem guaitant a les pissarres  que mostraven els establiments de restauració. Fins que aquests, intuint que l’economia anava millorant i amb ella el paladar es tornava més refinat, van retirar, els caps de setmana, el menú de la pissarra i el van canviar per la carta grossa. Que tampoc és garantia que podràs trobar lloc per entaular-te, perquè si no ho has encarregat amb antelació...
    Fàbriques de cotxes, les d’abans i de noves, n’han arribat a fabricar uns, el màxim de sofisticats, fins el punt que el cotxe de demà  diuen que anirà sol, sense necessitat que es faci càrrec del seu comandament el conductor. No sé, potser ens resultarà difícil habituar-nos a seure en el lloc de sempre i no haver de veure-te-les amb res. Sobretot si observes que s’acosta a un suposat perill i no frena, quan tu ja ho hauries fet...
    De moment el Ral·li de Cotxes d’Època, Barcelona Sitges, ens torna a fer una visita i, a cada any que passa, l’admiració per aquests cotxes augmenta , perquè ens transporta a les beceroles de la locomoció i això, a mesura que ens fem més grans, ho sabem valorar des d’una altra perspectiva. Perquè en la nostra infantessa ja no els vam veure  circular i va ser a partir del 2CV i el 600 que se’ns va brindar la facilitat d’anar sobre rodes, desprès d’obtenir el carnet de conduir. En aquest punt, jo em pregunto, si la tendència és que els cotxes vagin sols, de què ens servirà aquest carnet de conduir ? A no ser que l’exigeixin per conduir bicicletes...
    Hem tingut la sort que hem nascut a remolc d’un  progrés en constant evolució i transformació, on tot va sol. Menys nosaltres,  que aquí caic i allà m’aixeco.
                                                                                  
                                                                              J. Y. M.
   
          
( Article publicat a l'Eco de Sitges  el 8 de març del 2019 )

© Joan Yll Martínez

© Joan Yll Martínez