Un bloc de Joan Yll Martínez

Un bloc de Joan Yll Martínez

18 de març 2020

COSTUMAS DE SETMANA SANTA


  Tant el Carnaval com la Setmana Santa, la seva celebració es guia pel cicle lunar. Així per concretar la data exacta, aquesta s’extreu de calcular quan s’escaurà el Diumenge  de Resurrecció que es fixa en el diumenge posterior a la primera lluna plena  després de l’inici de la primavera en l’hemisferi  nord. A partir d’aquí es compten 40 dies enrere i es coneix quan s’escau el dimecres de cendra. La resta no té cap més secret.
   No obstant aquest període lunar, s’escaigui quan s’escaigui, acostuma a venir acompanyat de pertorbacions, un mal temps que generalment afecta els dies de més significat d’aquesta celebració. Aquest any no ha estat una excepció, perquè la inestabilitat meteorològica s’ha imposat, fent-se notar tots els dies. Tot i que ha deixat fer tots els actes previstos.
    Sota un cel rúfol, que s’ha rebolcat a voluntat d’un vent molest, els carrers del poble s’han vist molt transitats de gent que han vingut, molts d’ells, amb la intenció d’anar a prendre les primeres solejades de la temporada. I quan el dia no acompanya, ja se sap que es passeja amunt i avall i el increment del personal, en els carrers, es fa notar.
    La Setmana Santa sempre ha servit, deixant de banda l’aspecte religiós, com una referència que ha determinat uns costums. Els que mostraven aquella gent de la colònia, als quals els  servia per obrir les seves cases,  tancades durant tot  l’hivern.
   Avui passa quelcom semblant; algunes d’aquelles cases senyorials, malauradament van acabar enderrocades i el seu lloc s’han construït  pisos d’una certa categoria. Si ens serveix una mica  de consol, les noves construccions s’han adequat a unes alçades no gaire dissonants amb l’entorn. Durant aquests dies hem pogut observar que moltes es trobaven habitades i les terrasses il·luminades.  com en ple estiu. El mateix hem observat amb els establiments hotelers que, al vesprejar, la llum que traspassava les cortines dels finestrals de les habitacions, donava a entendre que n’hi havia moltes d’ocupades.
   Bé, la Setmana Santa, però, no és com l’havíem conegut en la nostra infantessa, on predominava el silenci i el recolliment. I uns costums que ara trobem excèntrics. Un dels tants es produïa en el període de temps que estava exposat el Monument. Quan les dones no feien el llit ni escombraven, perquè hi havia el convenciment que, si ho feien, sortien formigues.
   De processons n’hi havia el dimecres, dels homes i el divendres les dones. Al centrar-les  les dues en divendres és molt concorreguda i transcórrer entre un  respecte i ben organitzada. Crida l’atenció també, que  al seu pas coincideix amb establiments de menjar i beure, on la gent surt al carrer mentre fa el tastet i vet aquí que la processó els sorprèn amb la copa aixecada o fent equilibri per portar-se a la boca un pinxo de delicadeses. Són altres temps, i amb ells han canviat molt aspectes. Però l’important és que la tradició és manté. I fins i tot s’ha realçat el cant de les caramelles, que l’altre dia els explicava que després de la cantada a l’Ajuntament, les colles anaven a cantar a la rectoria, on la foscor d’aquell racó s’havia de vèncer amb uns fanals de llum de carbur que oferien una imatge i un flaire molt característic, d’aquelles hores de la nit. Actualment les tres colles canten dintre de l’església desprès de la Vetlla Pasqual i els seus cants contribueixen a magnificar una nit tan especial en el si de l’església.
    Aquest any les cantades han tingut un significat especial. Pel que fa al Retiro han esdevingut com un homenatge a en Lluís Curtiada. Cantant dues peces per les quals en Lluís hi tenia una certa preferència. L’Americana “Lluny”, amb lletra de Ferran Soldevila i música del mestre Pallarès:  si sabessis d’aquest país/ la bondat sedant i gemada./ Té la gràcia del teu somrís/ i la claror de ta mirada....
   I el vals, “Dissabte de Glória” . Amb lletra de Trinitat Catasús i música també d’en Gabriel Pallarès : “...Prada verda, mar tranquil·la,/   dematí de resplendor./ Ai, campanes de la vila, / com alegra vostre so...
    En Lluís va ser Cap de Colla i va cantar durant seixanta anys. Curiosament, el seu amic, l’Abdón Vidal encara en forma part i és l’únic integrant d’aquella generació que no solament hi participa, sinó que continua fent el solo.
   Les del Prado, amb el ressò del 140 aniversari, han cantat el seu Himne que es va estrenar amb motiu del seu centenari, amb lletra de Salvador Soler i Forment i música del recordat mestre Agustí Cohí Grau, amb qui vam compartir molts viatges, quan anàvem a ballar lluny de casa.  
   I una americana emblemàtica: Doble Alegria i de grats records: “Era ahir que amb goig dansàvem/ dins el pradista Casal/ i amb serpentines lligàvem/ el nostre cor jovial...” la lletra del mateix Salvador Soler i música del mestre Manel Torrens.  
   En el matí del dilluns de Pasqua la mateixa tradició ens aplega en l’ofici que té lloc al Vinyet. Oficia el Senyor Rector mossèn Josep Pausas que concelebra amb el vicari mossèn Josep Ramon. Al final ofereix la cantada la colla de Caramelles Sitgetanes, que ha vingut a ésser un homenatge a la nostra poetessa la Lali Veergés que ha posat lletra a l’Americana “Nit de Pasqua, nit d’amor”, amb música del mestre Jordi Pañella. I també a la sardana “Sitgetana”, musicada pel mestre Joan Pinós.
   En el transcurs de l’Ofici, se’ns reserva una sorpresa, l’estampa: Amb original portada de la Mª. Dolors Luján i amb una poesia molt adient per la diada: “Americana a Sitges”, d’en Josep Manuel Soler:
“Déu te guard, dolça vila estimada;/ Déu te guard, sortilegi de llum,/ visió blanca pel mar encantada,/ enfilall de clavells i perfum...”.    
                                                                              J. Y. M.
( Article publicat a l'Eco de Sitges el 26 d'abril del 2019)

© Joan Yll Martínez

© Joan Yll Martínez