En Josep M. Soler i Soler era home de lletres, cada dia les treia, ordenava els cíceros i després, un cop la feina estava feta, les tornava a posar en els calaixos . He sentit una gran admiració per l’ofici d’impressor i és curiós perquè sembla que a la Vila els ebenistes han tingut predilecció per les arts gràfiques. Ens ho demostra el fet que el fundador de l’Eco el Sr. Josep Soler i Cartró era ebenista i va deixar l’ofici per fer d’impressor. Tenia el taller d’ebenisteria en el carrer Sant Pau 8 i va ser allà mateix on va disposar la impremta.
Un altre
impressor sitgetà, el Sr. Joan Puig i Mestre va estar també relacionat amb la
fusta. Feia d’aprenent al taller fusteria del Sr. Joan Marsal i va tenir el
privilegi de col·laborar en els treballs
de fusteria durant la construcció del
Palau de Maricel. Fins que també, amb més predilecció per l’ebenisteria que per
la fusteria, va deixar -ho per dedicar-se a l’ofici d’impressor. Establint la
impremta en el carrer Santiago Rusiñol 3, amb l’enunciat de Impremta la Puntual. On es van imprimir
els setmanaris locals: La Gaseta de Sitges, La Punta i el Baluard de Sitges,
del qual en va ser també redactor i director. I ara que s’escau, autor de
lletres de la colla de Caramelles del Prado .
El primer de
març de l’any 1886 surt al carrer el primer número de l’Eco, que tenia la
redacció a l’adreça del carrer Sant Pau 8, si més no s’imprimia als tallers de la Renaixença del carrer Xuclà 13 de
Barcelona. A partir del número 99, amb data 11 de març del 1888, l’Eco
l’imprimeix el Sr. Soler.
Al fundador de
l’Eco el relleva el seu fill Josep Soler Tasis . Fins que es fa càrrec el net i
fill en Jose M. Soler i Soler. La família Soler fa honor a una àmplia tasca literària. I és aquest darrer qui també escriu
poesia, faceta que es fa evident en les
lletres de les Caramelles. En Josep aporta la seva poesia per enaltir la joia
de la Pasqua, la beutat de la primavera i per magnificar la bellesa de les donzelles sitgetanes. Curiosament m’havia
explicat que en la poesia l’havia
iniciat el farmacèutic Sr. Felip Font i Soler, el qual acabaria sent
el seu veí més proper.
La primera
lletra de caramelles que va escriure en Josep, per la Pasqua de l’any 1943, va ser la que porta per títol Primaveral i que comença: “De nou ressonen alegres cantúries...”.
Amb música d’en Gabriel Pallarès i cantada en la represa de la tradició de les
Caramelles, per part de la Colla del Retiro, interrompuda a conseqüència de la
confrontació bèl·lica.
Poetes i
poetesses han escrit unes estrofes on el seu missatge encara és vigent. I la música
que hi acoblava el mestre tenia tanta força melòdica que el conjunt de tot
plegat ha quedat, per sempre més, acaronat en el record de la gent de la Vila.
Perquè en Pallarès per les Caramelles hi tenia la mà trencada . En totes les
composicions es nota el seu traç. Al solistes de la colla els hi feia
l’advertiment: “aquest any us faré una
americana a mida, curteta i bonica, com les que
es porten ara”. Tenia tanta facilitat que esperava fins a l’últim
moment, quan sopava, abans d’anar a l’assaig , disposava la llibreta al seu costat
i anava escrivint compassos, fins que considerava que ja en tenia prou. Era
exigent i sobretot abans de sortir la nit del dissabte. Allà mostrava el seu
temperament més agre, amb el qual no coneixia ni amics ni parents. Era quan
oferia el pitjor de la seva imatge, fins el punt que la gent s’acollonia. Res
més lluny de la realitat, perquè el mestre era una persona la qual, tractada, disposava d’una sorna i un humor fi i brillant
que no s’avenia amb el seu posat murri.
Les lletres
d’en Josep es prestaven a una música especial, no qualsevol hi encaixava, I aquesta combinació de poesia i música,
l’emotivitat que transmetia, el mestre
alliçonava a cantaires i músics, amb dosis d’un romanticisme amanyagat per a l’ocasió . Quan els hi deia” això ho heu de cantar com si estiguéssiu abraçats a la xicota .. Altres
vegades es passava a l’altre bàndol: “aquest passatge l’ heu d’interpretar de manera afeminada...”. I tanta era la
seva exigència que faltaven poques cases per acabar i encara insistia: “no se el que és, però no ho sento com jo ho he escrit”. Els músics, aquells que
li tenien més confiança, li replicaven sense embuts: “ sap a que es degut això?, que està carregat de punyetes”. I
llavors li sortia aquella ironia tan seva: “doncs
potser deu ser això, collonades i res més”.
Aquest any, quan
no tenim en Josep entre nosaltres, les tres Colles han inclòs en les seves
cantades lletres que ell va escriure. Cal remarcar que la colla del Retiro
cantarà el vals Sitges, encant de Pasqua.
Amb música del també recordat Jànio Marti que es va estrenar a l’any 2009 i que
va ser l’última lletra de Caramelles que va escriure. Vet aquí que tampoc hi
serà en aquell balcó del carrer Major, on a la tarda del dilluns de Pasqua el
raconet acull velles i noves cantúries. En un espai on curiosament hi
coincidien tres autors de lletres: ell, en Felip Font i Soler i en Salvador
Soler i Forment, aquest últim lletrista de les del Prado. Com ho eren els
músics, “els Percales”, els Antonets
Pagés, pare fill i net, que vivien al davant. I on també s’hi abocava el balcó on
hi donava el despatx del mestre Torrens.
I ve que la “Vela Blanca”, torna a donar embranzida
a la barca. Aquesta vegada, però, no hi ha el patró, hi som els qui hi naveguem
seguint les seves senyes, que no són altres que els vincles de l’ amistat. Amb
ells ens apropem a la Pasqua. La que ell magnificava,
ja fos quan hi posava lletra, o quan participava, amb la humilitat que el
caracteritzava, de la seva ensenyança.
Bona Pasqua a
tothom.
J.Y.M.
( Article publicat a l'Eco de Sitges el 13 abril del 2017)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada