Un bloc de Joan Yll Martínez

Un bloc de Joan Yll Martínez

09 d’abril 2017

EL PRADO I EL RETIRO PORTEN LA CREU

He començat ha escriure sense haver obeït a cap preferència, doncs aquesta setmana tant Retiro com Prado han estat guardonats amb la Creu de Sant Jordi, atorgada pel Govern de la Generalitat. Un merescut reconeixement a la seva més que centenària trajectòria de les dues Societats.  Uns nomenaments que han tingut lloc quan tenia en ment fer un article dedicat a unes pradistes. Al rebre la notícia he cregut oportú apuntar una crònica per  a cada Societat.
    No  pretenc aportar  un treball exhaustiu, on s’aglutinin i es detallin dates i noms de les persones que ho han fet possible, des de la seva fundació  fins arribar al nostres dies. Per tant, com que ara el Prado està immers en l’obra de renovar la teulada, m’ha afegeixo al sentit  d’aquesta millora i per tal de ser més coherent amb el propòsit,  com es sols dir, començaré la casa per la teulada. Però sense ometre els seus inicis que van ser a l’any 1877. Per tant la trajectòria és llarga i complexa. No exempta de rivalitats entre Prado i Retiro. Fins a l’extrem que hi havia, encara en trobaríem ara, que mai han entrat a la societat rival i fins i tot procuraven escollir un altre càrrec abans d’haver de passar per davant.
   El Prado s’ha caracteritzat per ser la Societat de la gent benestant que la veu popular les ordenava entre dretes i esquerres. La  societat del gall era qualificada més del corrent de les dretes que de les esquerres. Tot i que aquesta classificació tampoc és del tot exacta si considerem que  han hagut simpatitzants  que es consideren neutrals i fins i tot amb ideologies més esquerranes, el que sí és cert que de la ideologia no en feien distinció i els socis han estat  sempre respectats i ben acollits .
   En aquest ambient es va desenvolupar un seguit d’activitats  teatrals i musicals que va posar en escena l’Artur Carbonell i Carbonell, del qual passat demà dissabte es compliran 44 anys de la seva mor . Un polifacètic sitgetà que va destacar en el camp de la pintura i el teatre, fins el punt de ser considerat una personalitat tant l’apartat de l’escenificació com en l’important d’obra pictòrica que va realitzar durant la seva carrera artística. En l’escenari del Prado van  ser interpretades clamoroses obres de teatre, d’autors de renom i interpretades per actors  i actrius professionals i per un bon nombre d’amateurs. Entre ells: la Mercè Sanabre, l’Anita Julian, l’Eulàlia Torrens, la Consol Borrell, en Josep Mirabent Magrans, l’Antoni Vigó en Josep Puighibet... Destacant d’una manera molt notable  quan va combinar la musica i l’acurat estil dels intèrprets, tots gent de la vila, sota la direcció musical del mestre Manel Torrens i Girona. Eren arranjaments de cuples, passatges de sarsuela..... en els quals s’afegiren altres artistes locals, com l’Antoni Sardà, en Jaume Daví, la Carme Borrell, la Maria Rosa Serra, la Rosa Solé, l’Agustí Amell, en Manuel Benazet, la Tecla Caudet.  
   Per a la vesant musical comptaven amb  el mestre Torrens que dirigia l’Orquestra Mozart, la qual amenitzava aquells populars balls de tarda i nit.  Alguns dels  components, a  més de fer de músics, havien tingut responsabilitats dintre de les successives  juntes directives com era el cas d’en Clarà, els germans Pagès, un d’ells, en Panchito va arribar a ser President i altres.   
     Ara, quan la Pasqua és a prop, no puc deixar de referir-me a les Caramelles. La colla del Prado ha comptat amb uns puntals, dels quals només apuntaré tres noms, en homenatge a la resta. Es tracta del germans Montané Soler, en Manel i en Daniel de la carn per la seva professió de carnissers. Un altre cantaire  molt popular era en Rupert Roca i Armengol, el qual tenia l’especialitat de solejar en els popurris que la Colla tenia per costum incloure en les cantades, amb lletra de l’Enric Almiñana, que venien a ser una crítica del que succeïa de jocós en aquell moment. I la música, arranjaments que feia el mestre Torrens dels antics cuples. Ell dirigia i també comptava amb l’ajut del recordat Rafael Marcet Almirall, que va esdevenir una institució.   
    Un apartat apart mereixerien els empleats de la Societat. La llista és llarga i sense restar mèrits a ningú apunto el nom d’en Juanito Bartés, un cognom de molt pes en la història del Prado, un sitgetà que fins al final de la seva vida el trobàvem a la porta. I cafeters com el pare del mestre Torrrens que era barber  i el coneixien pel “Piloto”. Potser un dels qui va fer més anys al comandament de la cantina va ser en Joan Ramon Gimeno Puig i la seva muller, als quals va ajudar el seu fill Joan Manel Gimeno Serrano. Cambrers com en Quimet Bielsa. A l’estiu ajudaven al jardí els germans Sanahuja en Tiago i en Guillem i en Narvàvez. Ho coordinava tot l’eficient Josep Montserrat i Torralbas.
    Una de les curiositats del Prado la trobem en la predilecció que hi tenien una colla de sitgetanes que cada tarda freqüentaven el cafè. Tenien per costum asseure’s a les primeres taules que donen al primer finestral i allà es succeïen les partides de domino. Quan es cansaven posicionaven les cadires mirant cap al carrer. Era un detall extremadament curiós que feia poble. Són les petiteses d’una quotidianitat que llanguia en la Societat.
Recordem a la Mercè Bartés i la seva germana Antonieta. La Lola Vidal de ca l’Oliva, l’Amparo Milán. Eren les sòcies més veteranes, les quals s’acompanyaven d’altres que no sumaven tants anys com : la popular Fuensanta, la Mª. Àngels, esposa de l’aparellador Torrellas.
Les filles de can Bosch, la Lali i la Mª. Teresa, la Sra. Mompel vídua de l’Antoni Bielsa entre altres. Aquesta presència sitgetana  en un enclavament tan ben posicionat, com són els finestrals de la planta baixa del Prado, havia pensat que podia ser tema d’un article.
     La importància de la  distinció rebuda, es presta a ensenyar la cara i la creu, quan aquesta és, ni més ni menys,  la de Sant Jordi.    
                                                                                
                                                                   J. Y. M.

 ( Article publicat a l'Eco de Sitges, el 31 de març del 2017)


© Joan Yll Martínez

© Joan Yll Martínez