Un dels aspectes
positius que tenen les rivalitats és que influeixen uns neguits de
superació, amb els quals poder avantatjar al rival en l’aspecte que sigui. A
vegades, però, aquestes rivalitats poden ocasionar enfrontaments de greus
conseqüències entre les parts que rivalitzen.
El futbol és
l’esport on més afloren aquestes rivalitats entre els equips i el seguidors
respectius. Si més no en el joc de la pilota molt sovint les rivalitats entre les
aficions acaben derivant en fanatisme, de mal administrar.
A nivell del
nostre poble les rivalitats també s’han fet evidents. Com que m’he referit al
futbol; els aficionats sitgetans que han acudit al camp d’Aiguadolç, quan anar
fins allà ja era com una excursió, les han vist i passat de tots colors. Sobretot
perquè alguns aficionats que, en la vida quotidiana, mostraven una manera de
ser més aviat pacífica, quan eren el camp es transformaven i només els arbitres
sabien com les gastaven. Més d’una havia
de sortir del terreny de joc per cames.
I quan no se les tenien amb l’àrbitre, se les veien amb els buscaraons de
l’equip contrari. I aquesta rivalitat els
perseguia, fins i tot, fora del terreny de joc. Quan, per exemple, anaven, a ballar als pobles veïns. I a raó de les
rivalitats existents, quasi bé sempre la ballaruga s’acabava a bufetades.
Perquè s’hi barrejaven les rivalitats per tal de poder ballar amb la més guapa, o si
més no amb la mateixa que pretenien els dos rivals. I si la pilota de per
si provoca acaloraments, imaginem-nos
quan hi entre en joc qüestions de faldilles.
Tanmateix les
rivalitats més conegudes entre la nostra gent, han estat les que han existit entre el Prado i
el Retiro. Per segons quins aspectes aquesta rivalitat va ser bona, perquè quan
es tractava de fer un acte, del caire
que fos, sempre hi havia per part de la
societat rival, una resposta pensada per superar aquella iniciativa. Sens dubte, d’aquest afany de superació, se’n
beneficiaven els respectius socis.
Una rivalitat,
però, que anava molt més enllà; succeïa que hi havia molta gent acèrrima a una societat que no havien posat mai els
peus a la societat rival. I això també tenia repercussions en qüestió de l’amor.
Imaginem-nos que a un noi del Prado li agradava una noia que la família era
acèrrima del Retiro... El palangre ja estava organitzat.
L’esdeveniment
social que acostumava a aplegar a tota la família en les sales de les dues
societats eren els balls de tarda. Els moments que precedien al començament del
ball eren sublims. Em referiré al Retiro perquè ho he viscut de ben a prop,
degut a que, amb la mare, anàvem a
acompanyar el pare que, junt amb l’oncle, formaven part de l’orquestra Els
Iberos del Jazz. Just s’havia acabat la projecció del cinema i com que els
espectadors eren quasi els mateixos que es quedaven al ball, uns i altres
retiraven les butaques de fusta i deixaven lliure la pista que oferia un
escampall on s’hi podia trobar de tot. Llavors entraven en acció els operaris
que escombraven i, un cop net, dispersaven pols de Talco per a que la pista
rellisqués. Enllestida la feina, prenien possessió els germans bessons, en José
i en Francisco Tomás i tenien bona cura
de tenir controlada la canalla que els esquivàvem per tal de córrer i relliscar
per aquells pista que semblava de
patinatge.
I ara ve on
volia anar a parar, amb els primers compassos dels ballables, les parelles
consolidades i les que esporàdicament
sortien a ballar, omplien la pista. Abans, però, el ballador novell els havia
de tenir ben posats, perquè s’havia de
plantar davant de les altes jerarquies familiars. La noia s’asseia al
costat de la mare i entre les dues existia una complicitat que es traduïa en un
senyal que solament elles sabien interpretar, per tal d’aprovar o reprovar la
petició del ballador. Així és que el xicot s’havia de plantificar davant la
noia, com qui es presenta davant un tribunal, en aquest cas els components
d’aquell petit comitè no sabien de lleis, però en tenien prou amb un cop d’ull
per jutjar la personalitat i les pretensions del ballador. El qual es dirigia a
la noia, franquejada per la mare, el pare, l’àvia i potser alguna que altra
tieta. Segons fos la impressió de la mare la noia sortia a ballar, o no. Si la
petició tenia resposta negativa el jove marxava amb la cua entre cames, davant
les mirades i comentaris dels més apropats al lloc que es miraven entre ells i
es deien: “li ha donat carbassa”. Hi
tenien avantatja el que hi posaven una mica de penques, perquè els vergonyosos
ho tenien més mal parat.
Davant aquest
panorama, imaginem-nos si el pretendent provenia de la societat contraria, tenia la partida perduda, al ball segur que
no la conquistava . Se les tenia d’enginyar per a que la trobada fos en terreny
neutral. I si el festeig tirava endavant, aquest es convertia en clandestí, i
quan arribava a orelles de les dues famílies, tenia lloc un daltabaix. Sempre havia de claudicar el
xicot que, si volia ballar, havia d’anar al ball que organitzava la societat de
la noia. Tot i amb això el disgust continuava sent gran i els comentaris no
quedaven curts: “Ves tota la vida del Retiro i ha anat agafar un del Prado”.
Comentari que lògicament es produïa a l’inversa.
Avui les
rivalitats entre les dues societats han quedat diluïdes, degut a que les noves
generacions no mostren aquell interès associatiu que caracteritzava als socis
de les entitats. Tot i que, entre els
que han sobreviscut a aquell Sitges desaparegut, encara hi ha qui quan es
refereix a una de les dues societats ho fa amb aquest terme: “ aquella...” . Per no mencionar el nom.
Si en són de
refotudes les rivalitats.
J. Y. M.
Article publicat a l'Eco de Sitges el 13 d'abril del 2018
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada