Un bloc de Joan Yll Martínez

Un bloc de Joan Yll Martínez

05 de març 2018

TORNA EL RAL·LI


  




    I ho fa celebrant la seva 60 edició. Des del primer que va arribar a Sitges, procedent de la plaça de Sant Jaume de Barcelona, on va donar la sortida el que era primer tinent d’alcalde el Sr. Joan Antoni Samaranch,  als nostres dies, parlem d’una evolució del món del motor sense precedents.
    A l’any 1959, a Sitges, pocs eren els qui tenien cotxe i fins i tot la  majoria de la gent de la pagesia encara llauraven amb el cavall i l’arada. I només feia tres anys, el 1956, que s’havien substituït els trens amb màquines de vapor pels elèctrics. Mentre, la industria automobilística anava aportant constants canvis i transformacions en els seus models, de manera que les marques més solvents havien aconseguit implantar uns motors més potents. Les parts visibles s’adaptaven a unes línies molt més modernes. Aquesta renovació i evolució, però, no anava en consonància amb les economies familiars que continuaven migrades.
   Mai fins aquell diumenge 8 de febrer del 1959, diumenge de carnaval, els de la meva generació, havíem vist tants cotxes antics junts. Van arribar a Sitges 24 en total. Per la seva data de fabricació, anteriors al 1920,   aquelles joies de la locomoció les havien estrenat una gent amb un certa posició, em refereixo que no tothom s’ho podia permetre.  Quaranta anys després, en aquell 1959,  poder disposar de cotxe, continuava sent un privilegi. Tot i que començava a ser més assequible a mesura que els ingressos familiars ho permetien. Avui, transcorreguts quasi seixanta anys, qui més qui menys té el cotxe a la porta.
   La primera edició del Ral.li rodava per les Costes de Garraf, en un matí plujós  i a la vila era esperat amb l’expectació que genera qualsevol novetat.  L’únic jove que sobresortia en mig d’aquell seguici era un nen. L’ Antoni Puigcerver tenia un any i tres mesos quan, amb els seus pares, participava en la primera edició del Ral.li. Ho continuaria fent de manera intermitent, però sense desvincular-se mai de la prova.
   Aquesta continuïtat ha fet possible que s’hagin alternat tres generacions de la mateixa família, els Arderiu. Això té un mèrit digne d’elogis, perquè demostra passió pels cotxes d’època, transmesa de pares a fills i a nets. Avui, quan la vida evoluciona entre una modernitat supeditada a la influència de les avançades tecnologies, sorprèn que l’antic tingui el suficient  arrelament com  per atreure el interès de tres generacions d’una mateixa família.  
   Aquells cotxes es van aturar a la plaça de l’estació. Un altre punt de referència on situar la modernitat, el cotxe i el tren. Els dos han evolucionat de manera molt significativa fins a situar-se en el punt on actualment  ens trobem. L’era de les noves tecnologies adaptades a l’automoció, com molt bé s’ha fet evident en el tot just clausurat congrés de telefonia mòbil, l’MWC. A cada edició es fa més evident el que serà el cotxe del futur. Una clara aposta pel cotxe elèctric i sense conductor. Viure per veure. 
   En els  anys transcorreguts, des d’aquell primer Ral.li,  el progrés també ha influït en les vies de comunicació, res a veure amb les carreteres per on circulaven. On fins i tot els professionals del volant, com el taxista popularment conegut per en Meleno, arribat un punt de la carretera, perdia el control del cotxe i anava a parar a la vinya, sorprès , davant la presencia d’un revolt, per la sensació que tenia que la carretera s’acabava allà. Li va passar més d’una vegada, en una època que hi havien poques carreteres, com deia l’amic: només una per anar i una altra per tornar. I no gaire  transitades.
    Eren els taxistes, els pocs que hi havien,  que disposaven de cotxe. Els seus serveis eren requerits per casaments i bateigs. Com que no estàvem acostumats a anar en cotxe, poder fer un d’aquests trajectes  era  un petit plaer, però aquest  durava poc, doncs el recorregut era curt, i sabia greu haver de baixar. I com no estàvem acostumats si alguna vegada s’esqueia fer un de més llarg, llavors et marejaves i no ho podies gaudir.
   El Ral.li encara conserva l’encant de circular per un dels camins més antics oberts a la circulació per facilitar l’accés a Barcelona, la carretera de les Costes. Fins als primers revolts s’hi continuen desplaçant gent de Sitges per contemplar la panoràmica que ofereix el pas dels cotxes d’època, en una imatge on dona la sensació que els anys no han passat. És dels pocs indrets on el paisatge s’ ha mantingut inalterable.
   Per seixantena vegada consecutiva hi tornarà a rodar  el Ral.li. A cada any que passa més és la distancia que ens separa amb la data de fabricació dels cotxes participants. Com també més ampli és el llinatge generacional dels seus participants. La més eloqüent aquesta tercera generació, representada per la família Arderiu. Un mèrit que també s’estén a la resta de participants i als organitzadors, junt amb les diferents comissions que s ‘han alternat. I de les quals, durant cinquanta anys consecutius, en va ser secretari el Sr. Eduard Carbonell i Tàrga. Alhora que ho era del Foment de Turisme de Sitges  el recordat Josep Casanova i Termes. Era el president del Foment, en aquella primera edició, el Marqués de Mura. A dia d’avui la presidenta és la Maria Marín Macaya i la secretària la Núria Carbonell Masip. Entremig queda la feina feta pels successius presidents i les juntes corresponents. Perquè un esdeveniment d’aquesta categoria no es feina de quatre dies de moment són 59 anys i 60 edicions. En aquesta amb una participació de 90 cotxes i 20 motocicletes.
   Moltes coses han canviat durant tot aquest temps, però no l’entusiasme dels organitzadors, el dels participants i de nosaltres,  que  els acollim amb la mateixa admiració i hospitalitat que els hi hem dispensat durant tota aquesta  llarga trajectòria.  
                                                                                    J. Y. M.

( Article publicat a l'Eco de Sitges el 2 de març del 2018 )

© Joan Yll Martínez

© Joan Yll Martínez