Un bloc de Joan Yll Martínez

Un bloc de Joan Yll Martínez

25 de febrer 2018

L'ELEGÀNCIA DEL SENYOR CATANIA


   L’elegància en el vestir contribueix a destacar una singularitat de la pròpia personalitat, la de ser presumit., o si més no, curos en les formes i en les maneres. I això no es compra ni es ven, va en consonància amb la manera de ser de cadascú. Si més no al col·lectiu de gitanos de casa nostra, una de les virtuts que els ha  distingit ha estat el de vestir de manera  impecable.
   El senyor José Catánia González,  fa quaranta cinc anys que, amb la seva família, van arribar a Sitges procedent de Huelva. L’acompanyava també els costums de la seva gent, sobretot el de vestir amb elegància. Tanmateix quan més evident es feia aquest costum, entre els gitanos vinguts de fora, era precisament en la vigília del dia de Nadal. Així, de bon matí, sortien al carrer rigorosament  mudats, esperant la celebració de la nit. Actualment sembla ser que el costum ha decaigut, doncs  no té comparació. Ho atribueixo a que els gitanos de casa nostra, com els vinguts de fora, s’han fet grans i alguns ens han deixat i passa com tot, els més joves no comparteixen les mateixes preferències i s’han fet a les habituds de la gent d’aquí, que ja no esta avesada a mudar-se gaire.
    El senyor Catánia  ha estat  un referent dintre aquest col·lectiu, com també els seus set fills. Una de les filles, la Dolores, és una eficient professional de la neteja. Ella, de bon matí, es  desplaça pel poble muntada en el vehicle que comanda. Obeeix a la  responsabilitat que té de buidar les papereres distribuïdes pels carrers. De ella, i dels seus companys,  depèn que les persones educades en els principis de la netedat, trobin disponible la paperera quan hi vagin a dipositar el paper que porten entre les mans. Però també ha de fer-se càrrec de la irresponsabilitat dels incívics, aquests que deixen la bossa de la brossa a terra o a sobre, tapant l’obertura. En el seu dia la noia ja va ser entrevistada en la contraportada d’aquest setmanari, detall que explica satisfeta per considerar-se un personatge popular de Sitges.  D’aquells que tampoc surten en els llibres, però que es mereixen ni que siguin unes línees  de reconeixement a la seva tasca.
   Un bon dia, al senyor José, li va somriure la sort i això el va ajudar a perseverar encara més en les seves preferències, el vestir amb un toc de distinció. D’aquí que sigui freqüent veure’l vestit de color blau, de cap a peus , o  també  de color rosat...Uns colors i uns complements amb els quals l’home s’hi troba a gust i  es fa mirar. Perquè avui, que es vesteix de manera informal, quan l’elegància sobresurt per sobre aquesta monotonia, crida l’atenció.
     Els gitanos de casa nostra no han estat una excepció, han vestit de vint-i-un botó.  Hi contribuïa la complexitat física de la persona. En Juanito,  per exemple, era alt i ben plantat, sobre el traje fosc hi disposava un abric llarg i el complement de tot plegat era el barret. Altres, a més d’aquestes peces de vestir, s’acompanyaven d’un bengala, mentre en els dits de les mans els encerclaven gruixuts i ostentosos anells d’or, com també ho era el rellotge i les cadenes que lluïen com a polsera.  
   Cada dia de l’any, quan arribaven del mercat on s’havien desplaçat, es mudaven i acudien al Retiro i ho feien amb totes les seves millors gales, com si anessin a un acte social rellevant. En el cafè de la Societat s’hi reunien tots. Acostumaven a asseure’s sempre en la mateixa taula, de vegades, però, sabent de la seva aprensió que tenien a la mort,  hi havia algun sorneguer que si coincidia amb les esqueles que llavors es repartien, les disposava a damunt la taula. Quan arribaven  i es trobaven amb el missatge mortuori, no s’ho pensaven i canviaven de lloc.
    Cal destacar que la presencia de les seves respectives esposes era més discreta en quant a la manera de vestir. A l’estiu la muller d’en Pepito gitano, l’Antonieta Serra i les seva germana, la Manaleta, es dedicaven a vendre vestits a la platja. M’atreviria a dir que van ser les primeres venedores ambulants que arribaven fins a la voreta del mar. Per tant, les precursores de tot aquest escampall de tot i res, que ara campa per la sorra i pel mateix passeig.
    En Pepito Batista, oncle d’en Juanito, tenia la quadra al Passeig de Vilafranca, davant per davant del guarnicioner al qual em referia la setmana passada. Ell sortia de casa  mudat, impecable. Encara el recordo amb el seu traje de color marró, i curiosament tots els gitanos que hi acudien, vinguts d’altres indrets, a fer negoci amb la compra i venda de cavalls, els caracteritzava la mateixa elegància.
    En Sisquet  Batista, marit de la Maneleta, era home de traje negre. Cantava i tocava la guitarra i cada temporada actuava al Retiro. El seu moment de glòria es trobava en els intervals, quan les components del  ballet de l’Antoni de Ronda s’havien de canviar de vestuari. Mentre això passava, la missió d’en Sisquet era entretenir al públic amb una demostració del seu art que no era poc.
    A més del costum, caracteritzat per les bones maneres de vestir, entre els gitanos de casa nostra, era popular la seva manera de dirigir-se als “paios” : que si nen aquí, nen allà. Sempre amb la més absoluta correcció i interposant  el corresponent aclariment quan es tractava de demanar quelcom. Aquí la frase acostumava a ser sempre la mateixa: “Nen, et voldria demanar un favor, pagant el que sigui, eh...” .  
   Avui, a banda de tots els gitanos de casa nostra, molts dels quals només ens queda el record de la seva distingida presència i una ben entesa convivència, el protagonista de l’article  l’he volgut centrar en el senyor José Catánia González. Un gitano andalús que va arribar a Sitges fent honor a les bones maneres de vestir  i, degut a les circumstàncies de la vida, ara passeja un refinament propi d’un senyor. El senyor que vesteix de blau. I és que, si res s’escau posa-li blau.
                                                                                             J. Y. M.
  
( Article publicat a l'Eco de Sitges el 23 de febrer del 2018 )

© Joan Yll Martínez

© Joan Yll Martínez