Un bloc de Joan Yll Martínez

Un bloc de Joan Yll Martínez

11 de febrer 2018

XATONADA A LA MUNTANYA ABANS DE CARNAVAL


  



     Posats a fer inventari de Carnaval, ens trobem amb que aquesta festa aplega un nombre indeterminat de detalls que hi van associats i cadascun d’ells aporta a la tradició un repunt d’àmplia i generosa complicitat que és la que manté aquesta essència de la qual tant es parla, quan es fan les presentacions de tot plegat.
    Per començar a fer embocadura, el cap de setmana passat, va assolir protagonisme dos esdeveniments de caire “manducaire”. S’oferia a la pista del Retiro una arrosada popular i  prèviament, en el mateix recinte, es celebrava un mercat de segona mà per facilitar, a les persones que tenien vestits i elements de carnavals passats, una sortida dels mateixos.
    A la tarda, al Casino Prado, tenia lloc l’elecció de la Reina del Carnaval, amb la persona d’Adaia Matas . I el diumenge l’elecció de Clara Elías Planas, com a Reina Infantil. I el “Quinto al Retiro. Uns esdeveniments que marquen el punt de sortida. Les societats del  Gra i la Palla, aporten el prestigi de portar molts carnavals a l’esquena. A remolc del temps si ha afegit altres components que han contribuït a que el Carnaval de Sitges aconsegueixi el prestigi que té.
    Entre aquest escalfar de fogons i altres rescalfaments, tenia lloc en un raconet privilegiat del Massís del Garraf, una xatonada que es pot inventarià també en aquest aspecte culinari, post carnaval, al qual feia referència. Organitzada pels Amics del Garraf i celebrada al llogaret de Campdàsens,  la susdita xatonada forma part d’un puntual recorregut que s’avé amb el seguiment d’una ja també tradició  gastronòmica que es celebra sota una ben portada popularitat i per correspondre al que es cuina a cada època. A l’espai de Campdàsens es comença amb aquesta xatonada, aviat serà el torn de la calçotada, també una sardinada i es reserva com a plat fort, l’esmorzar que té lloc a l’esplanada de can Lluçà el primer diumenge de juliol i si no em deixo cap altra  puntual convocatòria manducaire, o capgiro l’ordre d’aquestes, s’acaba amb el tec de productes provinents  de la matança del porc.
      Carnaval, com he dit, aglutina molts aspectes que contribueix a fer que el conjunt de totes aquestes singularitats s’excedeixin d’una normalitat, si és que a la situació que ens toca viure es pot anomenar així, imposant una disbauxa que ha deixat pel record tota mena de sublimitats que ens aboca a diferents maneres d’entendre i viure el Carnaval. A voltes excentricitats que tenien per protagonistes a persones que per aquesta ocasió es transformaven de tal manera que, com s’acostuma a dir, no els coneixia ni la mare que els va parir.
   I vull especificar que amb aquesta transformació tenia que veure la caracterització de la disfressa, que també influïa amb les maneres amb les quals ens tenien acostumats aquests protagonistes. Però sobretot en aquelles persones que durant la resta de l’any mostraven un posat seriós, sopo,  poc habituats a exterioritzar gaires alegries i  per Carnaval no semblaven els mateixos. Fins i tot alguns gaudien d’una certa llibertat, consentida per les seves esposes. Una permissivitat que, vet aquí,  coneixent de sobres l’ensopiment del personatge, la dona li permetia, aquests dies, llibertat de moviments perquè  tenia el convenciment que no arribaria gaire lluny. Si més no les aparences enganyen i aquell  ensopit es transformava de tal manera que no parava tota la nit de ballar amb unes dones de bon veure. Algunes d’elles, en la vida diària, resultaven ser les menys afavorides.
    Va passar una vegada amb un matrimoni, el marit va fer saber  a l’esposa que li agradaria sortir aquella nit de carnaval, a la qual ella li va raonar que preferia quedar-se a casa perquè estava cansada,  tot i  que això no era impediment per a que ell hi pogués anar. Amagada la seva identitat darrera la disfressa, cames ajudeu-me.  Al cap d’una estona d’estar al ball va coincidir amb una disfressa que es feia mirar, li va faltar temps per cortejar-la i van estar ballant molta estona,  mentre el ballador li dedicava boniques paraules. Entre tot això, ell li va demanar de quedar per veure’s un altra dia i la balladora va accedir, però li va proposar, per tal de garantir la trobada, que ell li deixes el rellotge que portava i que li tornaria el dia del retrobament. Una cop aconseguit, la balladora li fa saber que ha de marxar i desapareix. Ell fa el mateix quan li plau. A  l’arribar a casa, la seva dona dormia, tot en ordre, si més no a l’anar a posar-se al llit, oh sorpresa!, descobreix que el seu rellotge estava ben visible damunt de la tauleta... Va ser la vegada que la Festa Major va interrompre en ple carnaval, perquè el ball de bastons va quedar curt amb el que hi va haver en la intimitat d’aquella casa.
   Els protagonistes que han participat i ho continuen fent en la llegendària història del Carnaval, han gaudit transformant-se, no només en l’aspecte exterior, sinó també pel que respecta a la seva personalitat. Aquesta és en síntesis una de les autocràcies de la festa, l’abandó absolut del sentit del ridícul. Com  demostrar a un mateix que, a l’empara  d’aquesta permissivitat, som capaços de sortir al carrer a lluir les carns i altres atributs, sense abans dedicar uns moments a mirar-se  al mirall. 
     El mateix feien aquells homes que es vestien de dones, lluint uns vestits que eren l’admiració de tothom. Va ser en el interval que es va passar del “fardo” al lluïment de cuixa,pit i ploma. Que era quan també venia gent de tot arreu, no per emborratxar-se ni fer malifetes, sinó per gaudir d’un espectacle que s’acompanyava d’una bona dosis de morbositat i que tenia el seu epicentre en el carrer Sant Bonaventura.
    Ara ja estem curats d’espant, en aquest aspecte. I és que  dona la sensació que vivim permanentment en un carnaval...
                                                                                               J. Y. M.
    
(Article publicat a l'Eco de Sitges el 9 de febrer fel 2018 )

© Joan Yll Martínez

© Joan Yll Martínez