Un bloc de Joan Yll Martínez

Un bloc de Joan Yll Martínez

25 de febrer 2018

SOROLLET DE MALETES


   




   Preparar la maleta, davant un imminent viatge, és la tasca més feixuga d’aquests preparatius. Potser perquè en poc espai hi volem encabir molts detalls, sobretot peces  de vestir i altres complements que obeeixen a un neguit previsor: “ prenem això, per si de cas...”. D’aquesta manera el moment de tancar-la es converteix en un joc de mans: treure, posar....
   L’evolució de la pròpia maleta ha experimentat una transformació molt significativa. La qual ha anat amb consonància amb l’auge de viatjar que s’ha generalitzat bastant amb el pas del temps. Molts  recordaran aquelles de cartró, com a molt folrades amb una tela que era una mena d’arpillera, on sobresortien unes ratlles amples, de diferent color que l’envoltaven. Amb unes tanques també molt simples però efectives  i una ansa metàl·lica.
     Aquesta simplicitat, però, no alleugeria el pes que s’havia de carregar per a transportar-la. Hem vist moltes imatges que ho mostren, com quan arribaven la gent d’altres punts de la Geografia que venien a treballar aquí o que emigraven a altres països.  De tan pesades que eren se les carregaven a l’esquena i, per tal de que no s’obrissin, les portaven lligades amb un cordill o amb un cinturó dels pantalons. Viatjaven en els cotxes de línia, on l’equipatge  anava disposat a damunt el sostre del vehicle, al qual el conductor hi accedia per una escala que es trobava fixada a la part posterior i ,des d’aquesta, li anaven donant i ell les disposava.
   L’evolució d’aquesta companya de viatge també es va adaptar a nous materials. Del cartró es va passar a la pell, aportant un toc de més elegància. Paral·lelament s’alternava la necessitat de viatjar per motius de supervivència, amb els de plaer.  Ja m’he referit a les que transportaven aquella gent que es movien per motius de feina.  També la maleta va tenir un  protagonisme destacat  per aquells sitgetans que van marxar a Cuba a fer les “Amèriques”. Com és sabut no tots van tenir la mateixa sort i la  majoria van tornar sense haver complert les seves expectatives. Algú es va voler excusar dient que, de tornada,  va perdre la maleta  al passar per l’Estret. La veu popular  es va encarregar convertir-ho en un referent  per concretar, a qui la fortuna no l’havia somrigut, “ un altre que va perdre la maleta  a l’Estret...” .
    Algunes, delataven les estades en les diferents destinacions visitades.  Els hotels disposaven d’unes “enganxines” que els clients distribuïen per les parts més visibles. Quan totes les bandes es mostraven plenes, els propietaris les passejaven cofois com si fos el passaport que avalava l’haver ultrapassat fronteres, per visitar les ciutats més importants. Una de les imatges que més representa el que acabo d’escriure, és la de l’escriptor Josep Pla. Vestit amb la  gavardina, la boina i la seva inseparable maleta.
   En totes  el primer que els fallava eren les tanques, o es descosien els repunts de les costures de  la pell. Quan passava una cosa d’aquestes les portaven a cal baster. En Salvador Bové tenia el seu taller de guarnicioner al Passeig de Vilafranca, entre la botiga de queviures de la Josefa Rufete i la fàbrica de capses de cartró de can Selva. L’home, amb una meticulositat artesanal, arranjava tots aquests imprevistos.
   Aprofitant ara que en parlo, diré que quan van ser assequibles les pilotes de cuir, aquelles que portaven una càmera interior i allà on anava la vàlvula per inflar es tancava amb  un ben disposat trenat de cordó. Eren les mateixes que feien servir en les competicions oficials.  Tot sovint les diferent peces de pell que encerclaven l’esfèric  es descosien . Quan això es produïa,  li portàvem a en Vadoret per a que ho cosís de nou.
   Poc a poc les maletes  les van fabricar més voluminoses i continuava haver d’aixecar-les  a pes. Aquí a Sitges es podien comprar a can Vidiella, a la botiga del carrer Major. Per  alleugerir  una mica  aquest sobrepès, a les estacions importants de trens, existien els mossos que amb uns peculiars carros es trobaven a l’entrada i facilitaven el seu transport fins a peu del corresponent vagó. I als hotels transportar-les fins a l’habitació era comesa dels grums. Actualment acostumen a ser els propis clients els qui les traginen amunt i avall.
    Fins que la modernitat ha fet que les maletes vagin sobre rodes. Un invent que ha alleugerit en gran manera l’esforç que suposava haver-les de carregar. El seu rodar s’ha convertit en un soroll nou en la vida quotidiana. Sobretot en dates, com ara, per Carnaval, en què uns dies abans, pels carrers de la vila, ja es nota un increment d’aquest sorollet i es torna a reprendre  quan ja és tot dat i beneït.
   On es fa més sonor el sorollet  és als  hotels, on bona part del dia és un no parar d’aquest rodatge . Es pot dir que han rellevat als esbufecs produïts  per  l’esforç  del client que hi arribava just de forces.
    Ara, amb la modernització de la maleta, l’esforç  s’ha alleugerit enormement, si més no  la qüestió del pes segueix sent un maldecap, degut a que les companyies aèries posen limitacions al nombre de quilos  permesos. Els usuaris no respiren tranquils fins que no passen pel taulell de control. Però  el patiment tampoc s’acaba aquí, sempre queda el temor que et puguin perdre l’equipatge, amb tota les molèsties  que això comporta.
     Quan fem rodar les nostres, s’acompanya d’una dosis d’il·lusió. Avancem cap a una destinació que, amb la voluntat de desconnectar, no cal que sigui gaire llunyana. Un simple canvi d’aires. Sempre hi quan aquests siguin purs i sans.
     El món va sobre rodes, tot i que a vegades  pugui semblar que no ho són del tot o que grinyolen.   
                                                                               J. Y. M. 

( Article publicat a l'Eco de Sitges el 16 de febrer del 2018 ) 
  
              


© Joan Yll Martínez

© Joan Yll Martínez