Un bloc de Joan Yll Martínez

Un bloc de Joan Yll Martínez

12 de setembre 2017

D'HOTEL A CÀTEDRA D'ART





L’hotel Miramar havia estat un establiment de categoria  superior pel que s’estilava en aquella època. Els clients també mostraven una classe  molt en consonància amb tot plegat. Fins i tot els propietaris,  els germans Vidal i Quadres, en Manuel, la Mercedes  i l’Elisa, transmetien una personalitat més d’acord amb els costums i maneres de fer i vestir dels anglesos. Vaig tenir el plaer  de mantenir-hi un tracte molt proper. Ignoro i no giraré la vista més enllà dels tres germans, solters, en quant a altres detalls dels seus avantpassats. El que sí puc donar testimoni  de les maneres de comportar-se  dels descendents, els quals  estaven influenciats per  una educació exquisida, molt respectuosa amb tothom.
     L’últim director va ser en Josep Correa casat amb la Lucia que era gironina i desenvolupava les funcions de   governanta de l’hotel. En Josep era germà d’en Manel Correa, un bon mecànic, que estava casat amb la Caritat Masip la qual encara viu a l’avinguda Artur Carbonell, en el pis de la casa propietat de la família de Joan Duran Ferret, que vivien en els baixos. Aquest va ser el impulsor de la construcció de la  Casa del Poble, la qual es va inaugurar  el 1 de maig de 1912 amb l’assistència de Pablo Iglesias.
   Ara que ve al cas, explicaré una anècdota que exemplifica la picardia que es feia servir, simplement per a sobreviure. En una de les dissertacions que es portaven a terme  en el local del carrer Nou, tenia la paraula en Joan Duran, aquest en un rampell d’exaltació de  la generositat, com a base de  la “repartidora “ ,  s’expressava així: “....el qui té ha de donar al qui no té...”. Una recomanació que no es va voler perdre un assistent  que, mentre l’orador s’omplia la boca de consells solidaris, l’home corria a casa d’en Duran. Li va obrir la porta la seva muller, la Manaleta Capdevila, que despatxava gallina a la plaça. El visitant, persona coneguda per la família, li va comunicar a la dona que el seu marit el feia anar per a que  li lliures els dos pollastres més macos que tingués. La dona , de ben segur coneixent al marit, li manifestava, amb una certa incredulitat: “vols dir, noi,vols dir”, però li va lliurar. Quan va arribar el marit a la Manaleta li va faltar temps per a recriminar-li la seva generositat, per estranyesa de l’home que no sabia de que li parlava. Sentint-se estafat, el líder socialista va córrer a l’encontre  del barrut i aquest  li va recordar que ell només va posar en pràctica  la recomanació que des de la tribuna feia a la gent treballadora que havien acudit  per a ser alliçonats amb seves teories .   Davant la reacció airada de l’orador, es feia palès que moltes vegades es predica el que un mateix no es creu.
    Tornant a l’Hotel Miramar, la distribució de la planta baixa ja delatava que es tractava d’una antiga mansió senyorial. Només entrar per la majestuosa portalada de pedra, hi havia la recepció a l’esquerra i la consergeria a la dreta. A peu d’escalinata hi havia una gran consola isabelina amb el corresponent mirall. En l’avantsala  una silleria  de caoba i des d’aquí s’accedia al bar a mà esquerra i el menjador a la dreta, on avui està situat l’auditori. Però de tot plegat el que sobresortia en aquesta planta baixa era el jardí, amb entrada també per la banda de la Torreta.  Les moreres estaven repartides per l’espai i oferien una ombra sensacional. A sota s’hi disposaven taules i sillonets i la gent s’hi parava a assaborir algun refresc, s’hi estava a la glòria.  No trobo explicació del per què les van treure , deixant l’espai cobert de ciment on hi bat  un sol que no hi pots parar. Avui s’hagués pogut aprofitar per acollir tota mena d’actes sense esperar que el sol  es retiri.
    Amb  l’enunciat he volgut palesar la transformació d’un establiment  hoteler en diferents espais polivalents. La majoria d’ells destinats a sala d’exposicions, les quals  he elevat a la categoria de càtedra. Perquè ve a ser una tribuna oberta als neguits dels artistes, gràcies als quals ens permet aprendre,com si es tractés d’una càtedra il·lustrativa,  els coneixements de l’art.
    Amb la Dolors Luján i la Carme Parellada es dona per acabat el cicle Binomis que com el nom indica ha aglutinat a parelles d’artistes els quals entre pintura, fotografia, joieria creativa i diferents tècniques pictòriques, han estat protagonitzats per artistes locals. Sota coordinació de l’Anna Monzó i Almirall que ha portat a terme una tasca sensacional, amb el suport de la regidoria de Cultura de la qual és responsable la Rosa Tubau i Llorià.
   L’evolució artística a que em referia, és molt representativa en l’obra tant de la Dolors Luján com de la Carme Parellada. També elles, en aquesta exposició conjunta, ens han sorprès a la vegada que es fa latent que l’estil dels artistes evoluciona a mesura que es van avançant etapes de la vida.
     A  la Carme i a mi ens va passar el dia que li vam encarregar un quadre a la Florència Coll, artista sitgetana que també exposa aquests dies al Miramar. El nostre quadre venia limitat per unes mesures concretes per haver d’encaixar entre dos mobles integrats. Anàvem  fixats  amb la pintura que realitzava en aquella època, quan pintava romàtics cafès, amb aquella personalitat que caracteritzava el seu estil. Així li vam exposar i en el moment que anem a buscar-li l’encàrrec quina no va ser la nostra sorpresa al trobar-nos amb un nodrit repartiment de senyores pomposes lluint abrics de solapa ample, un altre element característic de la seva obra. Vam quedar tan sorpresos que ella ho va notar,  ens va aclarir que just poc temps abans del nostre encàrrec havia canviat l’estil. Ens hi hem acostumat i avui és el nostre quadre preferit.
     Entre la Festa Major gran i la petita queda aquest impàs de temps per poder gaudir dels petits grans plaers i que millor que l’obra de les tres artistes sitgetanes, que coincideixen al Miramar, per fer més agradable i profitós el pas del temps.

                                                                              J. Y. M.
( Article publicat a l'Eco de Sitges el 8 de setembre del 2017 )

© Joan Yll Martínez

© Joan Yll Martínez