La joia és un element seriós, i aquesta serietat a la qual em refereixo, involuntàriament, la dec relacionar amb el seu valor, el qual es reflecteix en el preu que cal pagar per obtenir-la. A banda d’aquesta taxació econòmica a les joies acostumen associar-s’hi un valor sentimental, degut a que procedeixen d’un ésser estimat que l’ha regalat o s’han heretat d’un avantpassat.
Estaran d’acord
amb mi que les joies les llueixen més les dones que els homes i d’aquí que algunes
disposin d’un variat assortit que pot
arribar a satisfer els gustos més selectes. Dependrà, esclar, de la disponibilitat de la butxaca. En un temps,
però, hi va haver una certa tendència a que alguns homes es pengessin del coll
gruixudes cadenes d’or i ostentoses medalles. Altres lluïen similars cadenes
però envoltant el canell de la mà se’ls anomenava un no m’oblidis. De ben segur
que a qui li corresponia fer el gest, no se’n oblidava així com així.
I el fet que la
joia és més de tendència femenina ho demostra el costum que quan una mossa arriba al món l’engalanen
amb unes arracades i a partir d’aquí les joies compartiran protagonisme. I això em recorda un protocol que si no s’ha perdut del tot poc li falta. Em
refereixo al que es coneix com a petició de mà. Un tràmit entre famílies que
estava molt consolidat quan el festeig d’una parella era o és d’una seriositat tal que condueix a projectes de casori. Arribat a un punt, s’havia d’oficialitzar el compromís i aquest
pas es feia acudint el nuvi i els pares d’aquest a la casa de la núvia, on els
primers s’avenien al costum de demanar
la mà de la filla als pares d’aquesta. Un formulisme social que anava seguit del lliurament del corresponent
anell de compromís i segons fos la posició de la família l’empedrat decoratiu de l’entorn brillava més o menys. I vet aquí
que aquestes mateixes pàgines del setmanari se’n feien ressò i empraven també un redactat que tot i ser repetitiu sempre despertava la curiositat
de qui ho llegia. Notícia on la
protagonista era tractada de: “gentil
señorita “ . A l’hora de la veritat, davant l’altar, o del representant de
l’estament oficial, l’altra joia
escollida són les aliances que s’intercanvien
els nuvis. Són joies que testimonien les diferents etapes de la vida de les persones.
Tota joia va acompanyada d’un somriure de
complicitat. Un somriure darrera el qual s’amaguen moltes sensacions: amor,
estima, admiració... Somriures que afloren entre la persona que la regala i aquella que la rep i que si ho associem als
sentiments, el valor de tot plegat supera el
del valor material de la peça.
Respecte i
admiració per totes aquelles persones a les quals una joia els fa feliços. La mateixa admiració que experimentem tots els
qui ens apropem al Miramar per a contemplar
l’obra de dues sitgetanes, la Montse Curtiada i la Cristina López, on el
seu art supera la definició de joia com l’entenem i valorem. Són les joies sorgides
de la imaginació de cadascuna i exposades també d’una manera molt original. Una
disposició que genera somriures.
La Cristina
recrea el seu art entre un entorn molt sitgetà, prioritzant el blau de Sitges.
Les finestres on hi guaiten esbossos de senyores lluint originals i pomposos collarets.
Mentre restava embadocat davant aquestes finestres, m’ha vingut al pensament el
record de “la Cartrona”. Quan l’Antonieta
Cartró passejava una exagerada
combinació de collarets, arracades i braçalets, oferint una imatge molt
avantguardista pel seu temps.
La nota
simpàtica la posen el retrats, quasi de mida
natural, de populars i recordades sitgetanes, a les quals no els hi falta el seu pompós collaret. Aquesta combinació d’imatges integrades
amb la seva obra, condueix a un
apropament entre les protagonistes i nosaltres que guaitem a les interioritats
de les finestres, on hi descobrim art, originalitat i moltes essències sitgetanes.
La Montse
Curtiada López, reviu records d’infantesa,
quan els somriures són diferents, rialles associades a l’edat i als
moments viscuts. Com quan anava a dormir a casa dels seus avis, allà a
la fàbrica del gel del carrer Espalter, de la qual el seu avi Ramon era
l’encarregat de fabricar el gel. Allà, la nena, buscava la complicitat de la
iaia Pepa per a que li expliqués contes quan s’anava a dormir i a canvi ella li
explicava un que portava a sota el braç, regal del seus pares, i que tant la va
influenciar per iniciar la seva afició a la lectura. “Alícia en el país de las maravillas”. Un conte que,
al pas del temps, li serveix de vincle amb els pares, els avis i amb l’art de
la joieria, fins el punt de dedicar al contingut un variat recull de petites
obres d’art realitzades en plata. “De la
que caga la gata”, com li agrada fer servir aquesta expressió popular.
A mi com a
altres que vam visitar l’exposició, ens pensàvem trobar una mostra exhaustiva
de les peces d’orfebreria que crea la Montse: arracades, penjolls, anells...La
sorpresa va ser majúscula al veure la seva obra emmarcada, oferint un concepte
molt original del seu acurat treball, el qual ens fa adonar-nos que no només
les joies serveixen per lluir-les potades a damunt, sinó que les podem penjar
en el saló de casa al costat d’algun que altre Picasso o simplement entre una pintura a oli, molt digne, d’en Serrano. És la grandesa de la seva petita
obra que la fa diferent, propera i elegant.
Les joies
exposades al Miramar , obra de les protagonistes d’aquest Binomi tan ben entès, ens ensenyen que quan l’originalitat
s’associa amb l’art, els somriures que arrenquen, defineixen un sentiment d’admiració, davant
un conjunt d’obres de diferent calat, res convencional.
Que millor que
una rialla per acompanyar, un procés seriós però que porta el segell d’un
sitgetanisme innovador. Més en relació amb el Sitges d’avui i el del futur.
J. Y. M.
( Article publicat a l'Eco de Sitges el 7 de juliol del 2017 )
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada