Un bloc de Joan Yll Martínez

Un bloc de Joan Yll Martínez

26 de juliol 2017

ELS NOIS DE L'AUTOESCOLA

   Poder anar sobre rodes va ser un somni que es va acabar fent realitat. Però fins que el invent del cotxe va estar a l’abast d’una majoria encara van passar molts anys. I com tot es va haver de regular la conducció mitjançant el permís corresponent, els conductors d’aquell temps l’anomenaven la llicència. Un tràmit que sembla ser era fàcil de superar, influenciava més el valor monetari que altra circumstància, d’aquí que per no pagar el import corresponent, molts conduïen sense cap altre document que l’anomenada cèdula que venia ser l’actual carnet d’identitat. De primer sembla ser que es feia la vista grossa, fins que amb més presència  policial  a les carreteres, es va anar imposant portar els papers en regla. Amb tot, molts conductors, van recórrer la major part de les carreteres, només amb els coneixements adquirits per l’experiència.
     Dels primers a ensenyar a conduir, per poder superar un examen no massa complicat, va ser el Sr.  Campoy que estava casat amb la Carme germana d’en Robert Teixidó. Amb ell van obtenir el carnet  els nostres pares, als quals els va agafar en una edat que ja s’havien apartat  de la seva  joventut, va ser quan el cotxe, monetàriament, estava més al seu abast.
    Mentre tot això succeïa el destí mobilitzava a la gent d’un lloc a l’altre, així va ser quan el 1962 arribava a la vila l’Eugeni Muñoz Garcia procedent de Zamora i destinat a la caserna de la guàrdia civil. On va ocupar la plaça de xofer del capità Antoni Marzoa Dopico. En aquesta destinació hi va estar fins a l’nay 1965 que deixa el cos per entrar a treballar de mecànic amb en Jaume Tort. I després fa de taxista amb en Domènec Pérez.
    A  l’any 1964,  arriben a Sitges els seus pares l’Eugeni Muñoz Bayón i l’Aniana Garcia Riesco que prenen posició de la porteria d’uns apartaments del carrer Socias. Els acompanya el fill de menys edat del matrimoni, en Paco.
    A l’any 1963, amb 17 anys, havia vingut en Josep Lluís, en Pepe com el coneixien familiarment, que havia nascut a Fermoselle , un poble també de la província de Zamora. Aquí entra a treballar com a recepcionista del Park Hotel. Pel tarannà tan proper del germans Muñoz, no tarden gaire a fer amistats i forgen  una popularitat  que mai els ha abandonat.
     A l’any 1966 els sitgetans, Josep Mirabent Calaf i l’Antoni Farreras Sabadell, obren una gestoria en el segon pis de la granja del carrer sant Francesc, propietat de la Teresa Ferré i en Joan Olivé. Paral·lelament a les activitats administratives que desenvolupen, funden l’autoescola Subur  que té com a primer responsable de preparar el futurs conductors al Sr. Joan Caballé, un bon mecànic i també taxista. Poc a poc es van incorporant  els germans Muñoz. l’Eugeni, que és el primer, per tal de poder obtenir el títol de professor, necessita els avals d’uns alumnes. Les primeres sitgetanes a les quals l’Eugeni imparteix les classes pràctiques de conduir són la Montserrat Bartés i la Cati Borràs, muller del Sr. Pros. El seu testimoni li serveix al professor obtenir el títol que l’acredita com a tal. El següent a incorporar-se és en Josep Lluís. Destaca, però, la manera disciplinada del germà gran, particularitat que es fa notar en el moment d’acompanyar al futur conductor, al qual no li deixa passar una, mostrant una meticulosa exigència que recull els resultants quan el interessat es presenta a l’examen que tenien lloc a Montjuïc.
     Entre aquestes la sort somriu a la família Muñoz, a la primera jornada  de la lliga futbolística de l’any  1968, en Paco segella una quiniela familiar, la columna guanyadora dels catorze encerts, però, la va fer la seva mare. Als quatre únics encertants els hi corresponen, a cada un d’ells,  tres milions i escaig de les antigues  pessetes. Diners que, en aquells anys, encara es podia fer alguna cosa.
   A l’any 1969 la societat Mirabent- Farreras es dona per finalitzada i continua en Josep Mirabent  a càrrec de l’autoescola, que estableix l’ensenyament  de les classes de teòrica al carrer de les Ànimes, on havia estat la vivenda familiar. Destaca com a professor el recordat Marcel·lí Almirall. Amb la incorporació posteriorment d’en Paco, els tres germans, es converteixen en els nois de l’autoescola. I els tres han esdevingut una institució a la Vila.
      A l’any 1977 s’estableixen pel seu compte i creen l’Autoescola Sitges que té la seu en el carrer Jesús, en els baixos de la casa dels germans Picas. I són presents fins a l’any 2003 que passen, com es diu en termes comercials, la cartera a una marca dedicada a la mateixa activitat.
     La seva amabilitat, la seva capacitat d’ajudar, la seva integració  a tot el que fa referència al nostre poble, contribueix  que, per exemple, l’Eugeni s’integrés en  la junta del Foment de Turisme. I tant ell com en Paco col·laboren en les tasques que requereix el manteniment de l’entorn de l’ermita de la Trinitat, entre altres.
    El 26 d’octubre del 2016, ens va deixar en Josep Lluís, una absència molt sentida per la unitat  que es professaven els tres germans. De la mà de la Manolita, la seva muller, dels seus fills, nets  i d’en Paco, el proper dijous, tornaran a Fermoselle, per dipositar part de les seves cendres.
    Els conductors tenim el nostre patró, Sant Cristòfol. Fa un parell de setmanes, concretament el 10 de juliol era la seva festivitat. A la veïna població de Vilanova hi ha una bonica ermita dedicada al seu honor. Per sobre  del far marítim , encara en funcionament i integrada a la casa on l’Eugeni d’Ors hi va viure temporades. Cada any s’hi celebra un aplec, amb missa, benedicció de cotxes i  sardanes.
  Gràcies a la professionalitat dels germans Muñoz, ben bé tres generacions de conductors han obtingut el permís de conduir. En un temps on posar els punts sobre les is, en aquesta matèria,  era exclusivitat seva. Perquè als altres, els punts que ara et treuen i et posen, ningú no s’hi referia.
                                                                          J. Y. M.

   ( Article publicat a l'Eco de Sitges el 21 de juliol del 2017 )


© Joan Yll Martínez

© Joan Yll Martínez