Admiro als artistes, de qualsevol modalitat, per la seva
dedicació i perseverança, perquè considero que no poden defallir, doncs
arribar a un cert nivell requereix molta dedicació i més que un superat fracàs.
Si ens centrem en els pintors, la seva tècnica i especialització s’aconsegueix
després de molt treball per acabar assolint un estil propi.
La Vila de
Sitges ha estat, i ho continua sent, bressol de molts pintors. No a tots la
seva pintura els ha permès aconseguir fer-se un nom entre els més
reconeguts, però sí que el seu treball els
ha premiat amb el reconeixement de la gent del poble que
segueix la seva evolució i fins i tot han
penjat obres seves en les parets de la casa.
Del 24 de
març fins el 7 de maig a l’edifici del Miramar té lloc la primera
exposició del cicle que porta per nom genèric, “Binomis” . Un anunciat que servirà de presentació, a cada
convocatòria, de dos artistes locals. N’és la coordinadora la també artista
sitgetana l’Anna Monzó i Almirall, la qual, des de que va néixer va estar en
contacte amb la música, o millor dit, amb l’aprenentatge d’aquesta que la seva
mare, la recordada i estimada, Montserrat Almirall, impartia en els baixos de
la casa Antoni Carreras i Robert.
l’Anna, que té un
estil propi molt identificatiu en tota la seva obra, viu de molt a prop els
enigmes que amaguen les teles dels pintors que s’exposen en el Cau Ferrat i en
les sales de la lluïda pinacoteca local.
En Pep Pascual Peris, el seu home, sap arribar
fins quasi al límit de la pintura, allà on s’endevina que ja es troba la
blancor de la tela original. El seu ofici de restaurador de pintura, li reserva
el privilegi de radiografiar les interioritats de qualsevol obre pictòrica. El
seu ofici li impregna una meticulositat potser més primmirada que el rellotger.
Quan netejar capes de pintura les quals, en determinats moments s’han aplicat ,
ofereix la garantia de poder arribar fins a la capa original, és a dir, com la
va deixar l’artista en el moment que va donar per acabada l’obra.
Art crida art,
aquesta conclusió la materialitzo davant aquesta implicació dels artistes
locals que exposen aquests dies a la sala del Miramar. En Genís Hernández i en
Robert Franco, fan honor al seu art. Millor l’art els ha transformat en uns
personatges molt peculiars. Que es reconverteixen i passegen abraçats a una aparent bohèmia ben
entesa i ben portada.
Degut a aquesta
transformació tan influent, en Genís
igual pot posar-se a la pell d’un personatge d’una obra teatral i pujar a representar-lo a l’escenari o davant
les càmeres. Un art que potser ha
heretat del seu recordat pare el qual, per Carnaval, es transformava de tal
manera, que la gent de Sitges esperava la seva presència al Cap de la Vila per gaudir de les seves
genialitats.
En Genís té
l’avantatge que quan baixa el taló i les llums
de la sala s’apaguen, una lluminositat interior se li revela i l’empeny
a agafar els pinzells. Dibuixa i pinta i el seu estil també aconsegueix fugir
dels tòpics de l’obre purament figurativa.
El mateix li
passa a en Robert Franco, més conegut per en Roby, un artista que l’art
pictòric l’acompanyat sempre. De ben jovenet, a l’escola, aprofitava qualsevol
descuit del mestre per dibuixar damunt la blancor de la llibreta dels apunts.
Aquesta obsessió l’ha transformat i abraçat a les excentricitats dels genis,
doncs passeja un posat dalinià que s’encomana en la seva manera de pintar. En
Roby, un artista que pinta el que li dicta el cor. Aquest que sempre se li
mostra generós i ell s’hi aboca, és quan pinta sense esperar res a canvi,
simplement per la satisfacció de poder contemplar l’obra acabada.
I ara exposada
en aquesta sala que en el seu dia
formava part de les dependències de l’Hotel Miramar, per on hi van desfilar
gran nombre de turistes que vestien de manera elegant. Res a veure amb les
preferències dels dos artistes. I de la mateixa manera que un hotel és una casa
hospitalària oberta a tothom, es pot dir que el Miramar actual no ha perdut
aquesta característica, ni la influència. Ens ho demostra la acollida que dispensa als artistes que hi
exposen i a tots el qui hi anem de
visita per contemplar el que pinten, esculpeixen o retraten.
Va coincidir el
dia de la inauguració d’aquest primer “Binomi”, amb l’aniversari d’en Genís Hernández,
que va comptar amb la dolça companyia d’en Cristian Escriba i d’en Xavi Marco.
Quan tothom recorda la implicació de la família Escriba amb Sitges. Com a estiuejants
que habitaven uns baixos d’una casa situada a la platja Sant Sebastià, on tot
sovint sortia l’avi d’en Cristian amb la canya i el sarró de vímet per anar a pescar. Cada treball dels xocolaters de la nissaga Escriba
és també una obra d’art, que sap greu desbaratar per degustar la xocolata. I com a curiositat luctuosa, ja que més apunt
he apuntat paral·lelismes amb el geni de Portlligat, dir que el pare d’en
Cristian va perdre la vida, degut a un accident fortuït que es va produir
mentre visitava la casa – taller de Dalí a Portlligat
Com una obra daliniana semblava el quadre que
els artistes van realitzar, amb merenga,
a tall de celebració de l’aniversari
d’en Genís i per recordar la
col·laboració d’en Roby amb la xocolateria dels Escriba. Un pastís d’aniversari
res convencional en una sala on s’exposa
l’obra de dos artistes sitgetans que mostren unes bones maneres de fer i aquelles genialitats
que tan m’agraden apuntar i de la qual en són protagonistes alguna gent de la
Vila.
Felicitats als
dos amics i restarem amatents a la progressiva participació dels “Binomis” . en els baixos d’una casa
noble, en el seu temps convertida en hotel, amb uns finestrals oberts a la
Mediterrània, on el blau del mar
s’ajunta amb el cel i els pintors queden captivats d’aquesta lluminositat que és
la mare més guapa de totes les llums.
J. Y. M.
( Article publicat a l'Eco de Sitges, el 28 d'abril del 2017)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada