Dintre els actes del dia Sapiens, la sitgetana
i historiadora Carme Muntaner i Alsina, ens va delectar amb una interessant conferència , sota
l’enunciat: La vida a Sitges a l’Edat
mitjana. Un poble petit, on els seus veïns habitaven les cases que
s’agrupaven a l’entorn del Castell i tot quedava cerclat per la muralla. Si ens
ho imaginem des de la vesant paisatgista, l’encant del poblet havia de ser
extraordinari.
Per contra si
reflexionem sobre la manera de viure d’aquella gent, la situació és molt
diferent, perquè les mancances de tota mena no facilitaven, en absolut, la vida
dels habitants que treballaven feinejant en el mar i cultivant la terra. Dos
aspectes que, fins fa relativament poc, es basava l’economia de moltes famílies. En continuen havent que
treballen la poca terra que queda cultivable i surten a pescar, tot i que també
el fons marí està malmès. Sembla ser que l’hem
espatllat entre tots plegats. S’hi va
referir el següent conferenciant, l’arqueòleg Pere Izquierdo, en un moment de
la seva intervenció,
Reprenent el
fil, la Carme ens va apropar a com eren les vivendes del poble. Al no tenir
imatges, la historiadora ha hagut de recórrer a la descripció que feien les
persones que les documentaven per a deixar-ne constància, feina de notari, anotacions que ens permet imaginar com de simple eren; amb l’entrada ,
l’estància principal i la distribució dels dormitoris. Tot plegat molt reduït.
En certa manera després de tants anys determinades vivendes, el que s’ha vingut
denominant apartament, guarda una similitud en quant les dimensions i
l’aprofitament de l’espai . També un detall em va atreure l’atenció , doncs degut
a aquestes estretors, feien servir taules plegables. Jo que sóc de l’ofici he
proporcionat taules amb les mateixes característiques i amb la mateixa finalitat d’aprofitar l’espai . Això corrobora
la teoria que raonen les persones més grans, quan diuen que tot el d’abans
torna.
Entre els quatre exemples que va aportar de la manera
com es desenvolupaven la gent dels remots anys del 1400, hi podies extreure
conclusions molt afins; com pastar el pa
a casa i portar-lo al forn a enfornar; que els més ben posicionats menjaven pa
blanc i aquells que no ho eren tant, una gran majoria, menjaven pa morè;
que la gent s’alimentaven de farinetes i fins i tot menjaven tronxos i
pells, quan van venir maldades els de més cap aquí també.
Descriu les
singularitats d’una dona, la Saura Xifrena, que era prestamista. Raona que és una activitat poc freqüent en una dona
d’aquell temps. Si més no porta el control de les quantitats demanades i les cobra amb els
interessos corresponents i amb dret a reclamar si no li tornen en les dates
acordades.
Fent una
paral·lelisme amb els nostres dies, ens trobem que al mateix afer també si dedicava una dona, la mare de la
Rosa Ballester Carbonell que deixava diners a canvi de cobrar els interessos
corresponents. Una activitat a la qual també s’hi va implicar la seva filla. La
gent, que sap portar els comptes a la casa dels altres, les coneixia per “la millones”.
Seguidament va descriure la vida d’una noia, la Marió, filla
d’un tal Pere Carbonell, que als seus 14 anys es preparava per a ser una dona de casa amb tots els conceptes
que això implica . A la noia li va
sortir un pretendent, en Gemonic Clapers, el fill dels carnissers. Un excèntric
, aventurer, que no li agradava treballar. En lloc d’ajudar als de casa seva , s’allistava a les armades de la marina per tal de viatjar i confiar al destí la seva sort.
Torna a Sitges una i altra vegada i
sempre sense ofici ni benefici. Un barrut, com el qualificaríem en el temps
actual.
La
historiadora puntualitza que els petits comerciants tenien uns grans llistes de
fiats. El mateix passava entre els botiguers de la vila, fins ben entrat el
segle XX. Com que els treballs eren inestables i no existien els ajuts que hi
poden haver actualment, si la gent no treballava no cobrava i qui s’ho carregaven
eren els botiguers que els fiaven a
l’espera de que tornessin a tenir feina i així, poc a poc, anar eixugant la
deute de la llista. Estava clar que qui més patia les angoixes de les famílies
eren els soferts botiguers.
Per acabar, va
descriure l’exemple d’un matrimoni, Berenguer Morey i Simoneta Mitjavila ,amb
una diferència d’edat abismal, la noia amb 15 anys i l’espòs amb uns 45. Ells
visiten una vegada el poble i en queden captivats, tant és així que decideixen
venir a viure-hi. La seva situació, diguem-ne econòmica, els hi permetia. Fins el punt que tenien a una persona al seu servei. Al cap de poc temps, la desgràcia els colpeix,
la jove esposa mora. Però abans havia manifestat
que volia ser enterrada a Barcelona. Complaent el seu desig es coberta amb
boniques teles i dipositada en un llaüt i es fan a la mar.
Un altra
circumstància que dóna crèdit a la
conclusió, a la qual m’he referit, que tot el d’abans torna. Molta gent de Barcelona i d’arreu del mon, captivats
per la Vila, hi han vingut de visita i han acabat per quedar-s’hi.
Hem d’agrair a la Carme Muntaner i Alsina el seus interès per
estudiar el Sitges d’abans i que els resultats de la seva investigació ens els
doni a conèixer d’una manera tan entenedora que fa que sembla que t’hi trobis .
Certament existeixen unes similituds amb els temps
actuals. De la mateixa manera que em va
semblar extraordinari , quan es referia a que tota la gent es coneixia. Curiosament
va ser així fins fa relativament poc.
Exactament fins que van començar a arribar nouvinguts.
Tot això ens
ho explicava quan també celebràvem el dia de l’artista. I qui no és artista a Sitges ? D’una manera o altra,
tots ho som.
J. Y. M.
( Article publicat a l'Eco de Sitges el 28 d'octubre del 2016 )
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada