Un bloc de Joan Yll Martínez

Un bloc de Joan Yll Martínez

06 de desembre 2016

CANVI DE PANTALLA

    Durant els mesos d’estiu bona part dels preparatius es concentren en la celebració de la Festa Major de Sant Bartomeu i Santa Tecla. Just passen les dues festes treu el cap  el nostre Festival de Cinema. Especialitzat en un gènere que mai hagués pensat que tenia tants seguidors. A les vigílies de complir 50 anys, el certamen cinematogràfic porta fins a Sitges, directors, actors, actrius, productors... i un gran nombre de gent relacionada amb la industria del cinema.
    Aquest art  també ha evolucionat molt, sobretot d’un temps cap aquí, quan els rodatges s’han implicat amb les noves tecnologies que fa que s’aconsegueixi uns efectes inimaginables i que contribueixen a que les escenes fins i tot sembla que surtin de la pantalla, o que l’espectador s’integri a ella. Parlem de la tècnica  del 3D, de la mateixa manera que em podria referir al efectes sonors que dóna la sensació que  la pel·lícula transcorri a  dintre la sala. Així quan la projecció emet escenes d’acció, quasi et fa apartar del seient el xiulet de les bales,  amb  tal realisme que sembla que et passen fregant.
     Recordo quan les pel·lícules les portaven els recaders que les recollien de les distribuïdores i arribaven dintre unes delatadores saques. Ara que em refereixo  a aquests centres, al carrer Jesús, molt a prop del passadís pel qual s’accedeix al Retiro, hi vivia el Sr. Romero. I a la Sínia Morera el Sr. Badal, distribuïdors de pel·lícules.  Quan el responsable de la cabina de projecció  posava en funcionament la bobina,  li tocava patir durant tota l’estona que durava. Perquè en el moment menys pensat veies que la imatge es fonia i la pantalla quedava en el seu color original. Les xiulades, per part dels espectadors, eren sonores i prolongades. Sempre es tallava en el fragment que despertava més interès. La immediatesa per  tornar  les escenes a la pantalla, depenia de l’habilitat de l’operador, el qual havia d’enganxar les parts trencades. Amb tot potser et perdies algun que altre petó efusiu, això si no s’havia encarregat ja la censura de fer el  retall abans de la exhibició.
     Era quan el cinema es convertia en la principal distracció de les tardes dels dies de festa, a banda del futbol, sobretot els partits que es jugaven a l’estadi municipal amb l’equip local contra el visitant. Però hi havia públic per a tot i les sales de cinema s’omplien, sobretot durant els mesos d’hivern quan la gent els era un pretext per sortir de casa i estar una estona calentets, sense cremar llenya a la llar de foc ni carbó a l’estufa. Així, primer la sessió de cinema i desprès el ball, quan es tornava a casa ja era hora de sopar i anar a dormir. Era el costum de quasi totes les cases, i d’aquesta manera no es gastava  per escalfar l’ambient, el que no vol dir que l’anar tan aviat al llit no es produïssin altres escalfaments.
     La modernitat, com he dit, ha entrat també en el cine i  als responsables de la projecció,  només  els cal introduir un disquet a la màquina  i tenen la tranquil·litat que la   pel·lícula es projectarà, sense interrupció, a no ser que la tècnica falli.
     Un altre aspecte que m’encurioseix  és la durada de l’èxit d’una pel·lícula, quan encara avui, les anomenades clàssiques,  continuen tenint el seu públic. Aquells filmacions van estar en cartellera  un bon nombre d’anys i els artistes  que hi van intervenir van despertar tal interès i admiració que han estat recordats sempre. Trobo que ara es porten a la pantalla moltes pel·lícules, algunes aconsegueixen molt èxit, si més no  de seguit la relleva un altra i aquella que semblava tant..., quasi ja no se’n parla.
    L’altra curiositat és  que el cinema  atrau més públic en les grans capitals que en els pobles, on l’aforament de les sales es troba quasi buit. Em diran que a les grans ciutats hi ha molta més gent i, entre tanta, molts aficionats al cine, hi estic d’acord. Però el que és insòlit que alguns espectadors, que ho podrien ser de les sales  on viuen es desplacin a la capital per assistir a una projecció que potser a l’endemà es projectarà al costat de casa.
      Perquè la immediatesa, en això de les estrenes , la mateixa paraula ho indica, ha canviat molt.  Avui se’n estrena una  i de vegades, de manera simultània,  es fa a la sala del poble i si no és qüestió de pocs dies. Un altre avanç en aquesta aspecte, perquè primer s’estrenaven en les grans sales i potser al cap d’un any, tirant curt, arribava als pobles. Tot depenia de la disponibilitat de l’empresari. si el preu li era rentable o havia d’esperar més.
      A la Vila pren auge el Cine Club que aporta molts seguidors. Com també una modalitat que té èxit,  em refereixo la transmissió en directe, des dels teatres  de més prestigi  de la lírica, d’un bon  nombre  d’obres que tenen programades. És sensacional perquè és la manera de seguir, en rigorós directe, l’òpera com si estiguessis al lloc.
    Després del festival de Cinema arribem a una data que va ser  molt celebrada dintre el calendari  local,  la d’aquest 25 d’octubre, festivitat de Sant Crispí, patró dels sabaters i com la gran majoria de la gent del poble ho eren, venia a ser com un diumenge, amb partit de futbol amb els equips formats pels treballadors de les fàbriques,. Altres aprofitaven per anar a fer rovellons i es trobaven tots al ball de tarda que també s’organitzava per celebrar-ho.
   Pels de casa  aquest dies representa  el retorn  a la normalitat, desprès de tants mesos de preparatius, celebracions i d’acollir als nombrosos visitants que arriben a la Vila atrets per tantes singularitats. Comença ara  una altra pel·lícula , de la qual  som protagonistes nosaltres.  Rodada en  un paisatge de pel·lícula, mai millor dit. Aprofitem-ho  abans que ens sorprengui  el “FIN”. 
                                                                                                           J. Y. M.

  ( Article publicat a l'Eco de Sitges, el 21 d'octubre del 2016)

© Joan Yll Martínez

© Joan Yll Martínez