Un bloc de Joan Yll Martínez

Un bloc de Joan Yll Martínez

06 de desembre 2016

ALLÀ EN EL RANXO GRANDE

  Existeixen músiques que, tot i la distància que ens separa dels orígens,  aconsegueixen arrelar en els nostres costums en tonalitat de la famosa ranxera que comença de la mateixa manera. Són coincidències simpàtiques.  
    Deixant de banda els orígens de la cançó quant a cantar  i fins i tot ballar.  Estic segur que quan els lectors/es han llegit l'enunciat d'avui els haurà vingut al pensament la, a Sitges hi havia una finca que se la coneixia pel Ranxo Grande, en aquell temps propietat de la família Benages i després va passar a la família Llauradó. Encara avui trobaríem qui continua denominant així a aquest complex residencial on estan ubicats tres blocs molt alts, els  quals no m'explico com es va donar permís per construir-los.
    A la finca hi havien plantats un bon nombre d'arbres fruiters, vinya de moscatell  i també un espai on en Francesc Mirabent Farreras de ca l'Eixut que en tenia cura, hi plantava flors conjuntament  amb en Garrofer.  Allà van arrelar els orígens de la floristeria de la Teresa, la seva filla, que en la casa del carrer Sant Francesc, en el quarto de reixa cosia sabates i en l’entrada venia ramets de flors.
     Quan en Panxito ho va deixar, forçat per les circumstàncies, se’n va fer càrrec l'Isidre Barnés i va anar-hi a viure amb  seva muller, la Maria Camps, la filla i en Cisco, que tenia uns dotze anys. Ell va néixer al carrer Sant Bonaventura, per allà on vivia  la Cisqueta boja. Després van passar per la casa del carrer Espalter.
   Ells van viure de prop la transformació del "Ranxo Grande". On l'única grandesa que va predominar va ser, com ja he comentat, l'alçada desmesurada dels tres blocs. Una vegada perdut l'encant original només quedava, com a testimoni camperol,  la finca del costat on hi havien plantats ametllers i altres. Els últims propietaris, abans que també s'hi aixequessin  blocs de pisos,  van ser la família Ribot.
     A partir de la transformació, aquell nyap va passar  denominar-se "El Cortijo", del qual, l'Isidre Barnés, en va passar a ser el conserge de tots els tres blocs. L'home, amb l'ajut de la seva muller, hi va esmerçar una feina molt meritosa, guanyant-se la simpatia de tots els residents que hi van anar a viure, que ja és difícil. Educat, servicial i treballador, es va veure correspost amb  l'estima que la gent li demostrava.
    D'allà el fill del matrimoni, en Francesc Barnés i Camps, va sortir per casar-se amb la Rosa Pasqual que era filla d'una de les famílies més antigues del carrer Parellades , veïns de cal duro, d'en Sancliment i del poeta Trinitat Catasús. A en Cicso ja li agradava la fotografia i va encomanar l'afició a la Rosa.
   Entre tot això havíem fet incursions per molts llocs del terme a la recerca de qualsevol temàtica fotogràfica. Em compto en aquestes expedicions perquè jo, que llavors era jovenet, acompanyava al meu pare que també n'era un aficionat i em va inculcar una mica l'afició. En aquells anys a en Joan Manel Marcé i Gea l’havia captivat una gran afició a l'art fotogràfic, de tal manera que no hi escatimava recursos i participava  en  quasi tots els concursos de fotografia que es convocaven, guanyant nombrosos premis.
  Una part de la parentela d'en Joan Manel procedien de les Torres, alguns encara hi vivien com en Maginet. En Miquel i en Joan es van casar amb la Trini de ca la Mingueta i la Pepeta de can Badia respectivament i van venir a viure a Sitges. D'en Maginet recordo, amb molt de goig, que durant un temps va ser la persona que tancava la seqüència  d'un anunci publicitari d’un cava i que es transmetia per  televisió. Quan apareixia, tots esperàvem la seva curta però entenedora intervenció. Succeïa quan per enaltir les propietats del cava sorgia l'expressió afrancesada de "Chapeau", en el mateix moment en què en Maginet, al costat dels ceps, es passava la mà pel front com donant a entendre que el procés era laboriós .
     En aquestes incursions fotogràfiques per la muntanya del Massís del Garraf, la Secció Fotogràfica del Grup d'Estudis Sitgetans, les continua realitzant,  els Marcé de les Torres,  fins i tot  hi han fotografies del grup on hi apareix el pare de tots ells,  com experts coneixedors del terreny, ens feien de guia i valoraven més el sentit de l'amistat que el poder tenir l'oportunitat de captar una bona imatge, de fet no portaven ni màquina
    Unes excursions a la muntanya  en les quals  Francesc destacava per la seva bonhomia, també perquè sempre estava disposat a ajudar, sobretot amb aquells consells que contribuïen a millorar el resultat final de la fotografia. I, meticulós com era, s’hi mirava sempre  per a que la fotografia quedés enfocada, ben enquadrada i sobretot recte.
    El Ranxo  Grande, el Cortijo, dues ubicacions en una , quan deixem que parlin les imatges. Avui retratar s’ha convertit en la cosa més normal. Tanmateix darrera a cada mirada que guaita a la pantalla, al visor, s’amaga una petita o gran història. La d’en Cisco aportava la senzillesa d’una persona que vol passar desapercebuda, que deixava parlar a la Rosita perquè és més xerrairota, mentre ell es queda amb  la imatge que diuen que val més que mil paraules. Aquella tarda , a la nostra plaça castellera, el silenci que requereix la concentració s’esberla quan el so de la gralla anuncia  que s’aixequen els quarts. Amunt! Crida el cap de colla,   i ell amatent, aguanta la respiració, que en déu ser de difícil quan aquesta és tan feble. I allà s’arrapen  els dosos, mentre grimpa l’acotxador i  l’anxaneta. El castell és coronat.  I... clic, però ni soroll fan les màquines d’avui, això sí,  queda una imatge que resumeix el valor de l’afició que el porta a fer l’última fotografia.  És el moment del retorn a casa.
    Quan en Cisco torna  a sortir al carrer,  just passen els gegants per davant  de la porta, però s’havia deixat la màquina de retratar.  Sempre ens quedarà  una última fotografia per fer.
                                                                                                                                J. Y. M.
  

( Article publicat a l'Eco de Sitges, el  

© Joan Yll Martínez

© Joan Yll Martínez