Un bloc de Joan Yll Martínez

Un bloc de Joan Yll Martínez

22 d’agost 2015

LA IMPORTÀNCIA DELS DIES I LES HORES






Curiosament a les pàgines d’aquest setmanari, la meva col·laboració surt publicada en la secció anomenada Els dies i les hores. Certament és un títol molt genèric perquè no concreta ni dia ni hora. No obstant som en unes vigílies on sí que els dies i les hores que es succeiran tenen un gran simbolisme en la vida sitgetana. Les molt pregonades 36 hores guarden, en el temps i en l’espai on es  desenvolupen,  tot el que la Comissió de Festes i el Sr. Rector ens ha preparat per a celebrar una nova Festa Major.
   La novetat rau en la immediatesa, perquè la festivitat de Sant Bartomeu a la vila ve de lluny. Ni més ni menys que de l’any 1353. Segons un document que la investigadora Carme Muntaner i Alsina ha trobat a l’Arxiu de la Catedral de Barcelona, en el qual segons anotacions que apareixen en el llibre de comptes de la  Pia Almoina, senyora del castell de Sitges, durant el segle  XIV, es fa esment a  la festivitat de Sant Bartomeu com a festa solepna a Ciges.  Davant aquests evidència hom es pregunta: I com era Sitges a l’any 1353. Un poble, com tants altres, on la vida es desenvolupava a l’entorn de la seva fortificació, amb el privilegi de comptar amb el mar que, igual que ara, contribuïa a emmarcar,  segur que també, una  bonica imatge.  
   Han  passat  molts anys, total 662, fins arribar a aquest 23 d’agost del 2015. Diumenge, a les 12 del migdia, dia i hora,  ni abans ni després., el so dels sacs de gemecs, de les gralles i flabiols comencen a escoltar-se en aquest cantó del carrer Sant Francesc, just on havia estat ubicada l’entrada a la fàbrica de  sabates dels germans Benazet. Un espai on també el paisatge ha canviat. De la quasi intimitat del carrer, s’ha passat  a una afluència massiva de personal amb ganes de participar d’aquest primer acte folklorista de la Festa. Avancen els grallers, fent-se pas entre la gran multitud de gent, fins arribar al Cap de la Vila, on dediquen les seves tocades a la gent del poble i, en especial, als fundadors de la Festa Major. És un clàssic que consta escrit en tots els programes de la Festa. M’encurioseix una altra pregunta: I quins van ser els fundadors de la Festa Major ? Ens ho podem imaginar, gent senzilla, de l’àmbit  de la pagesia i de la pesca, gent que vestia amb faixa i espardenyes i alguns portarien fins i tot barretina. La seva iniciativa ha permès una continuïtat que ha evolucionat i transformat fins arribar als nostres dies. També atrau la curiositat que aquesta entrada de gralles té una antiguitat relativa, doncs data de la Festa Major de l’any 1944 que és quan  es va programar la primera entrada de gralles.
   Degut a  que la Vila no comptava amb grallers, s’havia de recórrer als vinguts de fora. Això no suposava cap garantia, tenint en compte que les comunicacions eren molt deficients en quant els mitjans. Uns grallers amb aparença de persones d’edat molt avançada als quals no els feia mandra participar en les festes d’arreu i en acabar una es desplaçaven, a peu, fins al poble on s’havien compromès. Les seves febleses i el fet d’haver de recórrer camins i dreceres, no garantia que arribessin en optimes condicions i que ho fessin amb la puntualitat desitjada. Això feia que els organitzadors i majorals dels balls, els anessin a esperar en punts estratègics de les entrades al poble. I quan de lluny els veien venir, una sensació agradable de tranquil·litat els alliberava  de tots els temors. Segons expliquen les cròniques de l’època, tenien per costum d’entrar al poble tocant els seus instruments, d’aquí la idea d’organitzar una entrada de gralles com a acte d’inici. Ens podem imaginar, però, amb les condicions que aquella gent arribava; mal engiponats, amb higiene sota mínims i amb cabells i barbes  poc presentables. Calia, abans de res, posar ordre estètic on aquest no existia
    Sortosament hem avançat, tecnològicament, d’una manera increïble, però per tocar la gralla encara s’ha de bufar i tenir l’agilitat suficient per  moure els dits per tal de tapar els forats i aquesta entrada requereix, sobretot, el domini del instrument. Al voltant de tot això, i com ara domina  la tècnica, aquesta ens permet gravar  i fotografiar des del mòbil qualsevol aspecte de la Festa. Lluny queda quan, els pocs que disposaven de telèfon a les seves cases, despenjaven l’auricular i li demanaven a l’operadora: Magdalena, posem a can Quildu  que necessito encarregar  uns quants dolços. Altres, la mateix petició, la dirigien pels de can Bruguera o l’Estrella . I tot seguit demanaven connexió directa amb la Candelària, amb el noi de can Cafetó per a que els hi posessin una ampolla de cava en fresc.
    I amb tot això, un element imprescindible de la Festa, havia estat la síndria i el meló i una mica després les neveres de gel. Tecnologia de la més simple, però era tant l’entusiasme, la il·lusió que la cosa bé valia un bon dinar de Festa Major, petits grans plaers d’un dia on qualsevol detall servia per gaudir-lo a cor que vols.
   Davant tants avanços, les generacions futures, potser es trobaran amb que la Festa Major els hi entrarà a casa seva, amb un mitjà des on es podrà guaitar-hi com si obrissin la finestra. Que permetrà fins i tot ensumar l’olor a pólvora, a l’encens de l’ofici i la oloreta de rostit a l’hora de dinar, quan potser engolint una pastilleta es quedarà tip.
     De moment la Festa Major ja disposa de pàgina Web, per poder consultar-la des de casa i de qualsevol lloc del mon. En certa manera ja ha irromput en la nostra intimitat, només falta poder rebre, des de casa estant, el flaire dels nards. Tot arribarà.
     El que no s’aconseguirà mai, crec, és suplantar  l’ambient a peu de carrer, les sensacions que es desprenen: aquesta pell de gallina que s’embotorna amb el contacte directe..Deixem que la tecnologia avanci, però no ens oblidem de viure la Festa Major, com sempre l’hem viscuda, nosaltres i els nostres avantpassats: amb aquest esclat de joia amb la qual la rebem quan aquesta entra i avança carrer enllà, puntualment, a les 12 del migdia de la vigília.
                                                                                        J. Y. M.

 ( Article publicat a l'Eco de Sitges el 21 d'agost del 2015 )

© Joan Yll Martínez

© Joan Yll Martínez