Un bloc de Joan Yll Martínez

Un bloc de Joan Yll Martínez

24 d’abril 2015

EL FILL DEL NUNCI

   Ens acaba de deixar en Josep Roca Colet, home al qual la vida li va atorgar una singularitat que el feia diferent. Pare i fill van esdevenir dos personatges molt populars de la vila. El progenitor com a guàrdia municipal i encarregat de pregonar, a toc de trompeta, els anuncis de l’Ajuntament i altres detalls d’interès públic. Els dos també gaudien de bona veu, tant que el pare cantava, sota la direcció del mestre Manuel Torrens, en cerimònies religioses d’una certa solemnitat. La mateixa veu que els va permetre solejar en les Caramelles del Prado. Sobretot en aquells populars popurris inspirats amb la lletra de l’Enric Almiñana, sobre temes d’actualitat i musicats pel mateix mestre Torrens.
    En Roca pare tenia, a més de bona veu, millor disposició per tot allò que entra per la boca, perquè si la veu surt del seu interior, posar bons condiments contribueix a que no tot siguin cants, però sí  amb el suficient  bon paladar  per cantar les excel·lències de la bona cuina. Tant era així que el cantant participava en la cerimònia dels casaments i de la seves interioritats en sortia una Ave Maria que feia plorar als angelets d’emoció i, no diguem, el plor desconsolat de la núvia. Després era convidat al banquet i allà hi feia també un bon paper, amb l’afegit que sempre anava preparat per recollir el que sobrava, fent l’aclariment   que era pel nen.
    En Josep passejava una personalitat molt peculiar que el feia irrepetible, un ésser únic que demostrava una gran admiració vers les seves amistats. Enaltint la seves professions i dèries  a la categoria de doctorat, fossin  carreres universitàries, activitats o simplement aficions. Sempre que coincidíem em deia: “doctor Yll, vostè té tres carreres: ebenista, músic i escriptor”. Lògicament li puntualitzava i l’esmenava d’acord amb la realitat, però ell hi insistia: “I tant que té tres carreres”. Si més no era persona que valorava les maneres i el respecte. D’aquí que tot sovint posava de manifest les diferències que el separaven amb el seu cosí, pel qual treballava en la mútua com a persona encarregada de rebre les visites i de fer tasques de missatger. Aquesta ocupació el va portar a viatjar a diari fins a Barcelona. Tenint per costum recórrer el tren d’un extrem a l’altre. Amb tants viatges a l’esquena s’havia familiaritzat amb els viatgers. Hi va haver una època que, per aprofitar l’abonament, també viatjava els dies de festa, anava a missa als Josepets.
   Perquè l’home era persona de misses i li agradava participar, sobretot en els cants, i la seva veu sobresortia per damunt de les altres i fins i tot hi posava la torna, era quan havien acabat i  ell allargava les últimes síl·labes de l’estrofa.  La seva entusiasmada cantarella li havia valgut l’advertència dels respectius senyors rectors de la nostra parròquia, els quals li demanaven que moderes el to de la veu i que procurés acabar al mateix temps que la resta. Em sembla que no ho van aconseguir, en Roca els deia que així ho faria, però a l’hora de la veritat tornava a les seves notòries cantúries
      El que més admirava d’ell era la naturalitat amb la qual es presentava a la cantada de les Caramelles, com a component de la colla del Patronat, el dissabte a la nit. Una actitud que contrastava amb els cantaires que més se la sentien, els quals arribaven amb les bufandes entortolligades al coll, tapant-se la boca amb la mà i planyent-se que tenien la veu fatal. Era un pas de comèdia. Li pregaven al mestre que no els triés per a fer el solo i en Jordi els hi seguia la corrent, mentre es prenien pastilles i s’anaven protegint el coll i la boca, per a comunicar a tots els companys que arribaven que  la seva veu estava feta pols. Enmig de tota aquesta por escènica, provocada per les condicions poc favorables de la veu dels primers espasses, en Roca no s’immutava, no l’havia escoltat mai dir que estava en baixa forma. D’aquí que quan el  mestre Jordi Pañella li indicava: “Roca, aquí faràs el solo”, rebia l’encàrrec amb satisfacció i predisposició. La seva veu no havia estat mai una gran veu, li faltava polir, però sortia del pas i afinava. No obstant era imprevisible, en un moment donat allargava la nota, per a sorpresa del mestre que coneixent  les seves genialitats, mantenia la batuta en suspens deixant que el solista, ad libitum, es decidís continuar o, si era el cas, acabar. Sempre se’n sortia de la millor manera i davant el comentari del mestre, el per què d’aquella sortida del guió, en Roca era sincer: “Senyor Pañella, no sé que m’ha passat, m’he quedat en blanc”. Però els seus companys l’animaven i entre felicitacions, mostrant un somriure de complicitat,  puntualitzava: “Miri, qui fa el que pot no estar obligat a més”. Sense preparatius, sense les excentricitats dels tenors solistes de la colla, el xicot solejava sense immutar-se, fent gala del seu propi estil i de la seva manera de ser.
    Ja fora de la temàtica caramellaire, en Josep disposava d’un variat repertori, el qual li servia per a fer més agradable els moments que compartia. Com aquelles excursions que realitzava l’Associació de l’Ecce Homo i que després podíem llegir un resum en aquestes pàgines, escrit per en Peret sagristà, on abans de posar el punt final deixava constància d’un fet musical. I ho feia en aquests termes:  “Durante el regreso, el  joven José Roca Colet, nos deleitó con una selección de melodías de siempre”. Perquè el que costava una mica era que es decidís a fer el pas, però un cop començava  la feina era per fer-lo callar.
     Fins que els anys el van fer emmudir i en el redós de l’Hospital no s’adonava del pas del temps, no obstant ha arribat que aquest li ha guanyat la partida. No van valer ni cants ni excentricitats, sols un  silenci prolongat  ha acompanyat al doctor Roca en aquests darrers anys.
   En el moment del comiat si li féssim inventari de les seves carrers, quedaríem curts.
                                                                         J. Y. M.  


 ( Article publicat a l'Eco de Sitges el 24 d'abril del 2015 )

© Joan Yll Martínez

© Joan Yll Martínez