Un bloc de Joan Yll Martínez

Un bloc de Joan Yll Martínez

02 d’abril 2015

CARAMELLES AMB EL MESTRE ABSENT

Aquest any a la tradició sitgetana d'aquests dies de Pasqua s'hi afegeix una combinació de cants que han estat musicats pel mestre Jordi Pañella i Virella, que fa poc ens va deixar. Les tres colles, a mena d'homenatge, interpretaran, cada una d'elles, una composició del mestre. Ell, dels tres mestres: Torrens, Pallarés i Pañella, ha estat l'últim en marxar. Tots els qui hem tingut la sort de seguir i participar de la tradició caramellaire, hem conviscut amb l'evolució d'aquesta tradició, amb tots els detalls, anècdotes i vivències que, des de dintre les colles, s'han portat a terme.  
    I cada mestres s'ha caracteritzat pel seu estil, bé sigui en el moment de composar, com en la manera de dirigir. Sens dubte el més exigent de tots ha estat el mestre Pallarés, n'era tan el seu nivell d'exigència que s'acabava la cantada i encara feia observacions a cantaires i músics. Els més veterans recordaran aquella última passada, abans d'anar a fer la cantada a l'Ajuntament, en el jardí de la Societat. Uns moments on més d'un volia deixar-ho córrer davant les intransigències del mestre que, amb termes no gaire diplomàtics, fins i tot llançant la batuta pels aires, amenaçava de no sortir fins que ell no ho escoltés com ho volia. Eren uns moments delicats, on a la més mínima no tenia inconvenient d'enviar cap a casa a aquell que no estava atent o no feia cas de les seves indicacions. 
     Un altre de les singularitats d'aquesta cantada de la nit de dissabte, s'observa en aquesta anada cap a l'Ajuntament, on en el carrer hi coincideixen  una munió de barretines i per sobre d'elles saltironen els picarols de les respectives cistelles, decorades amb una sensibilitat exquisida, destacant llurs pomells de flors primaverals. En aquells anys, a més s'hi barrejaven uns faristols grans de fusta i uns altres elements també molt peculiars, els llums de carbur. Succeïa quan les il·luminacions dels carrers eren més aviat febles. També hi contribuïa que quan les botigues tancaven la porta el contorn quedava a les fosques.
    El mestre Torrens era home de barret, a diferència d'en  Pallares que feia servir la boina. El mestre del barret tenia la delicadesa de descobrir-se a cada casa que feien la cantada, tot i que era un maniàtic de les corrents d'aire. En canvi en Pallarès dirigia sense treure's la boina. Aquest posat era una de les seves imatges més conegudes. Com també la facilitat que tenia, a l'acabar la cantada de fer-se fonedís, no li agradaven gens els afalagaments. Tot el contrari del mestre Torrens que complimentava i responia a les mostres de cortesia per part de la gent de la casa. El mateix passava amb en Jordi Pañella que a més de mestre de música de la colla de l Patronat, era més conegut per la seva activitat al front de la seva sabateria. En aquest cas es pot parlar de compartir clientela per partida doble: sabates i Caramelles. I a mesura que els mestres anaven aconseguint els alts graus de l'escala de la vida, qui més qui menys s'atrevia a vaticinar: Quan els mestres ja no puguin s'acabaran les Caramelles. Sortosament no s'han complert els vaticinis, ha sorgit un relleu generacional de joves que fan possible que per la Pasqua es segueixi escoltant els cants.
   Nous cantaires, poetes, poetesses i músics, contribueixen a   aquesta continuïtat que també és possible gràcies a la gent que té la gentilesa de rebre a qualsevol de les tres colles. Em recorda a aquells anys quan les torres de la gent de la  colònia estaven habitades per la flor i  la nata de l'alta societat. Durant el matí del dilluns de Pasqua s'anava a cantar pel sector de Terramar i fins que es trobava el moment de poder-ho fer es passava una bona estona fent voltes, perquè quasi mai s'encertava a la primera. La colla trucava a la porta i sortia el personal de servei que comunicaven que els senyors havien sortit i  que tornessin més tard. Les temptatives a voltes es repetien varies vegades fins a coincidir amb els amos de la casa. Un altre fet curiós és que les tres colles tenien per costum fer-se la fotografia oficial a les escales d'entrada  de la torre de can Semir. Al Niu, propietat de la família Garcia- Munté, tota la família esperava  als cantaires a la pèrgola, mostrant una especial interès i sensibilitat la senyora de la casa que tenia per costum fer repetir la peça que més li havia agradat,fins el punt que els  demanava als mestres el guió per a poder-la interpretar al piano. En Pallarès  sempre li deia que sí, però  la partitura mai arribava a les seves mans. Sabedor d'aquest costum el mestre va acabar optant per a que entrés a dirigir en Quimet Ràfols Sabater, que ho va continuar fent  quan el titular va començar a patir els problemes que sorgeixen a resultes de l'acumulació d'anys. Com a molt dirigia a l'Ajuntament i rectoria i prou. També el mestre Torrens feia el mateix, donava el tret de sortida i a partir d'aquí s'encarregava de dirigir en Rafael Marcet i Almirall.  Al mestre Pañella, durant el matí del dilluns de Pasqua, el substituïa en Jaume Soler Milà, de can Pascaret  i així ell podia atendre la sabateria.
   Com canta la cançó: "arriba la Pasqua, florida i formosa..." aquesta vegada envoltada d’una certa nostàlgia, no hi és el mestre Jordi Pañella que, en moments puntuals, va col·laborar amb les tres colles i amb especial dedicació a la colla del Patronat, avui Caramelles Sitgetanes. Queda la seva obra i els records de tots aquells que hem estat amatents a la seva batuta, a les moltes estones compartides durant tantes Pasques viscudes i cantades.
    Entre  noves veus i velles cançons, tornen les Caramelles, si més no, amb el mestre absent.
                                                                                                                                   J. Y. M.

 ( Article publicat a l'Eco de Sitges el 2 d'abril del 2015, dijous Sant, del 2015 ) 

© Joan Yll Martínez

© Joan Yll Martínez