Begur i Sitges
guarden unes certes similituds, ni més ni menys que amb el projecte que van
emprendre un bon nombre d’habitants de
les dues poblacions al marxar a Cuba, amb la intenció de prosperar. Al tornar,
uns i altres, van fer edificar cases senyorials que avui són un testimoni
d’aquell passat i de la gent que van aconseguir fer fortuna en l’empeny.
Però mentre la
nostra vila el mar esdevé un acompanyant d’excepció, el poble de Begur li dóna
l’esquena. El veu però no el té tan a l’abast com nosaltres. De des de l’ermita
de Sant Ramon es contempla una panoràmica excepcional de l’Estartit i les illes
Medes que trenquen la monotonia de la
seva immensitat. Però aquest mar que sembla molt proper no ho és tant, queda
retirat de la població. El lloc més a
l’abast per a delectar-nos del seu blau turquesa, amb la transparència
que ofereix la nitidesa de l’aigua quan la tramuntana declara una treva, es
troba a cala Satuna o a Aiguafreda.
Població
encisadora que va captivar a la popular Carmen Amaya, fins el punt que va
establir-hi la seva residència desprès de comprar el mas Can Pincs. Una masia que té
afegida una de les torres de defensa amb
les quals compte la població. L’artista que
va néixer a Somorrostro barcelonès va aconseguir fama mundial amb el repic,
electritzant, dels seus peus damunt els
escenaris on va actuar.
Es dóna també
la coincidència que, durant un temps, el músic sitgetà Manuel Torrens i Urgell,
es va convertir en el responsable musical de la companyia. Amb ella va actuar
en les sales i teatres més prestigiosos i va gaudir del privilegi de dirigir,
assegut al piano, les orquestres dels teatres més reconeguts, on també dirigia
els assajos previs a l’actuació. Van ser uns anys daurats per a la carrera
artística d’en Manel, la qual cosa li va
permetre, també, viure a cos de rei. De manera que si no li agradava l’hotel on
s’hostatjava la companyia se’n buscava un altra de més luxós. Va freqüentar els
millors hotels, els millors restaurants, a pesar de que amb aquestes dèries va
acabar quasi fent cap per mans. Completament diferent del seu germà Josep,
aquest també va viatjar per aquests móns de Déu. I a diferencia del seu germà,
ell, s’avenia a on el portessin, comptant que l’alimentessin i a més poder guanyar uns calerons que no es gastava
en cap mena d’extra.
En Manel va
acompanyar la Carme Amaya fins que quasi bé aquesta va morir a la seva masia de
Begur, el 19 de novembre de 1963, a l’edat de 50 anys, tot i que els seus
biògrafs coincideixen que es posava anys, ja que situen la seva data de naixement
per allà el 1.917 i no al 1913. No en van poder treure aigua clara perquè ni
ella ho sabia i no s’ha trobat cap document que certifiqui la data exacta. Amb
tot el desembre de l’any passat, es van donar per acabats els actes en
commemoració dels 50 anys de la seva mort i, segons els càlculs d`alguns
pròxims a l’artista, els 100 anys de la seva arribada al món.
Abans, un altre sitgetà, el prestigiós periodista Josep Maria Massip i Izabal, gran
amic de la Carme Amaya, va ser el precursor que l’any 1959 l’Ajuntament de
Barcelona, presidit per Josep Mª. Porcioles, dediqués una font ubicada al
passeig Marítim de la Ciutat a la diva del flamenc. Que ella mateixa va
inaugurar en el transcurs d’un acte multitudinari i molt popular.
Artista
assídua del Casino Prado Suburense, on
des del 19 d’agost de 1960 al 29 de juliol del 1963 hi va actuar en 9 ocasions.
El Prado es va dedicar, durant els anys daurats del turisme, a presentar en els
seus jardins el bo i millor de l’espectacle flamenc, com la pròpia Carme Amaya
i la qui va ser considerada la seva successora, l’Antoñica Singla, la qual va néixer en el mateix barri del Somorrostro..
Va participar en la pel·lícula Los Tarantos dirigida per Francesc Rovira i
Beleta, al costat de la Carmen Amaya, quan aquesta ja intuïa que el seu final
era a prop, degut a que se li va accentuar els problemes renals que no va poder
superar tot i que els metges especialistes, degut a la falta de desenvolupament
d’aquests òrgans, van coincidir en
diagnosticar que el ball la va salvar d’haver
mort molt abans, i que ho va anar superant degut a que amb la suor de cada actuació
eliminava les toxines que els ronyons no podien filtrar.
Begur ha
servit de nexe d’unió per aquest article, dit de pas, amb un variat contingut
folklorista, en concret en la variant del flamenc. Quan al final de la
dècada dels cinquanta i tota la del seixanta, Prado i Retiro, sense oblidar-nos
del Sacromonte, van oferir una programació de flamenc que va atraure aquells
turistes que omplien a diari els respectius jardins. Artistes de la talla de
Carmen Amaya, la Singla, la Chunga, la Dolores Vargas, així com el recordat
ballet d’Antonio de Ronda, entre tants altres, que van arrancar per “soleares i bolerias”. Entre repic de castanyoles i de tacons, amb
l’acompanyament de guitarres, durant el transcurs d’unes nits d’un Sitges, on del
sol, la ballaruga i el vinet, sorgia una
combinació tenyida de vermellor i
d’una alegria que encara era de bon controlar.
Així es va
anar perdent la tranquil·litat de les
nits sitgetanes, per a donar pas al soroll descontrolat. Que el va intentar
controlar la Maria Dolors Arnabat, cada vegada que les veus pujades de to
s’arreceraven als seus dominis. Ella, sense pronunciar paraula, les feia callar amb
l’eficient calmant, consistent en un pot
d’aigua llençat des de darrera la persiana del balcó.
J. Y. M.
( Article publicat a l'Eco de Sitges, el 10 d'abril del 2015)
1 comentari:
La verdad es que los paisajes y los rincones que nos ofrece Begur son impresionantes... Uno de los rincones más mágicos de la Costa Brava.
Si que es verdad que hay cierta similitud con Sitges... Pero yo me quedo con Begur.
¡Un saludo!:)
Publica un comentari a l'entrada