Pròleg del llibre Sitges Plató de Cinema de Francesc Borderia i Soler. Presentat al local del Grup d'Estudis Sitgetans, el 17 de gener del 2015
Els llums de la sala fan pampallugues, fins que ens
envaeix una foscor densa, aquesta dura un instant, el temps suficient per
acabar d’acomodar-nos a la butaca. La lluminositat de la pantalla és
enlluernadora, però el que resulta més espectacular és la portentosa imatge de la Punta , que apareix envaint
tota la seva dimensió. La música d’ambientació es complementa amb el títol de
la pel·lícula, el qual apareix amb lletres grans: SITGES, PLATÓ DE CINEMA. Segueix a l’anunciat el nom del guionista
i director, Francesc Borderia i Soler.
I com a productor, el Grup d’Estudis Sitgetans..
En un no res
queda la imatge nítida, esplèndida, mentre la càmera mostra uns primers
plans del Racó de la Calma.
Ens delecta tot i gaudint de la proximitat i familiaritat amb
el lloc. Abans, des del Baluard, la panoràmica del Passeig ha estat sensacional,
fins a perdre’s en el infinit. L’admiració serveix per a corroborar que vivim
en un poble de pel·lícula. D’aquí que molts directors de cinema s’hagin
decantat per la vila en el moment de rodar-hi unes seqüències. Vet aquí
l’argument del llargmetratge que ha dirigit el gran apassionat del cinema, en
Francesc Borderia: un resum dels fragments més carismàtics que s’han rodat en
aquest poble. És un autèntic plaer seguir aquesta trajectòria entre unes
imatges que fan un repàs exhaustiu de tota la moguda que comporta el rodatge
d’unes escenes que, a part de l’excepcionalitat del marc, hi coincideix el bon
art que esmercen els intèrprets, l’ull
crític del director i la professionalitat de tots els qui mouen els fils
darrera la càmera. Ens trobem davant la projecció d’una pel·lícula documental,
inèdita. On l’autor ha volgut, amb el seu art, aportar a la història local un
treball que resulti de gran interès. Des de la nostra butaca, contemplant la
blanca pantalla, artistes i extres, desfilen amb la voluntat de crear un ambient, el dels preparatius,
comú en tots els rodatges. Com en aquesta seqüència que ara apareix, on
podem apreciar com la càmera pentina
l’exterior de les sales de projecció local, amb les cartelleres col·locades en
els llocs més estratègics, amb unes làmines que es converteixen en un avanç,
molt representatiu, de la projecció.
També hi podem veure la presència dels cacaueteros,
davant la porta d’entrada, oferint
tota mena de llaminadures. Així com els mítics porters, col·locats en el lloc
estratègic. L’argument va precedit per aquests detalls que, amb anterioritat,
l’autor ha recopilat en altres obres que ha presentat en públic. En un moment
on entre la foscor de les butaques, en aquest començament de la sessió,
s’apercep una escletxa de llum dirigida per l’eficiència del acomodador que
acaba d’acompanyar a un espectador a un dels pocs seients que queden lliures.
Poc a poc ens anem endinsant en les
intimitats de l’afició de l’autor, aquesta identificació amb la seva obra, fa
possible veure i recrear-nos en la sala
del Retiro, d’on en va ésser responsable de la programació del cinema. Una sala
que ha complert cent anys projectant pel·lícules. De la mateixa manera que
freqüenta la resta de les sales, Prado,
Rialto i Patronat, per esdevenir un espectador entusiasmat. En el seu
treball hi desfilen moltes cares
conegudes, s’hi deixen entreveure tantes complicitats, que les imatges aconsegueixen
concentrar, al màxim, l’atenció dels espectadors. A valorar, amb més solidesa, aquests detalls
que tan han contribuït a que el nostre poble hagi aconseguit un glamur ben
consolidat a dintre i fora de casa.
La pel·lícula aconsegueix implicar-nos,
també, entre un clímax de sitgetanisme que ens fa reviure moltes hores viscudes
en mig de la foscor de les sales dels cinemes de la vila. Fins que l’autor s’integra en aquella comitiva
de gala que baixa per les escales de la Punta , durant el rodatge que ha deixat més bon record de tots els que
s’han filmat en el nostre plató; “Rapsodia
Real”, tot i com explica l’autor, va decebre quan es va projectar a les sales
locals, pel poc temps que duren les escenes rodades a la vila. Són les típiques
retallades cinematogràfiques que no tenen res a veure amb les que ara ens
assetgen. En Francesc, gràcies als avantatges de les tècniques actuals, es mou entre artistes i extres, envoltat d’una gran
satisfacció, la qual no va poder experimentar quan es va rodar, degut a que
tenia 12 anys i les obligacions escolars i la disciplina familiar no preveien
faltar cap dia a l’escola. Transcorreguts els anys, avui ens ho mostra amb tota
mena de detalls, perquè degut a la seva passió per aquest art, ha recavat en
les còniques escrites i en multitud de converses entre els testimonis d’aquell
esdeveniment, per contrastar els diferents punts de vista referent als rodatges que tant van alterar la
monotonia de la vida quotidiana dels nostres veïns.
El responsable d’aquest treball cinematogràfic,
ha tingut cura de mostrar-nos un Sitges blanc, florit, de carrers ben cuidats.
Nosaltres, que ho enyorem, contemplant les imatges, quedem bocabadats de
l’entorn. Revivim, amb nostàlgia, la cura que tenien les nostres àvies amb els
elements que més ens han distingit, el blanc de la calç i les flors ben
disposades en els balcons i, sobretot, el respecte que hi dedicaven, locals i
forans, en la seva conservació i, d’una manera especial, en la netedat . Davant
aquesta beutat, un bon nombre de directors
van escollir el nostre entorn per gravar imatges que desprès feien
passar per un poble de solera andalusa. Això succeïa pels voltants de la dècada
dels 50, quan curiosament molts immigrants
andalusos van venir fins aquí a la recerca de treball per millorar la
seva qualitat de vida i el seu futur. Per tantes coincidències, el plató de
Sitges, a més d’oferir un paisatge privilegiat, s’avenia amb els costums del
moment, que consistia en cuidar, al màxim, tot l’entorn del que se’n podia anomenar un poble de pel·lícula.
Curiositats i anècdotes com la que va
protagonitzar el nostre amic Joan Sella i Barrachina, quan trobant-se lluny de
casa, ni més ni menys que a El Salvador,
un dia entrà casualment a un cinema i quina no en va ser la seva
sorpresa quan va aparèixer, en pantalla,
vistes dels carrers del seu poble. Davant l’evidència, les llàgrimes no li
deixaven veure amb claredat, l’emoció no es pot descriure amb paraules. Es
tractava de la pel·lícula: “El Pasado Amenaza”, rodatge que fins i
tot ell havia vist visionar pels carrers de la seva estimada vila. Un poble de
cine, on s’hi han rodat moltes pel·lícules, l’autor ens parla d’unes 100, a més de nombrosos
espots publicitaris.
Nosaltres, que som espectadors
privilegiats d’aquesta obra d’en Borderia, ens integrem en aquestes seqüències
que la història del cinema va reservar al nostre poble. Han passat els anys i,
sortosament, alguns dels escenaris encara continuen intactes, o si més no
remodelades les seves cases. La gran
majoria de les pel·lícules rodades aquí ja formen part d’un antic arxiu
cinematogràfic, no obstant queden els records, els quals ell s’encarrega d’ordenar
en aquesta íntima projecció que fa des del nostre plató. El seu treball,
n’estic convençut, apassionarà als entusiastes del cinema i també a aquells als
qui ens agrada tafanejar entre les curiositats més inèdites, o si més no, més
específiques, com ho és la història del cinema local en totes les seves
vessants.
Darrera la pantalla de la sala on es
projecta l’obra d’aquest apassionat
director, mentre es van intercalant les seqüències d’aquest interessant
recorregut, hom recorda que just allà, quan
s’acabava la sessió de tarda, tenien lloc els populosos balls de tarda. Els
mateixos espectadors s’encarregaven de moure les butaques per deixar lliure la
pista. Balls amenitzats pels components de
les orquestres Mozart i Iberos del Jazz. Els músics de les dues formacions,
sota la direcció del mestre Torrens, van actuar al menys en un parell de
pel·lícules. Una d’elles va ser: “Las
Travesuras de Moruxa “, rodada l’any 1962, amb alineació orquestral. En una
altra ho van fer en formació de banda.
Desfilant pel carrer Fonollar, just iniciada la baixada en direcció a la Torreta a l’Agustí
Montornès se li va escapar la caixa de la cintura i va sortir rodolant fins
estavellar-se en el mur del capdavall.
Va ésser quan es va escoltar, entre el silenci, el portentós i típic crit del director: “Corten!, Corten! , per a desesperació del músic.
Són una petita mostra de les músiques que s’han enregistrat conjuntament amb
les imatges. Melodies que no han tingut res a veure amb les més nostrades, un
paral·lelisme que va en consonància, per exemple, amb la realitat del paisatge
que ofereix la imatge: escenes rodades a Sitges, però es desdobla com si es
tractés d’una altra destinació, com he dit, quasi sempre amb la voluntat de
fer-lo passar per un poble del sud d’Espanya.
La sessió s’ha iniciat amb la bonica
imatge del nostre emblema més destacat i admirat. El responsable, en Francesc
Borderia i Soler, amb una precisió de dades excepcional i amb rigorós ordre
cronològic, ens ha delectat, amb tota
mena de detalls i anècdotes, amb els quals hem pogut adonar-nos que Sitges, a
més d’ésser un poble de pel·lícula, ha aprofitat aquest privilegi per acollir a
tots aquells que hi han vingut a rodar la seva pel·lícula. Aquest fet ha permès que directors i artistes de renom,
hagin passejat pels nostres carrers, per admiració i curiositat de la nostra
gent.
I hem arribat al final, l’obra ha aconseguit
acaparar la màxima atenció, sense perdre en cap moment el fil de l’argument .
L’espetec final de llum a la blanca pantalla i d’escalf popular, dóna pas a una
resolució molt entenedora i a la vegada molt cinematogràfica: The End . Per assimilar-ho a la pompositat
de Wolywood i d’aquesta manera conferir-li un caire de més essència
cinematogràfica
Ens disposem a sortir de la sala, amb el
consegüent intercanvi d’opinions entre els assistents, on no hi falten els
comentaris que la memòria obsequia a
aquells que van ser testimonis directes d’alguna que altra escena: “Jo encara recordo...”. L’ambient al carrer és de satisfacció
generalitzada. Sitges, Plató de Cinema,
ens apropa als neguits d’un cinèfil, que
des de les pàgines de l’Eco cada setmana ens sorprèn i amb aquesta darrera obra ens ha delectat
amb una llambregada rere el visó de les càmeres mentre rodaven en aquests
exteriors tan representatius. Nosaltres en gaudim i quedarà per a les futures
generacions un testimoni molt valuós del cinema local, tant pel que fa al
protagonisme de les sales de projecció, com als sitgetans/es que s’hi han implicat i al ressò aconseguit quan les càmeres han escollit el nostre plató,
malgrat que quasi mai ha aparegut el nom del poble per enlloc. Tanmateix la
vila és tan coneguda arreu que no
necessita cap mena d’especificació ni presentació.
Sitges té personalitat pròpia i en
Francesc Borderia i Soler, té prous arguments i coneixements com per potenciar
aquest interessant i bonic plató, des del qual ha recopilat, en una
sola projecció, les més de cent pel·lícules rodades.
Si
més no, potser la gran pel·lícula, l’obra mestra que ha de seguir potenciant el
plató sitgetà encara s’ha d’acabar de completar. Tampoc està a l’abast ni en
l’esperit visionari de cap director. La gran pel·lícula de Sitges, la van
començar a escenificar els nostres avantpassats, la trampegem nosaltres i les
generacions venidores no es podran dormir en els llorers si volen que aquest
indret segueixi sent un poble de pel·lícula. Amb tots els elements i les
responsabilitats que cal aportar per tal de que l’obra es trobi sempre entre
les millors.
Joan
Yll Martínez
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada