Les nostres
vides depenen de molts detalls, però a banda de la salut que és la base
primordial, estem sotmesos al temps. A aquesta successió d’hores i dies. Que passen sense
poder fer res per a retenir-los. És evident que el temps no s’atura i que fins
i tot moltes vegades ens fa la sensació que passa massa ràpid.
El rellotge és
el marcador més exacte que ens condiciona la programació del nostre temps
d’acord amb els quefers de cadascú. El
invent ha obrat aquesta dependència que
ens serveix per organitzar-nos. Les cases de pagès es valien de la simplicitat
dels rellotges de sol, col·locats en la façana principal del mas que resultava
de gran utilitat pels qui treballaven en les terres del contorn. Una altra
imatge molt singular que anava en consonància amb una concreta manera de
vestir, han estat els rellotges que es guardaven en una butxaca exclusiva que
disposaven les armilles, de les quals es feia visible la corresponent cadena.
La feina del
rellotgers ha estat sempre d’una meticulositat extrema, degut a que han de
manipular peces molt petites que s’encabeixen en espais molt reduïts. Per tal
de poder-ho visionar millor es serveixen d’una lent, amb la qual tenen la
pràctica de poder-la fixar a l’ull amb una simple opressió.
Un dels
primers rellotgers establert a Sitges va
ser el vilafranquí Joan Francesc Tort i Llucià que tenia la rellotgeria al
carrer Parellades. La seva botiga tenia la particularitat afegida que també
donava cobertura a una nodrida tertúlia dels intel·lectuals del poble. Cal
destacar que el Sr. Tort a més de rellotger era músic. Havia estat mestre del
Retiro i dirigia el Sextet Albèniz, com també s’havia dedicat a la composició.
Aspecte que rivalitzava amb els altres mestres locals, com en Gabriel Pallarès. De manera que quan
aquest darrer estrenava alguna que altra composició, s’apressava a informar-se
per saber de l’opinió dels seus, diguem-ne, competidors. La seva pregunta es
movia entre la curiositat per saber de les reaccions de l’altra part: “ Què diu la crítica? Ironitzava. Quan la
resposta del interlocutor no delatava
cap comentari, ni a favor ni en contra, el mestre se’n congratulava: “Quan no diuen res, bon senya...l”.
Quelcom semblant a aquella altra expressió: “ Quan
el gall no canta....”. És un detall que es pot constatar en determinades
ocasions i fets, quan les reaccions de silenci a vegades delaten una aprovació
que, degut a un punt d’honor molt
personal, no s’arriba a exterioritzar cap mostra d’admiració o d’acceptació .
Pel que fa a la
qüestió dels rellotges, quan aquests funcionaven amb corda, ha prevalgut el costum, de vegades obsessiu, per mantenir
una l’exactitud en quant al seu marcatge. I fins a tenir el rellotge ben
centrat es passa per un procés que
requereix meticulositat i una paciència de professional. Segons s’avanci o
s’atraci la minutera cal trobar el punt exacte en el tornillet de final del
pèndul i això no és cosa fàcil, requereix tenir els nervis ben temperats i, si
pot ser, que el manipuli sempre la mateixa ma.
Els rellotges,
públics, més comuns a tots els pobles, és el rellotge de l’estació del tren.
També quasi tots ells tenen un rellotge ben visible en la façana principal de
l’església., a banda del que pugui exhibir-se en altres torreons , com és el
cas del rellotge de la casa del Sr. Bartomeu Carbonell en el Cap de la Vila, que
és un referent de l’hora local. A més del rellotge de l’església que marca
quarts i hores de manera sonora a través de la seva campana.
Mesurat el
temps pel rellotge, el calendari s’encarrega
de classificar els dies en setmanes, mesos i anys. Just encetat el
calendari d’aquest 2015, el segon festiu de l’any ha estat el 6 de gener, el
dia de Reis. Una data de les boniques d’un
calendari que ara, tot just encetar-lo és imprevisible preveure com seran els
esdeveniments que hi coincidiran . Sobretot en el període de temps
reglamentaris, en el quals s’hauran de decidir la composició dels governs
locals, autonòmics i de l’àmbit general. Mentre, en aquest començament, ens
encurioseix anar passant els fulls per observar en quin dia de la
setmana s’escauen les festes més
rellevants, tan personals, com de caire local i d’àmbit més general. Alguns
cerquen la coincidència amb els molts apreciats ponts.
En temps dels
nostres avis, el calendari es convertia també en un element de decoració. Més
d’un esperava arribar a arrencar l’últim full per emmarcar la làmina il·lustrativa
del capdamunt. Depenia de les preferències, si es tractava d’un paisatge bonic,
de la reproducció d’una obra d’art o del quadre que més adeptes ha tingut, l’Angelus de Millet. Això pel que respecta a la
intimitat de les cases familiars, perquè en els diferents tallers ha prevalgut
el costum de penjar de les parets el sobrant de les fulles on hi apareixen
noies lleugeres de roba.
Un altre de
molt singular és el Calendari del Pagès, que sempre es presenta amb el mateix
format de llibret i amb una portada que poc difereix d’un any per l’altre: amb
la destacada roda perpetua amb el signes del zodíac. El seu interior exhibeix
un ampli manual de curiositats, Dia per dia, amb l’hora de sortida del sol i la
de retirar-se. El santoral que hi coincideix i una descripció detallada de la
categoria que ostenta el protagonista del dia. També hi podem trobar el llistat
de festes majors i fires. I sobretot una curiosa guia dedicada a l’activitat
agrícola, com s’extreu de l’enunciat. Fent especial menció a l’època més
propícia per a plantar , els cereals, verdures i altres espècies agrícoles i florals.
Hem estrenat nou
calendari, adaptem les agendes a aquest tornar a començar, mentre els
sofisticats rellotges, visibles en qualsevol aparell electrònic, segueixen
marcant el temps. Que tot i els molts
invents, no n’ha sortit cap amb el qual el puguem aturar.
J. Y. M.
( Article Publicat a l'Eco de Sitges el 9 de gener del 2015 )
1 comentari:
Joan Francesc Tort i Llucià havia nascut l'any 1889 a Vilafranca, va ser alumne d'Amadeu Cuscó. Va musicar per a cor de veus d'home la poesia "Cant de primavera" de Trinitat Catasús.
Publica un comentari a l'entrada