La perifèria de
Sitges ofereix al visitant el primer contacte amb la vila. Qui arriba per la
banda de Vilanova,la panoràmica no facilita gaire que aquest sigui massa positiu, sobretot al coincidir amb
un casalot en un denigrant estat d’abandonament, el qual s’estén a l’entorn de
tot el seu perímetre. Ho acaba d’enlletgir les
pintades que cobreix totes les parets exteriors. S’hauria de tenir una
cura especial per a que les entrades reflectissin el que Sitges vol transmetre
al visitant, una vila que és un referent mundial.
Potser l’entrada
que conserva un encant més d’acord amb el Sitges d’antany, és la de la creu de
Ribes. Desprès d’un paisatge camperol, dominat per les vinyes, al superar la
pujada, just al peu de la creu, la vista que es domina és sensacional, potser
la més bonica, perquè avarca tota la franja de mar i el nucli del poble, amb un
entorn on encara predominen els garrofers.
Entrant per la
banda de les Costes -quan es deixa darrera el camí que puja a la Trinitat-
Sitges se’ns presenta abocat al mar, hi sobresurt la panoràmica de l’església,
icona de la imatge que més ens identifica. Superats els revolts desapareix aquesta
bonica postal fins que s’arriba al punt
crucial d’entrada i sortida de l’autopista. Abans s’accedia al poble per la
barriada de les Cases Noves. El conjunt de cases queden a l’esquerra i el indret anomenat els Molins a
la dreta. Tant una identificació com l’altra han estat molt lligades a uns
detalls festius que s’havien convertit en una tradició. A davant dels Molins, a
tocar les Cases Noves, s’estenia una gran esplanada sense urbanitzar. En ella
hi aixecaven les carpes dels circs que oferien les seves actuacions durant els
mesos d’estiu. Curiosament al costat d’aquest espai tan vinculat al circ hi van
anar a viure-hi dos personatges d’aquest espectacle: el pallasso Rudy Llata i
la trapezista sitgetana Carme Sánchez. A
sota la carpa irrompien aquelles músiques
tan pròpies, com la dels pallassos els quals, curiosament, tots acostumen a ser
músics. Com tampoc podia faltar el redobla,creixent, del timbal cada vegada que
anuncia la perillositat del moment, aquell en què l’artista requereix la màxima
concentració per a vèncer la dificultat del seu número.
Però els Molins
ha acollit músiques més tradicionals, es succeïen durant la tarda del dilluns
de Pasqua, quan la colla de Caramelles del Retiro, desprès de dinar, deixava la
Societat i s’encaminava cap a l’era dels Molins, amb acompanyament musical.
Allà els esperaven familiars i amics que s’hi havien desplaçat per anar-hi a menjar la mona. Uns i altres es
lliuraven un improvisat ball, fins que es retornava cap el poble amb l’acompanyament
de tots els allà presents, fent parada a l’Hospital on té lloc la primera cantada de la tarda.
No obstant als
Molins s’hi escoltaven altres músiques, les sorgides de les gralles. Perquè en
Joan Muntané era el masover d’aquella casa de pagès i
tenia cura de la vinya. La finca
era propietat de la família García Munté. Abans de continuar em referiré a un
aspecte que té quelcom a veure amb la música, però d’una manera incongruent.
Acabada la guerra, els metre Gabriel Pallarès es va sumar a les penúries que
passaven quasi bé totes les famílies. La gent no estaven per a músiques i el
mestre tenia poca feina. Veient-lo apurat el seu amic, en Frederic Montornès, li
va oferir anar a escatar maons en un
magatzem que tenia allà a la finca dels Molins. Ja tenim a l’home, tallantó en
mà, anant escatant el ciment que s’hi havia aferrat, deixant-los nets per a
tornar-los a fer servir. Un gran músic portat per les circumstàncies a fer una
feina que no era la seva, però que li
permetia fer bullir l’olla.
Reprenent el fil
de les músiques dels Molins, la colla d’en Joan assajaven al costat de la casa
i el so estrident s’escampava per entre les Cases Noves. A cada esdeveniment la
música s’hi adaptava: Corpus, la Festa Major. En Joan Muntané en Guillem Alemany, en Joan Vidal, els fills dels dos primers i amb el timbaler Emili Jané,
esberlaven la tranquil·litat del lloc,
tot anunciant que una nova festa era a punt de començar.
Després, en les
vigiles de Tot Sants, quan ja feia dies que les gralles havien emmudit, en Joan
obria el celler del carrer sant Antoni,
més popularment conegut com el del gas, i assolia la complicitat de ser un
servidor d’un dels costums dels dissabtes, el qual en aquestes mateixes pàgines -el primer
divendres que sortia al carrer l’Eco renovat- vaig enumerar. En Joan no havia
perdut del tot l’accent ribetà, mentre servia a la causa de dos dels
ingredients de l’engranatge sitgetà: el
moscatell i el so de la gralla. Dos acompanyaments molt preuats.
So de gralles que
van arribar a escoltar-se fins a Polònia en aquella expedició sitgetana composta
pel cos de ballet, músics i grallers. Aquests últims representats per en Blai
Fontanals, els fills d’en Joan dels Molins i d’en Guillem; en Joan i en Josep.
Actuant de timbaler en Lluís Curtiada. Un parell d’anys més tard vam coincidir
en Joan i jo de camí cap el Sàhara, allà ens esperaven unes altres músiques no tan
festives, molt més marcials. Però músiques, al cap i la fi.
Just ara, ens acaba de deixar en Joan de la gralla,
quan els Molins ja fa temps que no s’hi escolten músiques, perquè tampoc hi
queden vinyes, ni molins, ni era. Tan
sols records, dels quals també ens anem quedant sense protagonistes. El seu
comiat es produïa en la vigília del dia
de Tots Sants – la data en què el moscatell, com el que
ell havia despatxat, és un dels protagonistes de la castanyada. Un adéu
acompanyat pel so de la gralla. L’anunci
d’un a reveure.
J. Y. M.
( Article publicat a l'Eco de Sitges el 7 de noviembre de 2014 )
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada