La psicòloga i
escriptora sitgetana, Remei Margarit i Tayà, que tenien la casa pairal a davant
de la piscina, escrivia en la seva columna del dissabte a la Vanguardia un
interessant article que va titular “Interdependència”.
En un dels punts es llegia: “... I ara,
la mateixa llei del pèndol fa dir a algunes formacions que la independència de
Catalunya és l’única sortida de tot plegat –referint-se a les repercussions
de la majoria absoluta per part del govern de l’Estat, a la manera de fer-la
valer, a la corrupció, a les retallades socials...- I crec – segueix – que no és
veritat. I ho dic perquè els humans som éssers socials i dependents els uns
dels altres, per raó de mera subsistència...”.
De fet quan
naixem som dependents de la mare que alleta a la seva criatura, fins el punt
que mare i pare comparteixen responsabilitats i obligacions que adquireixen des de bon començament de la
vida del nadó. I així continua sent fins ben entrada la pròpiament anomenada
maduresa, la qual ve a ésser com deixar pista lliure per a emprendre el vol.
Anys fa la independència personal, en
quant al homes, s’inaugurava quan t’enviaven, en deien,a complir amb la Pàtria.
Per a molts, sobretot els que vivien en pobles allunyats de les grans ciutats,
podríem parlar que era la primera vegada que, metafòricament parlant, sortien de casa. És cert que l’aprenentatge
per a capità general, era massa llarg, d’aquí que ho resumíem en una pèrdua de
temps. En certa manera ho era, per la durada i perquè ens pretenien formar en
una matèria que no era de la nostra incumbència. I a més retallava les
aspiracions de cadascú, perquè si no
havies fet el servei en moltes empreses no accedien a fer un contracte laboral.
Tot i aquests impediments, s’injectava a l’individu una dosis molt eficaç de independència
particular. En aquella època era freqüent escoltar: “ aquest quan vagi a la mili l’espavilaran...”.
Acabat amb
aquest episodi de caire bèl·lic, la dependència dels pares ja no era
primordial, es guanyava un sou i, tot i lliurar-ne una part per
ajudar en la manutenció, hom disposava d’uns calerons per finançar la
pròpia independència. Aquesta s’aconseguia de “ple” quan una parella es casava.
Principalment la dona, perquè aquesta no s’independitzava si no era per
contraure matrimoni. S’hauran fixat que he fet servir les cometes al referir-me
a la plenitud d’un estat sentimental, perquè el que se’n diu independència ben
bé no ho és, més aviat una dependència mútua, depenem un de l’altre, doncs quan
aquesta dependència no s’aguanta acostumen a aflorar els problemes de
convivència i, en el pitjor dels casos, es trenquen les relacions.
Els temps, les
corrents iniciades en altres països, han aportat diferents maneres de viure de
tal manera que avui no cal emmaridar-se per a fer una vida independent.
Assolida la majoria d’edat els pares no poden retenir el fills contra la seva
voluntat, són lliures per decidir el que creguin més oportú. I una de les
primeres actituds que adopten és independitzar-se, indistintament, tant si es
tracta d’un noi o d’una noia. Però un dels problemes més grans –ni que sigui
d’aquesta independència concreta-
continua sent el finançament. El independitzat/da ha de fer front a unes despeses que abans tenia resoltes. I aquí comença un altre
episodi. N’hi ha que els superen, però
també en trobem que han de tornar a casa.
Les circumstàncies actuals no afavoreixen a la independència dels joves,
perquè la seva situació laboral acostuma a ser precària i no poden fer el pas. Continuar
vivint depenent dels pares.
A la dècada dels
cinquanta un nombre important de jovent s’independitzaven a la recerca de feina. Les
noies acudien a les capitals amb destinació, assegurada abans de sortir de
casa, per anar a servir. Els nois per anar a treballar a les fàbriques. D’aquí
sitges van marxar bastants joves cap a l’estranger. Com que pocs tenien
titulació universitària, majoritàriament trobaven feina en l’hostaleria. Els hi servia per
aprendre idiomes i aconseguir un nivell molt acceptable.
I així van
passant els anys i aquests es van acumulant, fins aparèixer el conseqüents
problemes de salut, els quals arriba un punt que la dependència és una
necessitat. Per allò de dues vegades nen. Amb l’agreujant, però, que en molts
casos per a fer front a questa fan falta
molts diners. Altre cop sorgeixen els
problemes de finançament. Perquè quan ens movíem entre l’estat
independent, potser no s’havia previst que arribaria el moment que aquesta
s’acabaria i tornaríem al començament, però si al principi, recent nascuts i
més enllà, tota la feina que donàvem era
desenvolupada amb satisfacció i complaença, ara es converteix en una càrrega de
difícil trampejar, hi influeix el tarannà de cadascú, que acostuma a tornar-se
exigent, malhumorat... Segons sigui el grau d’aquesta insatisfacció, fa que el
problema sigui major.
L’article de la
Remei Margarit és d’un gran alliçonament, quan per acabar
es refereix, generalitzant sobre la classe política, a que la gent
davant un discurs que va a favor dels seus interessos, arrossega multituds: “...que per molt que diguin, també volen el
poder encara que ofereixin relats deferents. És a dir, deixaríem de dependre
d’uns i dependríem d’uns altres, perquè això és el que la nostra natura
necessita, la interdependència dels uns amb els altres.
Prudència i cautela, cal pensar, doncs, amb
quina dependència volem viure.”
Arribat el moment
no podrem escollir, em refereixo en el terreny personal, sinó que ens haurem
d’adaptar a les circumstàncies. Desitjant que aquestes siguin el més favorable
possible a la situació personal de cadascú. Fins que la interdependència haurà
de conviure més amb els nostres fills i nets, perquè el dia de demà és més seu
que nostre
J. Y. M.
( Article publicat a l'Eco de Sitges el 14 de noviembre de 2015)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada