L’amic i músic Esteve Molero i Olivella, acaba
de treure un llibre, “jo no sé res, sóc
músic”, en el qual, a més de detalls
tècnics dels instruments de cobla, apunta un seguit d’opinions i anècdotes
escrites a quatre mans, perquè inclou reflexions que en el seu dia va escriure
el seu pare. En un punt es refereix a
que moltes vegades algunes formacions, quan busquen un músic per a integrar a
la plantilla, valoren, a més de la capacitat interpretativa, la qualitat
humana: “potser és millor que sigui més
persona i una mica menys músic”, per
allò d’aportar una bona convivència entre la resta de companys. Detall del qual
defugia, com explica en el llibre, el virtuós de la tenora, i bon compositor,
Ricard Viladesau, quan deia: “prefereixo que
sigui un fill de puta, però que toqui”. Interposava les dots
interpretatives a la qualitat humana. Que en certa manera és comprensible,
perquè quan el instrumentista interpreta
una peça, en aquell moment, compte més la sonoritat i l’habilitat en l’execució
que no pas la seva manera d’ésser.
Els músics
locals, la majoria aficionats, han dedicat les seves hores lliures a estudiar i
interpretar música en les respectives formacions orquestrals. El detall de
l’afició, però, no els ha eximit de fer gala de les seves excentricitats, les quals
han aportat anècdotes simpàtiques i altres de més punyents. El músic que potser
més exemples aporta de les primeres, va ser el tantes vegades recordat, Josep
Torrens i Urgell.
Un diumenge de
Pasqua un grup de músics ens vam desplaçar a Vilanova per a col·laborar en l’acompanyament
musical d’una colla de caramelles que assajava
mossèn Escala, que era l’Arxipreste del Garraf. Ens trobàvem tots preparats per
a fer una passada amb cantaires i músics i, com sempre, en Josep amb el
clarinet en posició com si portes un fusell, no parava de donar voltes, mentre
es refregava a tort i a dret, i s’agafava el
pantalon per la corretja
propiciant persistents estrebades cap amunt , fins que el mossèn veien
que a aquella mena de tres tombs del músic no se’l hi veia el final, el crida a
l’ordre: “ Senyor músic, i si intentéssim
afinar una mica?”. A aquesta proposició tan lògica en els preparatius que
precedeixen a qualsevol interpretació, en Josep li respon: “Ah!, no es preocupi, ja els vam comprar afinats”. Al mossèn no
se’l hi va escapar un renec perquè ens trobàvem en lloc sagrat i tampoc
formava part dels seus costums.
Amb uns
plantejaments molt més ordenats, però també amb un perfil bromista era el
tarannà d’en Magí Almiñana que va ser el fundador de l’orquestra Els Iberos del
Jazz. Formació la qual contava amb la
col·laboració de dues germanes, la Marisa i la Beatriu Àlvarez. Una era la
pianista i l’altra la vocalista. Atenent que en Magí, a més d’un músic molt
exigent, era detallista en tots els aspectes, en el musical i en el personal,
tot sovint obsequiava a les noies amb pastissos que els hi feia portar a casa
seva. I fins i tot hi incorporava sorpreses, com si es tractés d’un tortell de
Reis. La seva meticulositat li permetia
obrir el pastís pel mig i introduir des d’una cabeça d’alls a una fina capa de
pebre, ho tornava a ajuntar sense deixar cap evidència que delatés la
manipulació. D’aquesta manera quan rebien un obsequi, a simple vista molt apetitós,
dubtaven de la bona aparença i s’afanyaven a fer incursions pel seu interior
per intentar trobar la sorpresa.
Músic més
exigents i sense ganes de perdre el temps, com ja sabem, era el mestre
Pallarès. Molt bon músic però amb poca paciència per a ensenyar, sobretot quan
intuïa que per molt que hi dediqués temps i abnegació, no hi havia res a fer. Prova
del que acabo de dir, va passar impartint classe de violí a en Josep Roca, fill
del nunci. El deixeble malgrat la constant insistència del mestre a que
aixeques el dit d’una de les cordes:
“aixeca el dit c....”, no ho aconseguia. Fins que en Roca, puntualitza: “Ai senyor Pallarès, és que no se’m aixeca”. I
amb aquell somriure sarcàstic, el mestre manifesta la seva conclusió maliciosa:
“malament rai”.
Músic punyent i
dotat d’una gràcia especial, era en Manel Vendrell. Gaudia portant la contrària
i provocant situacions d’una sublimitat que tan sols ell era capaç de crear i
desprès fer-se fonedís. Quan arribàvem a un poble, cop d’ull a la plaça, i allà
on hi havia els homes reunits en animada tertúlia, allà que hi acudia. I sense
miraments, irrompia: “Què, hi ha menys
gent aquest any, eh? “. Ells que responien: “I ara, n‘hi ha més que mai”. I el músic que reblava: “Què m’heu de dir a mi... “. Que sí, que
no... I quan els tenia engrescats, perquè
s’ho feia venir bé i també sortia el tema de la collita, desapareixia
més content que un gínjol, satisfet d’haver encès el foc allà on hi prevalia,
fins que ell va arribar, el rostoll de la concòrdia.
El mateix Manel
s’encarregava d’organitzar aquells peculiars dinars de músics per celebrar la festivitat de santa Cecília, la qual
s’escau demà dissabte. El primer plat no era al gust dels comensals, sinó quasi
bé imposat. Llegia les diferents opcions i arribava a la mateixa proposició de
sempre: “ de primer un plat de sopa...”.
Els músics protestaven, “Home, sempre
acabem menjat el mateix”. Estava pensat en benefici de tots : “És que en aquest temps, una sopeta el cos
ho agraeix”.
Els músics
sitgetans han protagonitzat, ara també hi estan immersos els qui els han
succeït, unes pàgines musicals que, a banda de la interpretació, cal tenir en
compte tota una cadència de genialitats que se’ns fa difícil escollir, entre la
musicalitat i la conjuntura personal de cada intèrpret. Per a no desmerèixer ni una cosa ni l’altra,
deixem-ho en un cúmul de records que no deixen indiferents a ningú .
J. Y. M.
( Article publicat a l'Eco de Sitges el 21 de noviembre 2014 )
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada