Un bloc de Joan Yll Martínez

Un bloc de Joan Yll Martínez

06 de juliol 2014

A UN PAS DE LA CLAUSURA


El passat cap de setmana ha estat intens i aquesta successió d’esdeveniments ha tingut continuïtat només estrenar  aquesta que ens trobem. Poques vegades la festivitat del Corpus i la de sant Joan quasi  coincideixen en el calendari.  Un dies en els quals les flors han estat les protagonistes, seguint la tradició sobradament secundada  per aquests 75 aniversari de l’exposició de clavells. Aniversari que expositors i la gent del poble hem viscut amb admiració i entusiasme. I no em cansaré de repetir que aquesta continuïtat té un mèrit  extraordinari. Clavells cultivats  a redós dels patis de les cases particulars, de les sínies i en aquest hort, al qual em referia, el de can Falç. Amb els cossis al voltant del xup, rebent les atencions d’en Josep Virgili i la Maria, la seva muller. Els dos es mudaven per anar a recollir el premi el dia de la clausura, a la qual precedia l’ofrena al Vinyet amb la corresponent comitiva amb banderes i banda de música. El matrimoni Virgili estava molt vinculat al Prado i els Fontfria els de can Mec al Retiro. Tot i que aquests últims no eren expositors, m’hi refereixo perquè s’hi relaciona una detall molt simpàtic i de certa complicitat. Els Virgili iniciaven els balls al Prado i els Fontfria al Retiro. Era com un ritual que la gent respectava, quan els dos matrimonis sortien a la pista de les respectives societats eren rebuts amb forts aplaudiments. Era com un convit a la participació. Amb tot, abans d’omplir la pista, els deixaven fer unes quantes evolucions on exhibien els seus respectius estils.

   En una d’aquestes cloendes, als jardins del Retiro, els aplaudiments van ser ofegats per les reprimendes d’en Virgili que cridava, a viva veu, malparlant del veredicte del jurat. Els profans no hem concretat mai l’acalorament, per part de l’expositor. Sembla ser que a resultes d’una resolució, amb més  amb ganes de crear controvèrsia que de premiar el mèrit. Perquè en aquell certamen en Virgili va quedar relegat al catorzè lloc del rànquing. Un lloc molt discutible  per a un expositor que sempre s’havia mogut entre els primers. Des de que va saber el veredicte, en Virgili sembla ser que no va poder conciliar el son, ni entremig de la calma que regnava en la casa dels masovers. Així que la cosa portava cua i quan van pronunciar el seu nom, es va aixecar d’una revolada i menys macos els hi va dir de tot, mentre anava amunt i avall del passadís que quedava entre les cadires disposades a la pista. L’Antoni Mirabent, mestre de cerimònies i protocol de l’Ajuntament, no donava a l’abast d’aixecar els braços, obrint les mans,  clamant a en Virgili que recompongués la calma. Res ho aconseguia. Els seus abruptes i jocosos comentaris, havia desbaratat la solemnitat de l’acte. Per sorpresa del públic que ignorava el motiu de l’acalorament de l’expositor. Si aquell dia al cuidador de l’hort de can  falç, a l’home que mimava els seus clavells,  no li va agafar un treball, és perquè la terra i l’espai on es desenvolupava la seva feina,  li havien reservat  una  salut a prova de bomba.  

  Una de les protagonistes del certamen d’aquest any, ha estat la Montserrat Marcet Soler. Que havia estat veïna del carrer Jesús, en una de les cases que fins fa relativament poc, va conservar el detall de les grans portes de fusta que tanquen la intimitat de la casa, encara avui, restaurades i pintades de color blau, resten en el paisatge comercial del carrer. La Montse ha conviscut sempre amb l’art; amb la complicitat vers les tradicions; les caramelles del Prado, que el seu pare, en Rafel Marcet Almirall, ha dirigit infinitat de vegades. També amb la música popular de l’esbart del qual els seus pares n’eren components. Amb les sardanes que han ballat els de casa seva i de quan també el seu progenitor s’encarregava de contractar les cobles per festa Major. Els Pastorets. El bategar d’aquest setmanari per ser neta  del Sr. Pepitu que en va ser director i del seu oncle que  també ho ha estat fins fa poc. I sobretot del Corpus, al tenir cura d’aquest tros de carrer que s’estén per la vorera dreta on  les veïnes més properes són la Ramona Vendrell i la Maria Matas. Durant 40 anys, la Montse, amb la complicitat del veïnat, ha dissenyat la forma de la catifa, ha dibuixat el terra del carrer i desprès ha col·laborat, junt amb la Pepita Soler Soler, la seva mare i amb la resta de veïns a posar la flor. Es pot dir que la Montse ha mamat de les essències d’una tradició que encara avui fa goig de compartir. D’una manera especial en les hores de la nit, quan els més “festeros”, es lliuren a la complexitat de les nits sitgetanes, i la gent del poble es lliura a tallar la flor, a dibuixar el terra del carrer.

      Deixant-ho tot preparat per el pas de la processó, d’aquest tàlem sota el qual s’han anat alternant les autoritats religioses i els portants. Obrant uns canvis que han permès que el pas del Santíssim el custodiïn  la gent que participa en la processó. Perquè en les imatges d’antany podem contemplar com el pal·li era acompanyat per quatre membres, un en cada punta, del cos de la guàrdia civil, amb uniforme de gala, i amb el fusell en posició de desfilada.

    Els temps canvien, però a casa nostra la festivitat del Corpus continua aportant una florida que engalana l’exposició de clavells, els balcons i el terra dels carrers. El flaire de les flors, aquest any, quasi s’ha barrejat amb l’olor de  pólvora que caracteritza la revetlla de sant Joan. Coincidirà la clausura de l’exposició de clavells en el transcurs d’un dia  que també  havia estat festiu, precedit de la corresponent  revetlla, el de Sant Pere   

                                                                                         J. Y. M.                
( Article publicat a l'Eco de Sitges el 27 de juny del 2014 )

© Joan Yll Martínez

© Joan Yll Martínez