Un bloc de Joan Yll Martínez

Un bloc de Joan Yll Martínez

31 de maig 2014

LA HISTÒRIA DEL POBLE A REMOLC DELS SOROLLS


  Tots els pobles s’han familiaritzat o relacionat amb els seus sorolls, i aquests formen part de la seva història. Sitges ha augmentat la freqüència i la intensitat d’aquets a mesura que ha anat creixent en nombre d’habitants i en progrés. Segurament que el més escandalós o, si més no, el que va irrompre amb més virulència a les fins aleshores plàcids dominis sitgetans, va ésser el que es va produir amb l’arribada del ferrocarril. Quan les locomotores de vapor feien sonar el seu potent senyal acústic, el poble s’estremia, mentre notava, entre admiració i incredulitat, com el tren es desplaçava, amb potent rugir, per damunt la via. No obstant el seu traçat pel poble no causava molèsties a cap veí, perquè circulava per indrets encara sense urbanitzar i per tant amb poques cases. Eren els primers grans sorolls que trasbalsaven la tranquil·litat de les fins llavors calmosa vila i als quals ens hi vam anar acostumant.

   Molts dels principals oficis també s’han desenvolupat entre uns sorolls característics. També, però, amb menys escala, en els camps del nostre terme, on a  cada època acollia els més característics del trafegar que s’esqueia en aquells moments. Així quan tocava sembrar, era el pas compassat del matxo que obeïa als crits de comandament del pagès que posicionava l’arada endinsant-la obrint solcs en la terra. Eren les mateixes veus que resultaven familiars en els nostres carrers, quan  anaven o arribaven del camps i comandaven les regnes del cavall amb el carro enganxat, el frec de les rodes amb el terra era un dels sorolls més peculiars. Sorolls, veus, i detalls que prenien un protagonisme especial durant el trafegar de la verema, quan les vinyes s’omplien de veus i cants, mentre en el cellers predominava  el tic-tac persistent de les premses.

     Els sorolls que acompanyaven als pescadors eren molt més discrets, a vegades sobresortia el del mar, quan el temporal produeix un soroll esfereïdor. Quan a les barques s’hi va acoblar el motor el seu funcionament es va fer notar tant a l’allunyar-se de la costa com a l’apropar-s’hi. I el grinyol del cabestany ha acompanyat als crits i veus potents que  han dirigit l’operació d’entrar la barca a la platja. Tot un contrast amb la cridòria que es produeix ara, quan lliure la platja de barques, les veus dels banyistes ofeguen el remor de les ones del mar.

     Amb la proliferació de la industria del calçat, les dues fàbriques més importants, en quant a producció i volum de treballadors, can Termes i can Benazet, van incorporar dos elements, puntualment pertorbadors del silenci, les seves sirenes, més popularment conegudes com a pitos. Que amb intervals diferents de temps,però totes amb les mateixes finalitat, anunciaven l’hora d’entrar i de sortir de la feina. El seu estrèpit va irrompre com un dels sorolls, més potents, els quals desbarataven la vida placentària de les famílies, que s’afanyaven per no fer tard  i per posar el plat a la taula quan sonava el senyal del migdia. I aquí van sorgir les primeres veus discordants i amb el corresponent procés de denuncia per part d’un determinat col·lectiu d’estiuejants  de la colònia. Es queixaven que la intensitat del xiulet, de les respectives sirenes, a hora matinera, desbarataven el plàcid son dels qui gaudien del privilegi de no haver de matinar. Pels qui vivien més en el centre, els despertava, abans que irrompessin  els pitos, els sorolls dels carros camí de la plaça

     Eren anys en què la mainada sortia a jugar al carrer i la seva cridòria formava part dels sorolls que resultaven familiars i dels quals ningú se’n queixava. Fins que el rebombori protagonitzat per la quitxalla va canviar per la potència dels ràdio cassets que, a tot volum, passejaven, des de l’estació fins a la platja, energúmens poc identificats amb el silenci. Sortosament les noves tecnologies han fet emmudir aquests aparells, reclutant la potencia a les oïdes de cadascú que seran els qui també sofriran les conseqüències.

    En definitiva els sorolls van ser més o menys condescendents a la vida dels sitgetans, fins que al començament de la dècada dels 60 el turisme va escollir, d’una forma més massiva, la Vila per passar els seus dies de lleure. Es va acabar, per sempre més, la relativa tranquil·litat i els sorolls, progressivament es van anar apoderant, sobretot del silenci de la nit. Es començaren a programar balls i espectacles de caire flamenc, a  adequar bars i establiments enfocats als sedents turistes que havien vingut en busca del sol, dels banys de mar i per provar les excel·lències del murapio que els enterbolia la vista i els hi donava per esclatar amb desenfrenades rialles, cants i crits. Que alguns veïns feien callar amb una improvisada remullada d’aigua. Succeïa quan els balls a les societats començaven en el mes de juny i acabaven al setembre, amb la implicació d’uns veïns que tenien assumit que durant aquest període de temps la ballarien al so del ball que tocaven. I mai, a ningú, li va passar pel cap interposar denuncia alguna. Influiria a que els ballables de l’època  feien de molt bon escoltar i la potència dels aparells d’amplificació no eren tan potents.

      L’evolució de la història de Sitges recreada des del vessant del sorolls dóna molt de si, si comparem amb el silenci que havíem conegut. Sorolls de dia, a la nit i a hora matinera, aquella en la qual les mestresses de casa escombraven el seu tros de carrer, amb total silenci, avui, per fer el mateix, un soroll estrepitós, de màquina i de bufador, ens desperta. Sense morbositat de cap classe, vull afegir que el soroll, sigui de música, de veus que sobresurten més del compte, és molt molest quan hom es lliura a un merescut descans.

      Quan Sitges va perdre part del seu silenci, va renunciar a una placidesa que ara desitjaríem recuperar. Massa tard. No obstant qui  té incumbència ha de fer tot el possible per posar ordre i límits als sorolls molestos.

                                                                         J. Y. M.
( Article publicat a l'Eco de Sitges, el 30 de maig del 2014 )

© Joan Yll Martínez

© Joan Yll Martínez