Les famílies ordenem els nostres espais, els
més íntims, amb una distribució molt semblant. En un lloc destacat d’un moble,
o trancant la monotonia d’una paret, hi
reservem un prestatge on hi disposem un seguit d’objectes que guarden relació
amb un estil de vida i amb la manera de viure-la, o simplement per aglutinar-hi
els records que, de diferent manera, han contribuït a fer-nos sentir feliços,
contents, d’un temps, d’unes hores viscudes.
La Lola
aglutinava una disposició de prestatges, on tots eren plens
de llibres, que no tenia res a veure amb aquestes lleixes que disposem a les cases
familiars. Els nostres llibres que, per la seva temàtica o predilecció, guardem
per ser consultats, per tornar a llegir, o simplement com estàtics elements
decoratius. Per a ella bona part de la seva vida ha transcorregut entre
prestatges amb els llibres distribuïts pers seccions i temàtiques, acuradament
classificats i inventariats amb les fixes corresponents. De tal manera que quan
en demanaves un, ja sabia en la secció que es podia trobar. Aquest era el seu
ordre, la pulcritud i meticulositat que emprava en la seva jornada laboral a la
Biblioteca. Amb un acompanyant
d’excepció, el silenci. Ella i la seva
germana Rosa, s’havien acostumat a parlar fluixet i aquesta pràctica es feia
encomanadissa només entrar per la porta. En el seu espai hi prevalia el silenci, com a molt, les veus
que sorgien fluixetes en intensitat, breus, concises, que no gosaven alterar la lectura dels ocupants de la sala. Fins i
tot
el degoteig de
l’aigua del brollador, del seu romàtic i lluminós pati, s’encarregava de compassar, fins a convertir-lo en una obra
sensacional, com la puresa i transparència de cada gota que queia al bassal
inferior, produint un instant de delicada harmonia.
Quan la Lola
sortia al carrer, un món de sorolls, de presses, l’assetjava. Un contrast massa
sobtat, si més no una realitat on es constatava el bategar del poble, la implicació
de la seva gent. I això a ella també li agradava, perquè a la vida predominen més els sorolls que els silencis. I quan
aquests són massa prolongats...
Als prestatges de casa seva també hi tenia
disposats llibres, si més no, com en totes les llars, hi han aquests prestatges
on s’hi dipositen els records, que mostren les essències, resultant de la
convivència familiar, les predileccions corresponents. Com
els àlbums de fotografies on s’il·lustra la trajectòria de tota una vida
viscuda; els fills, les excursions, les sortides a Cartagena per veure arribar
a port a l’espòs en el pont de comandament del petroler. El transcórrer del
temps, els dies i les hores, les festes
familiars. De les escapades, amb en Pere, fins a Santa Coloma de Queralt, a
Horta de Sant Joan, per contemplar les oliveres amb les fulles
platejades i els troncs recargolats pels anys que s’hi han arremolinat, sota
l’immensitat de les muntanyes dels Ports.
Tot aquest món de sensacions, de records, resta suspès en els prestatges
de la llibreria d’una casa, la seva, que en David i ella van supervisar cada detalla de la seva construcció. Separats
per moltes llengües de mar, en uns anys on no hi havia tanta facilitat en les
comunicacions. Cada avanç en l’obra repuntava una nova il·lusió a l’espera d’un
retrobament, on ella li feria de guia en els avanços i en la culminació d’una
obra que ha estat el seu aixopluc. Situada en un barri on, en aquells
anys, hi prevalia el silenci. Perquè
sitges era un poble més de silencis, que
no pas de molestos i impertinents sorolls. I aquell entorn era habitat per
pagesos i pescadors.
Pescadors com en
Josep Ferrer, un dels veïns més propers,
l’últim pescador de l’Ensanche que ha
estat, fins fa relativament poc, en actiu i que havia heretat, del seus
avantpassats, el sobrenom “d’americano”.
Tot i ser sitgetà passejava una categoria d’una internacionalitat que
s’emmirallava en la prospera América. Com la seva veïna que va néixer allà, per aquestes mateixes Amériques, concretament a Guantánamo.
En els
prestatges de la casa d’en Josep, la
Nuri ha estat l’encarregada de disposar els records d’una vida transcorreguda,
la major part del temps, amb el marit trafegant damunt la barca, allunyat de la
costa, però amb la mirada posada en els punts de referència, els senyals de
mar, que han servit als pescadors per orientar-se.
Una barca, la seva, blanca amb el viuet blau, on les onades s’hi esclafaven i
regalimava una bromera enjogassada,
contribuint a fer honor al seu nom: Ruixim. I són aquests records,els quals el mar se’n desentén , que s’arrenglen
en els prestatges de la paret, del
moble. On s’estableix un ordre, que el pas del temps s’encarrega de
classificar. Fins que la pròpia vellesa els hi va arravatant la bellesa decorativa, per
convertir-se en un testimoni de tota una vida. I amb tot això arriba el dia en què se’n va el pescador i en
un d’ells resta la barca feta a una
escala reduïda, la pipa, les ulleres, la ràdio i el rellotge. Poques coses amb
les quals resumir una trajectòria dedicada a la família, al mar, a la pesca, a
les coses del poble,
Amigues i
amics, viure té això. Anem disposant en els prestatges llibres, records,
objectes, no obstant la rutina del dia a
dia quasi no ens deixa recrear-nos en la seva contemplació. Forma part de la
normalitat de cadascú. I vet aquí que passa el temps, els anys, i res no altera
l’ordre establert en la disposició que cada família fem. Fins que tot té el seu
límit.
I avui se’n va
la Lola Mirabent, demà en Josep Ferrer, passat demà...I els prestatges
segueixen mostrant els llibres, els àlbums, la barca i la pipa. Tot segueix en
el seu lloc. Marxem deixant els prestatges plens, perquè allà on anem no necessitem res. Queden,
pels familiars i amics, uns altres records
i aquests es guarden allà on les mirades no hi arriben, però els notem molt
propers.
J. Y. M.
( Article publicat a l'Eco de Sitges el 23 de maig de 2014 )
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada