Un bloc de Joan Yll Martínez

Un bloc de Joan Yll Martínez

17 d’abril 2014

FETS I PERSONATGES DE LA SETMANA SANTA


   Avui, dijous Sant, és un dia  de molt significat dintre el calendari litúrgic. I degut a aquesta rellevància els llocs destinats al culte ofereixen un aspecte diferent. Quan a la tarda queda exposat el que es coneix pel monument. Amb el sagrari com a protagonista destacat, entre una exuberant engalanada de palmes i palmons.

    Era un dels pocs dies que es tallava el trànsit rodat i no per una raó d’acoblament entre la gent i els cotxes, sinó per fer efectiu el silenci que havia d’imperar en aquelles hores de recolliment. Davant de casa hi havia el convent de les monges vetlladores. Entrant, a l’esquerra, es trobava la capella, la qual  s’obria  per la festivitat de Sant Josep  i el dijous Sant. La meva àvia Consol, benefactora del galliner del convent, al  proporcionar tots els rosegons del pa que es que quedaven durs en el paner, era de les persones que li agradava anar amb temps per aconseguir un bon lloc, per poder seure, junts, el matrimoni i els dos fills. Uns vailets que havien d’administrar aquella previsió horària amb paciència i bones maneres. La capella s’anava omplint i quan ja  era el moment de començar l’ofici religiós, apareixien  les senyores de més rang social del moment. Mudades i enjoiades, es trobaven que no disposaven de cap cadira, si més no sabien que les monges els hi proporcionarien. I efectivament, la mare superiora acudia a la recerca de l’àvia i li demanava si cediria les cadires on estaven asseguts els fills. I com que no era lloc ni moment per armar la de Sant Quintí, ja tens aquells vailets, que s’havien passat més d’una hora  en posició d’espera, aixecats i relegats a darrera de tot.

      L’àvia que era de temperament, no es mossegava la llengua, quan acabava l’ofici anava a l’encontre de la superiora per queixar-se del  que ella considerava una injustícia, perquè hi anaven amb temps més que sobrat per aconseguir un lloc, per al final acabar perdent  les posicions aconseguides. Els arguments de la religiosa eren d’una realitat inqüestionable: “ Consuelo, en aquest món tot és una conveniència.....”. Donant a entendre que l’àvia com  a benefactora del galliner amb rosegons de pa i peles de patata, tals senyores ho eren  amb un  material del qual en treien més profit. Sense haver de patir per la procedència de les virolles, perquè en aquells temps de caixes B ni se’n parlava, ni existien. Les seves donacions es comptaven per duros. Algunes avantatges havia de tenir tals generositats. I si els nens perdien la cadira, paciència. Tot i que n’extreien  un exemple prou alliçonador: “pagant Sant Pere canta”.

        Un altre dels actes més tradicionals i populars d’aquests dies són els cants de les Caramelles. Amb tres colles que surten al carrer per cantar la joia de la Pasqua. Al llarg d’aquesta dilatada trajectòria, han mantingut el caliu de l’aspecte associatiu i, desprès de tants canvis en l’estructura  de la societat actual, continuen sortint. A redós de la música dels mestres locals: Manel Torrens, Gabriel Pallarès, Jordi Pañella i les noves incorporacions, que embolcalla la mètrica de les estrofes que poetes i poetesses han escrit.

    Les tres colles de Caramelles, Prado, Retiro, Patronat -ara anomenades Caramelles Sitgetanes- han aplegat  un nombre molt important de sitgetans. Cal dir que aquesta tradició ha estat una plataforma des d’ on han sobresortit els aficionats al cant. Els seus solos han ratllat, i ho continuen fent, la perfecció.  També cal dir que en els anys de dificultats, altres hi acudien per l’al·licient del ressopó i del suculent dinar de Caramelles. Cants i gastronomia que ha estat el complement gratificant. Sobretot quan a les tantes de la matinada, a l’entrar a les Societats, l’olor a carn amb pèsols o a sípia ofegada desbarataven l’harmonia de la música i de la poesia. El paladar i la tos acumulada, podien més que totes les bones arts juntes.

      Qui ha participat , com un servidor, d’aquesta tradició, hem tingut el privilegi de compartir moments estel·lars, d’una genialitat suprema. Exclusiva dels personatges populars que hi han col·laborat. Com alguns dels portadors del pal de la cistella, que si s’haguessin hagut de superar unes oposicions per aconseguir  la plaça,  hagués estat difícil l’elecció. També cantaires  esvalotadors del galliner, músics peculiars i mestres disciplinats.

     Sense oblidar-nos de dos sitgetans irrepetibles, que en aquestes diades aconseguien acaparar un protagonisme que els feia feliços. Com en Josep Mirabent Lluís de can Mostela el qual, a més de ser un fidel acompanyant de tots els enterraments,  quan  la banda de música sortia al carrer, conservant el mateix  posat seriós i respectuós, feia costat, al davant de la formació, al mestre corresponent a qui ajudava a portar la carpeta de les partitures.

    El va rellevar en el càrrec l’Antoni Roig, el qual  va abraçar totes les tradicions. Director  honorari de la banda que acompanya a la confraria de la Mare  de Déu dels Dolors, en Toni gaudia fent vibrar la pell del bombo i tot senyalant al cel, manifestava : “tona, tona”. I de les marxes fúnebres a l’alegria de l’obrador de  l’Estrella que, per raons de proximitat, freqüentava. Sabedor que els pastissers li deixaven provar les seves creacions. En aquestes vigílies hi entrava  amb una petició única: “mone, mone”. A en Toni se li acumulava la feina: la processó, les llaminadures pasquals i el suculent  ressopó de les Caramelles de la colla del Retiro. Des de ben jove, mà dreta del mestre Pallarès a qui ajudava a portar la carpeta o quan, degut al retard del  mestre, perquè caminava amb pas pausat, en Toni es posava davant de cantaires i músics amb intenció d’establir l’ordre que el mestre exigia. En Toni no estava per punyetes, si algú gosava riure’s de la seva momentània serietat, mostrava un posat d’intransigència i  el vocabulari menys apropiat per una ocasió de tan significat: “mala puta!”. I és que el xicot estimava i gaudia de les tradicions amb uns sentiments nobles. No obstant, quan calia, feia gala del geni que el caracteritzava.

                                                                                                                    J. Y. M.
Article publicat a l'Eco de Sitges el 17 abril del 2014 )                                      

© Joan Yll Martínez

© Joan Yll Martínez