Un bloc de Joan Yll Martínez

Un bloc de Joan Yll Martínez

02 de març 2014

L'ESPERIT DEL CARNAVAL


     Durant aquests dies, es parla molt, en els mitjans de comunicació d’àmbit local,  de l’esperit del Carnaval. Que no és altra cosa que el compendi  de sentiments, il·lusió, esforç i treball. Uns i altres són imprescindibles  per portar a terme una festa que ha aconseguit tal magnitud d’èxit, que córrer el perill que se’ns escapi de les mans. I s’aparti, com ja de fet ha succeït, del genuí sentit d’aquests dies.

   Aquesta festa  ha estat una de les manifestacions de caire burlesc, amb connotacions cent per cent paganes, envoltades d’una pragmàtica sàtira, que s’engloben  dintre el calendari dels costums i tradicions dels pobles i ciutats. No obstant tota aquesta suggestiva combinació de  picaresca i imaginació,  posada  a la pràctica per a ridiculitzar personatges i posar en evidència situacions de caire polític, ha passat a millor vida.  Perquè tal esperit, a casa nostra,  ha derivat a un espectacle d’exhibició i lluïment

    L’evolució cap a una desfilada organitzada, això sí, amb gran mostrari de  colorit i exaltació de pit i cuixa, per davant i per darrera, diuen que és el Carnaval que la majoria  vol. Però també és cert que aquesta posada en escena, comporta molts maldecaps als organitzadors, sotmesos a les normes que els hi exigeixen, per motius de seguretat, els màxims responsables. I és que el tema del Carnaval no ha estat mai fàcil de digerir.

     Des de sempre han prevalgut les rivalitats entre les entitats, elles han tingut i tenen un protagonisme de primer ordre. Es pot dir que són  les que han propiciat, entre la seva massa social, un ambient que ha derivat en lluïdes festes dintre les respectives societats. I que sortien al carrer organitzats en unes populoses comparses, on la rivalitat es demostrava en la capacitat d’engrescar als socis i així  poder treure el nombre més gran de parelles. Vestides adequadament amb el caire de la festa i segons fos la temàtica escollida. Prado i Retiro  van viure i protagonitzar moments estel·lars durant uns carnavals que es celebraven més en les interioritats dels seus respectius locals que al carrer. Aquesta intensa rivalitat va contribuir  aportar al Carnaval de Sitges una categoria d’acord amb la programació d’actes molt lluïts, amenitzats per les millors orquestres del moment.

   Carnavals que van tenir continuïtat durant els temps en què la llibertat estava sota control. Malgrat les prohibicions, la gent de Sitges va continuar celebrant les festes de carnestoltes, sota un disfressat, i mai millor dit, reclam que s’anunciava com a “Fiestas de Invierno”.  Que per combatre la fredor ambiental es recorria a una populosa dosis d’imaginació que comptava amb la implicació de tot el poble i les bones arts de la màxima autoritat local, per tal d’avalar, davant el governador de torn,  el seny i la responsabilitat de la qual farien gala els seus convilatans.  Així, pel carrer, anaven i venien  esporàdiques disfresses que amb aquell caire satíric, propiciaven els moments més divertits d’una festa familiar i original.

 

   Cada època ha tingut els seus protagonistes rellevants, en la dels nostres pares triomfava la Vargas i l’Enric del “Rincón”, per posar un parell d’exemples. En la nostra: en Genís, conegut més popularment pel “Purri”, amb la seva inseparable bicicleta i l’Amate, en Felipe, que cada any es disfressava de Charlot . Unes icones del Carnaval que la gent ja els esperava i només els veien venir, la seva presència certificava que ja hi eren tots.

   Els porters de les Societats eren els encarregats de verificar la identitat de les persones que anaven amb la cara tapada i, com a curosos notaris,  donaven fe , davant la parella de la guàrdia civil, que coneixien a la persona que s’amagava darrera la careta. A  la porta del Prado, en Juanito Bartés  que s’abraçava a totes les tradicions, igual per Carnaval es posava un nas i un bigoti postís, com a l’estiu a la porta del jardí, es vestia amb trajo negre, barret cordovès i clavell vermell al trau. Molt acord amb els “ fandangos i buleries” que es ballaven en l’escenari. Al Retiro l’Agustí Capdet que de dia era un especialista en refer culs, els de les cadires de reixeta, durant les nits de cinema i ballarugues  tenia cura de l’entrada principal de la sala.

    Eren també nits de ressopons, comptant que les panxes  anaven balderes, era un al·licient afegit el poder donar plaer al paladar i omplir el pap. Amagant la identitat sota una disfressa provocativa. Més d’un, amb gana d’altres requisits, quedava enlluernat i acabava pagant  la carn amb pèsols, amb el desig d’acariciar les carns íntimes  d’aquella doris. Però tals belleses, quan ja havien tret el ventre de pena, els deixaven amb un pam de nas i “sin plumas y cacareando”.     

   Era allò de la intimitat a la qual em referia. Avui el carna-val s’ha fet gran i té un seguiment massa massificat. Mentre prima l’espectacularitat per damunt de l’essència. Per aquells els quals de tranquil·litat en fem un estendard i un bé molt preuat, com tampoc ens estem de pregonar que el nostre mal no vol soroll, se’ns presenten mals dies. De la mateixa manera que se’ns fa estrany, davant el blindatge del poble, que ens haguem d’identificar per poder arribar fins el nostre domicili. No sé si l’abast de tota aquesta moguda es veu recompensada per un divertiment, entre cometes,  que té un cost, en tots els aspectes, massa elevat i uns beneficis a mitges tintes.   

   Esperit...?, deixem`ho en el desig que s’acabi en pau i tranquil·litat.

                                                                                                                  J. Y. M.
( Article publicat a l'Eco de Sitges el 28 de febrero del 2014 )
                                                    

© Joan Yll Martínez

© Joan Yll Martínez