Que ningú s’ho
prengui malament, però per parlar de la lluna potser els nostre veïns de
Vilanova serien els més indicats. I no ho dic amb cap malícia o desafiament
burlesc, ja me’n guardaré prou. També els valencians hi tenen una expressió que
els associa amb aquest satèl·lit de la terra, quan diguem: “estàs a la lluna de València “. Que
significa estar distret, despistat, absent... però, com totes les expressions
populars, té el seu raonament. En el
temps en què València estava encerclada per muralles,
al retirar-se el sol tancaven les
portes i només n’hi havia una, la de Serrans, que es tancava
més tard. Qui es distreia, es trobava amb aquesta última porta tancada i havia de quedar-se tota la nit
al ras, sota la lluna.
Ella sempre ha
estat tema d’inspiració, hi influeix la seva llum platejada o daurada, les
seves formes. Quan és plena potser és la fase que més es fa notar i la que més
espectacle ofereix. Sobretot en el nostre paisatge, quan per exemple es
col·loca damunt el campanar de l’església parroquial, és un detall que influeix
una gran bellesa .
Els musclaires,
quan anar a fer musclos era una
activitat molt normal i secundada, deien
que els millors, els més plens, ho estaven quan hi havia lluna plena. I això es produïa
en els mesos que no tenen r , és a dir: juny, juliol i agost.
A la vila també
s’aprofita aquesta singularitat llunàtica, per obrir les portes dels museus. I, per
exemple, des del claustre del Palau de Maricel la pompositat del satèl·lit ofereix un espectacle que no és pagat amb diners.
O a la tardor, quan
es repeteix aquesta plenitud,
s’organitza “la cursa de la lluna plena”,
per tal d’aconseguir fons per facilitar l’estudi i investigació del càncer infantil, amb el record posat amb
en Pau Lahoz.
Dies enrere, que
es va celebrar un concert de música clàssica a l’església parroquial, a la
mitja part, els assistents van poder gaudir d’un espectacle sensacional, del
qual n’era altra vegada protagonista la lluna. Aquesta, a més de ser plena, era tenyida d’un
color rogenc, que ni pintat hauria quedat tan bonic, i tothom es va afanyar a retratar .
Ara fa 50 anys
que la lluna va rebre la visita, en
llenguatge actual, d’uns okupes.
Els primers, els únics que van tenir
aquest mèrit, els havien preparat per questa missió i per l’honor d’haver estat
els primers en trepitjar-la. Darrera d’aquest moment decisiu, però, hi havia infinitat
hores d’estudis, com un important nombre
d’experts als quals els hi va recaure la responsabilitat de portar a terme
l’allunatge de l’Apollo 11. Aquest detall ja especifica el nombre de projectes
que van precedir fins a fer possible que finalment una nau tripulada arribés a
aterrar en la superfície d’aquesta lluna a la qual tot el món hi guaita,
i que mai abans havia rebut cap visitant. Era el 20 de juliol del 1969, quan poc
després de les 20: 17, s’obria la porta de la nau i sortia a la superfície
lunar el primer ésser humà que la trepitjaria, Neil Alden Armstrong. El va
seguir Buzz Aldrin i els dos van estar dues hores i mitjà “passejant-s’hi” que
està aviat dit. En orbita, esperant-los, es trobava l’altre astronauta,
Michaell Collins.
Tot el món va
estar pendent de l’arribada de l’home a la lluna, proesa que va ser retransmesa
en directe per les televisions. Aquelles aventures, fantasioses, descrites pels
novel·listes de tots els temps, es feien realitat. Sobretot va ser d’un gran
impacte per les persones de més edat, que ja havien estat testimonis de les
beceroles dels invents, fins llavors, més carismàtics; la industrialització de
l’automòbil, l’enlairament dels primers
avions... Fins arribar a una edat que encara van aconseguir poder viure de
prop, el prodigi de l’entrada de la
televisió a les cases. Fet que els va
permetre contemplar aquell esdeveniment
històric. Guaitar, com si estiguéssim allà, a les intimitats llunàtiques, acompanyant als
astronautes en el seu feixuc caminar per
la seva superfície. Una vegada finalitzat el passeig per la lluna, la mateixa
tecnologia els retornava a la terra, i ja està . Com aquell que ha anat a fer,
valgui la redundància, un tomb per casa.
Una proesa,
que no van ser pocs els que es van mostrar incrèduls del que estaven veient els
seus ulls, i encara n’hi ha qui en dubta. Atribuint a un muntatge molt ben
escenificat. El que té un mèrit és que
cinquanta anys enrere, sense estar tan avançada la tecnologia com ho està ara, que l’home pogués deixar les seves petjades en
aquest satèl·lit de la terra, situat a 384.000 quilòmetres d’aquesta. Una “aventura” que ha motivat a seguidors, persones que estan
apuntades en una llista per tal de poder
viatjar fins a la lluna. Costi el que costi, monetàriament parlant. El que ara
es pot interpretar com un somni, de ben segur que per a les futures generacions
potser que arribi a ser com un viatge més, anunciat entre les pàgines d’aquestes catàlegs tan
suggestius on s’ofereixen viatges de tota mena.
Si anar i tornar
de lluna es converteix en una normalitat, aquesta, la lluna, perdrà part del
seu encant, del seu enigma, que pels romàtics, els potetes i poetesses, és font d’inspiració . Com un dia ho va
copsar l’autor d’aquesta popular cançó infantil, cantada infinitat de
vegades, que diu així: “La lluna, la
pruna/ vestida de dol. / sa mare la
crida,/ son pare no ho vol./ La
lluna, la pruna/ i el sol matiner,/ sa mare la crida, son pare també.”
Quan la lluna deixa pas al sol,
sembla com si aquesta es resistís a retirar-se, perquè entre el blau del cel
ressalta la seva silueta d’un color blanc difuminat. O és que esdevé obedient
al que cantem : “sa mare la crida, son
pare també” . I amb això vulgui dir:
- Doncs aquí em teniu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada