Un bloc de Joan Yll Martínez

Un bloc de Joan Yll Martínez

19 de març 2020

AMB EL RESSÓ DE LA MÚSICA ARRIBEM AL VINYET


  Fa una setmana que al  Retiro va tenir lloc una vetllada memorable. Pensada per presentar el CD amb la  música de ballables que interpretava en Janio Marti amb les seves respectives formacions orquestrals. La iniciativa ha sorgit del seu fill, en Pinyu Martí amb el recolzament de la seva família; el seu germà   Jordi Marti, amb les respectives parelles i  la Sílvia Camps Gumà, la mare dels dos xicots  i l’esposa d’en Janio. Ressò
    Amb només cinc músics i la cantant, damunt l’escenari, n’hi va haver prou per estigmatitzar al nombrós públic existent. I és que en Janio, la música del seu repertori tenia molta  força de convocatòria. I quan entre ballable i ballable en Pinyu presentava, el veia a ell acompanyat d’aquella sorna que el caracteritzava davant el públic.  A darrera els escenaris el músic es transformava i es convertia en un mag. Perquè amb aquesta faceta, desconeguda per molts, en Janio entretenia als seus fent jocs de mans i explicant acudits, tot i que potser amb tant temps d’estar junts els companys de l’orquestra ja els sabien com el mateix repertori de ballables que interpretaven. Si més no en els locals on anaven a actuar hi acostumava  haver el cafè del poble, que precedia a  la sala de ball, allà ell aprofitava per desplegar les seves arts de mag, per admiració de tothom.
   El mateix Pinyu també és un home espectacle, la seva manera de tocar la bateria és tot un art que meravella al públic. Emprant  moviments i tècniques de mag , perquè  en uns instants, fa sonar timbals plats i bombo, i ho fa quadrar en el temps que marca el compàs. Manera de ser que de jove ja va esdevenir un ídol d’aquella mainada que el tenien com un geni, com sorgit d’un conte. Quan s’esqueia capitanejava una colla de geganters que, amb gegants i col·legues, es presentaven  a la guarderia de la Maria Teresa Olivella, al carrer Sant Sebastià, a la qual ajudava la Pepa Pañella. La seva arribada produïa un esclat de joia entre la mainada que  res més els hagués fet tan feliços com la presència d’en Pinyu  que de seguida la tenia armada. Si no recordo malament fins i tot hi va acoblar gralles i els sants patrons perquè no hi va ser a temps. Es va fer gran abans d’arribar a aquest extrem.
   Amb aquesta edat va començar els estudis de percussió, amb ells invertia moltes hores tancat on ara hi ha el Janio’s  i els redobles dels timbals s’escapaven fins al Cap de la Vila i tothom de Sitges ho relacionava amb en Pinyu que els hi fotia pels descosits . Sortosament tots els veïns de la casa eren família i prenien paciència tot i que a ells els hi anava com anell al dit l’expressió : “m’ha deixat el cap com un bombo”.
    Tornant  a la vetllada musical va ser emotiva, pels molts records que ens situaven en una època, la de l’exitosa trajectòria musical del protagonista.  Curiosament dos dies després, el divendres, en la meva col·laboració a l’Eco  em referia als cinquanta anys de la primera passejada de l’home per  lluna,  tancava l’article amb la típica cançoneta de: “la lluna, la pruna...”. Una cançó que de ben segur es cantava a la guardaria de la Teresa, mentre no hi apareixia en Pinyu amb tot el seu seguici festiu. Passats els anys, aquell mateix promotor de la moguda infantil,   a la sala del Retiro, on havia triomfat el seu pare, sonava un èxit d’aquell repertori inspirat en les novetats més destacades del moment, ni més ni menys que la : “Tintarella di luna,/ tintarella  color latte/ tute notte di  luna pliena , tu diventi candida”. Fantàstic colofó d’una setmana amb la lluna com a protagonista en les altures  i  aquí, en la terra, en aquest raconet del món, a Sitges, la música d’en Janio.
      Moltes de les músiques que sonen són sinònim de festa i, a casa nostra, parlar de festes es referir-se a un dia sí  i a l’altre també. I aquest dilluns s’escau anar  al Santuari del Vinyet. I anar-hi el dia de la seva festa , és  abraçar-se a la tradició i a la devoció. Una tradició molt antiga, que ha mobilitzat  a un bon nombre de generacions que s’hi han desplaçat de moltes maneres.
    El més normal  ha estat anar-hi a peu, però també,  sobretot la gent de la pagesia, hi anaven en carro. Els temps han evolucionat i s’hi ha afegit altres alternatives, totes elles mecanitzades ,  cosa que fa que avui anar al Vinyet ho trobem a prop.
    Envoltada, com havia estat, de masies i sínies, just ara celebrem els cent anys d’un gran projecte que va tenir el seu punt d’inici en uns jardins que porten el nom que aglutina tot aquell ambiciós projecte, Terramar. A partir d’aquí el paisatge d’aquell indret va anar canviant. Camps i vinyes van acabar parcel·lats i en aquells terrenys es començaren a construir torres senyorials.    El sector que més ha tardat ha transformar-se ha estat on estava situada la masia de can Pei i per sobre d’aquesta la de  can Lleuger . Allà, darrera la casella de la via del tren, l’únic nucli de població que va  sorgir va   ser la barriada que tots coneixem per les Cases del Sord. I davant mateix de l’ermita, la masia dels de can Marcé de la Plana.
   Apunt per emprendre el camí, ens acompanyaran  les noves tecnologies que ens permetran fer fotografies dels moments més significatius i, desprès, els hi enviarem a les amistats per “Watssap”. I com que també s’ha posat de moda això de penjar-ho tot, ho penjarem a “facebook”. Però aquesta, la modernitat, no ha pogut suplir la devoció, que fa que ens hi apropem, qualsevol dia de les nostres vides,  envoltats de solitud, de silenci. Perquè l’estima, la devoció no s’ha afeblit  tot i el pas del temps i dels nous invents que l’han acompanyat.        


© Joan Yll Martínez

© Joan Yll Martínez