El cap de setmana passat celebràvem el dia de l’artista, que sempre té lloc per les vigílies del 23 d’octubre, per tal de commemorar l’arribada a la vila de Santiago Rusiñol, que va tenir lloc aquest dia d’octubre de l’any 1891. Els artistes locals, a més dels neguits que mostren per l’art en totes les facetes, alguns d’ells obren els seus estudis per a que es puguin visitar. Entrar en contacte amb aquesta intimitat tan amarada d’inspiració produeix una curiositat que deriva quasi en xafarderia. Perquè els llocs de treball de: pintors, escultors, il·lustradors, orfebres i fins i tots músics, és un parcel·la important, que forma part del seu món i que és cabdal per portar a terme la seva creació artística. Poder disposar d’un espai que inspiri a l’artista, que s’hi trobi bé, també ha de despendre, el que se’n diu : “ bones vibracions”.
Aglutinar els
mèrits en un homenatge que té per durada un cap de setmana és un detall que
queda curt, però com s’acostuma a dir: més val això que res. Sortosament l’art
actualment té molts seguidors, perquè molta gent, en la intimitat de la seva
llar, sense donar-se a conèixer,
realitzen activitats artístiques que no
pretenen cap altra finalitat que la d’aprofitar
les aptituds creatives que surten del seu interior i que serveixen per posar en
pràctica una raó de pes, que actualment s’ha posat molt de moda, o si més no
s’ha convertit quasi en una necessitat, se’n diu: “desconnectar”. Són tantes
les preocupacions que ens assetgen, els neguits per tot plegat, que és bo que a
l’arribar a casa, hom pugui deixar aparcats tots el “marrons” acumulats per
dedicar-se a una activitat que t’alliçona i et distreu. Altra cosa és trobar el moment, si tenim en
compte que realitzar la feina quotidiana sota un plus de pressió provoca un cansament
físic i sobretot psicològic que fa que augmenti aquesta sensació de deixadesa.
Són els artistes
anònims, dones i homes, que s’abracen a l’art, sense la pretensió d’assolir una fita que comporti un reconeixement, sinó tan sols pel simple plaer
de fer una activitat complementària que t’omple, d’això també se’n diu: “sentir-se
realitzat”. D’aquí bé que l’art, realitzat per artistes circumstancials,
aconsegueixi un protagonisme molt particular. Quan en alguna ocasió ho
descobrim ens quedem sorpresos: “Mai hagués dit que feies això....”.
Em ve a
la memòria un artista local que va passar de puntetes pel panorama artístic de
la vila, potser perquè els seus neguits creatius no els va desenvolupar amb
massa projecció . Em refereixo a en Salvador Marcet i Ferrer. En Bado va néixer
al carrer Sant Gaudenci 17. Els seus pares eren en Ferran Marcet i Banús i la
Llúcia Ferrer i Barreda, el pare era sastre, amb sastreria en el mateix lloc.
El matrimoni tenien un altre fill que havia sigut una icona de l’elegància
sitgetana, que es dedicava a fer de model per sastreries de renom de
Barcelona. Fins que en “Teio”, així també se’l coneixia, degut
a circumstàncies mai aclarides, va
acabar parlant sol. Ara aquesta circumstància no és considerada cap raresa, doncs coincideixes
amb molta gent que, tan capficats estan que
parlen i gesticulen sense
adonar-se’n que els observen. Abans d’això se’n deia perdre “l’oremus”.
Però és que en “Teio” el va perdre completament i amb ell se’n va anar també en
orris aquella elegància impecable que el
distingia.
En Salvador
era pintor d’ofici i treballava de
manteniment a l’Hotel Subur. La seva capacitat pel dibuix, havia estudiat amb
el catedràtic de perspectiva el Sr. Josep Vidal i Vidal, el va
portar a realitzar un bon nombre d’obres pictòriques amb la temàtica més carismàtica
del nostre poble. Obres que exposava en el seu estudi ubicat darrera la
finestra, en un dels baixos del llavors encara nomenat carrer d’Espanya. Cases
propietat de la família Mestres. Component de la colla del ball de diables,
també va pintar sobre la temàtica de la Festa Major. Les seva especialització
en sanefes i sostres artístics el va portar a realitzar l’encàrrec de restaurar
els nombrosos elements pictòrics que es troben en les parets i sostres del
museu Romàtic.
En Salvador,
encomanat per les bones maneres dels artistes de renom, quan deixava de pintar
vestia amb elegància. Pantalons i camisa blanca i mocador de color al coll. Una
indumentària d’artista amb tots els ets i uts, però que en el fons potser volia
emular l’estil de vestir del seu germà presumit. S’hi assemblava, però l’anatomia física no era la mateixa, en “Teio”,
el germà elegant, tenia el “porte”
de qui aglutina totes les qualitats que
coincideixen en una persona que no només aparenta elegància, sinó que la sap emmotllar
a les seva capacitat de lluir-la i a més
la passeja amb la categoria que es requereix.
En Salvador
Marcet , l’artista, potser no reunia totes les condicions que tenia el germà,
però la seva vessant artística s’adaptava
amb escreix a la seva personalitat: la de pintor especialista de brotxa
gorda i dels pinzells per pintar quadres.
Els artistes locals
tenen un dia assignat per a celebrar la seva implicació en el món de l’art,
però com la mateixa paraula ho indica,
aquest en particular, és molt ampli i molts dels artistes locals resten
en l’anonimat. Per a ells cada dia tenen
el moment reservat per a dedicar-li
l’estona que els hi propicia una satisfacció molt personal. I per trobar en
l’art el refugi que els aparta dels sobresalts quotidians. Dissortadament en el
transcórrer d’aquests dies, molt forta ha de ser la influència de l’art per
poder distreure i pair els efectes de tot el que està succeint.
J. Y. M.
( Article publicat a l'Eco de Sitges el 27 d'octubre del 2017)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada