Un bloc de Joan Yll Martínez

Un bloc de Joan Yll Martínez

22 d’octubre 2017

50 ANYS FANTÀSTICS

Des de sempre he tingut admiració per aquella Agrupació Fotogràfica que portava per nom Sitges Foto - Film. De ben segur perquè  l'he relacionat a l'afició per la fotografia que tenia el meu pare. Al seu costat em va encomanar el interès per aquest art.
    Fotografia i cinema tenen moltes seqüències en comú, les més bàsiques les trobem en l'enquadrament de la imatge, on cal buscar  sempre el millor angle possible  i també que tot plegat quedi ben enfocat. Fotografia i cinema, però,  són dos móns diferents, tot i que poden convergir quan el fotògraf busca en el cinema la fotografia perfecte i el cineasta busca en la fotografia el missatge que aquesta vol transmetre.
   Precisament el Festival de Cinema Fantàstic i de Terror, aquest afegit terrorífic es va incorporar  després,  es va gestar va  durant la celebració del I Saló Internacional de Fotografia de Sitges, el qual va comptar amb la participació de destacats fotògrafs d’arreu. Dintre del que es va anomenar la I Setmana Internacional de Cine - Foto i Audio . Al susdit saló de fotografia s’hi va afegir la projecció de curts cinematogràfics, que s’aglutinaven dintre les Jornades Internacionals de Cinematografia, amb projeccions de pel·lícules, sorgides de l’àmbit universitari, al Prado. Tot plegat  es complementava amb unes conferències que impartien rellevants personalitats del món del cinema. Certamen que es va celebrar en la primera setmana d’octubre del 1967.  Era alcalde de la Vila el Sr. Josep A. Martínez Sardà.
   Va ser durant la clausura del certamen que va tenir lloc a l’Hotel Calipolis, quan es va produir un fet insòlit. Com que la majoria dels participants eren universitaris, aquests van esperar el moment culminant de l’acte per llegir un manifest amb el qual demanaven la supressió de la censura pel que feia al cinema. La protesta dels estudiants per un dret legítim va provocar una airada reacció per part d’algunes personalitats assistents a la vetllada. Tan va ser així que es va lliurar una autèntica batalla campal, en la qual fins i tot l’alcalde va repartir algun que altre mastegot.
   Com és de suposar no va tardar gens a arribar la notícia de  l’enfrontament a les autoritats competents  i aquestes van sentenciar que als organitzadors no els hi donarien més permís per portar a terme un altre certamen d’aquestes característiques. Les parts afectades  es van afanyar per anar a parlar amb el ministre corresponent que era el Sr. Manuel Fraga i Iribarne. Els va rebre amb presses, però el just per fer-los saber  que no obtindrien el permís si volien continuar amb aquell projecte. Però que s’avindria a autoritzar, per exemple, un altre festival que no incités al desordre.   Només sortir del despatx, la delegació van començar a barrinar i de tot plegat va sorgir l’embrió del Cinema Fantàstic  i de Terror, Una idea que, com ja els havia anticipat , va recolzar el ministre.
    El Sitges Foto-Film, comptava amb un  nombre important de sitgetans apassionats per la fotografia i tenia el seu domicili social  en el carrer Sant Francesc, concretament  on hi havia la impremta del Sr. Joan puig Mestre, també un gran aficionat a la fotografia. A ell hi acudia el pare amb alguna que altra ampliació a sota el braç per a que opines al respecte i per a ser alliçonat pels seus  coneixements en el tema. Paral·lelament a l’afició fotogràfica que en aquells moments encapçalaven sitgetans com:  en Josep Tutusaus Zarran, Baltasar Ramon, Antoni Corella, Josep Mª. Jornet, el propi Joan Puig, Carles Guillen, Manel Vericart, Francesc Barnés,  Joan Olivé, Félix Lorenz, Josep  Barnad,  Joan Manel Marcè,   Antoni Rafàles Gil, Pere Sarramalera Cosp... Aquests dos últims a més tenien inquietuds cinematogràfiques i gràcies a elles van donar el tret de sortida a questa ja important trajectòria dintre un gènere molt concret, la fantasia lligada al terror.
  El primer festival es va celebrar sota la direcció d’Antoni Rafales  Gil. Pere Serramalera Cosp i Joan Manel Marce Gea. Aquell any va comptar  amb el suport tècnic del director cinematogràfic, l’Antoni Cervera. Es celebra  a l’octubre de l’any 1968 i coincideix també amb una nova edició del  Saló de Fotografia Internacional. Les projeccions continuen tenint lloc  a la sala del Prado i pocs anys després, degut a l’èxit, es van fer projeccions simultànies també a la sala del Retiro. Una oportunitat que va permetre que el centre de la Vila  fos també l’epicentre  de l’ambient que generaven els cada vegada mes nombrosos seguidors . Potser mai com aquells anys el Festival de Sitges va estar tan a prop de la gent del poble, afavorint un clima de convivència ben entesa. L’acte de clausura continuava tenint  lloc  als salons de l’Hotel Calipolis. Els premis consistien en  “Els Clavells de Sitges”, com el seu nom indica eren uns clavells de ferro forjat que realitzava l’artesà sitgetà el Sr. Llorenç Garcia, emmarcats i sobre un fons de vellut  verd claret.
     Als pocs anys de celebrar-se va deixar de formar part de l’organització en Josep Manel Marcé, si més no van continuar sent els màxims responsables l’Antoni Rafales i en Pere Serramalera , fent les funcions de secretària la Pilar Rafales Escalona i el marit d’aquesta el Ignasi Marín d’ajudant de la complexa organització.
     Fins que a l’any 1982  l’Antoni Rafales  deixa la direcció al mateix temps que el Festival s’allunya del poble i estableix la seva seu principal en un establiment hoteler de les afores del poble, que compta amb auditori  on es porten a terme les estrenes i els reconeixements  als artistes convidats . El poble de Sitges, el nucli central, no ha perdut contacte amb la gent del cinema que ens visita, però no és el mateix que abans, quan les dues sales  on es feien les projeccions eren Retiro i Prado.  Tanmateix  el pitjor que va perdre pel camí va ser el nom Sitges, estant substituït pel de Catalunya .

      Amb tot, cinquanta anys fantàstics . Un bon motiu de celebració i de fer honor a la memòria d’aquella gent del Sitges Foto – Film  que es van convertir en els pares de la criatura, en uns moments difícils.
                                                          J. Y. M.

( Article publicat a l'Eco de Sitges el 29 de setembre del 2017)

© Joan Yll Martínez

© Joan Yll Martínez