Un bloc de Joan Yll Martínez

Un bloc de Joan Yll Martínez

06 de desembre 2016

UNA ERMITA EN ZONA RESIDENCIAL

  El pas dels anys, acompanyats del progrés, fan canviar la fisonomia del mon sencer. Encara que no cal guaitar tan lluny, per adonar-nos que, avui, el paisatge més proper se’ns presenta d’una manera i  demà  haurà canviat. I aquesta transformació forma part de l’ambició humana i, amb ella,  els més futuristes raonen que si no  ens haguéssim abraçat al progrés,  avui encara aniríem  en carros.
   És el que feien els nostres avantpassats quan es dirigien a l’hort, a la sínia, o a la vinya que tenien pels voltants de l’ermita del Vinyet. Les imatges, siguin fotogràfiques o pintades sobre  tela,  ens mostren un paisatge que no té res a veure amb l’actual. On sobresurt l’ermita  per entre marges que limiten els corresponents camps. I des on es veia el mar i la vista es perdia fins albirar un altra ermita, la de Sant Sebastià. A partir de l’any 1926 que és quan es comença a urbanitzar la franja marítima que després anomenaríem Passeig Marítim,  aquest sector  s’expandiria fins  a la urbanització coneguda per Terramar i ja posats els carrers es va anar construint . Poc a poc el Vinyet anava perdent la seva fisonomia d’ermita camperola i en el nou traçat urbanístic es van plantar pins, que és un arbre Mediterrani.
    Tanmateix el redós del Vinyet ha seguit sent la guia, el referent de la devoció a la  Mare de Déu. Gràcia a les autoritats locals i eclesiàstiques que s’han alternat. No hem d’oblidar que el Vinyet és, per dir-ho en termes  de propietat i per consegüent de responsabilitat,  de titularitat municipal. La qual delega la seva conservació a uns administradors que, per deferència,  els acostuma anomenar el senyor rector. Tot i que podem parlar d’un consens entre l’Ajuntament i la parròquia.  
     Però el Vinyet compte també amb la valuosa col·laboració  dels  ermitans  que s’hi han alternat i que han viscut, ho continuen fent, en aquesta casa molt antiga que hi està adossada . dels qui  jo tinc més record:  la família Trull, els Capdet, la família Ferré. I els actuals, la família d’en Ramon Soler, tan vinculat també amb aquestes pàgines.
   I entre els element més destacats, a banda de la pròpia imatge de la Mare de Déu del Vinyet, del seu cambril, destaca la figura immòbil, i si els càlculs no em fallen, centenària, de l’escolanet que es troba als peus de l’altar. Ell ha estat el que ha despertat la curiositat de la mainada sitgetana , la qual només entrar  per la porta lateral hi fixàvem la mirada i sembla com si ell hi respongués amb la seva posició del cap guaitant a aquest punt. Si més no el que més ens ha complagut ha estat dipositar una moneda a la ranura de la caixeta que aguanta i tot seguit escoltar el so timbrat quan aquesta cau dintre de les seves interioritats.
   Un altre dels elements que, quan s’acciona, té vida pròpia, és el bonic orgue. Quan escolto el seu so em ve a la memòria a un dels seus organistes, potser el més peculiar de tots, el recordat Manel Torrens i Urgell. El qual quan ens va deixar el seu pare, que era el mestre de capella de la parròquia, ell va es va veure amb la responsabilitat de  donar continuïtat a la pacient obra del seus progenitors  els quals, estiu i hivern,  no van fallar mai a l’ofici religiós de la nostra església parroquial. Però en Manel era d’una altra pasta i no hi esmerçava tanta paciència com els seus familiars. Ja començava per desplaçar-se al Vinyet, quan hi havia casament, amb el temps just. Ho feia damunt una motocicleta atrotinada, amb el cos inclinat i l’abric que quasi arrossegava per terra. I en aquest banc tan arrecerat a la  porta de la casa dels ermitans, una altra element molt apreciat del patrimoni del Vinyet, allà s’asseia com han fet i fan tanta i tanta gent que  passa per l’ermita. Un lloc on la calma convida al recolliment i quan el calor es fa notar una frescor local, exclusiva, es rebolca pel banc. Doncs allà esperava, si és que encara li sobrava temps, mentre no parava de renegar si els nuvis arribaven fora de l’hora establerta. Però més d’una vegada  era la núvia qui havia d’esperar a la porta perquè el motorista encara no havia arribat i la seva entrada hauria estat deslluïda sense els acords de la marxa nupcial. Peces que en Manel tocava de manera mecànica i fins i tot la cerimònia se li feia llarga, potser perquè, abraçat com estava a  una solteria crònica, no havia estat mai el protagonisme d’un casament com cal. I just quan  la parella de nuvis  havia sortit al carrer, convertits en marit i muller, en Manel s’obria pas  entre els convidats, amb el mateix posat murri i com si vogués fugir a tota màquina d’una etapa de la vida que a ell no li anava ni li venia.  Entre aquestes en Manel ja era al Club de Mar, on feia el senyor sense ser-ho, però havia aprés a semblar-ho. I més que per l’elegància i per les formes, perquè li agradaven els costums de la gent adinerada.
    Avui anem al Vinyet entre avingudes i cases senyorials, però ho fem amb la mateixa senzillesa que hi van esmerçar els nostres avis i amb la mateixa intenció d’aplegar-nos en el seu aixopluc.  A l’exterior : el banc la cisterna, les bigues del porxo pintades del blau de sitges i entre tants detall, l’hort. Potser l’únic que queda en un lloc on  predominaven  les sínies i els camps de cultiu, com el que també  trobem a l’altra costat de la carretera. Fins aquí,  poc importa el camí, perquè en plena  zona residencial sobresurt el campanar del Vinyet que és com el far que ens guia a cada moment de la nostra vida , havent assimilat que el progrés esborra els senyals d’un passat i ens aboca a un present el qual, ens agradi o no, l’hem de trampejar. I que  malgrat totes les transformacions,  continuen actuals aquestes estrofes:
   Vos que en alta jerarquia/  triomfau amb goig perfet/  socorreu-nos nit i dia/ Verge santa del Vinyet.
                                                                                                  J.Y.M
.
   

 (Article publicat a l'Eco de Sitges el 5 d'agost del 2016 )

© Joan Yll Martínez

© Joan Yll Martínez