Un bloc de Joan Yll Martínez

Un bloc de Joan Yll Martínez

06 de desembre 2016

NOU GATS I UN D'AFEGIT

      El 12 de juny del 1897, el polifacètic Pere Romeu obria a Barcelona una cerveseria amb el nom del 4 Gats. Un nom darrera el qual es feia honor als seus amics i artistes: Ramon Casas, Santiago Rusiñol, Miquel Utrillo i el mateix Pere Romeu. Tot i que aquests quatre personatges són l’embrió del nom, els hi fan costat un nombre més ampli  que fa que sumin  molt més de quatre. Doncs hem de tenir en compte que tots ells formen un corrent artístic de primer ordre i junts tenen en comú els neguits per l’art  i la cultura en general i ho comparteixen.  
     Tenim la referència directa del  per què de l’enunciat i ens cal  situar l’emblemàtic local en el carrer Montsió, concretament en el baixos de la casa Martí, dissenyada per l’arquitecte Josep Puig i Cadafalch. Un local freqüentat pel bo i millor dels artistes del moment que comparteixen taula i moltes afinitats creatives en una època que es convertiria en un referent de la pintura catalana, gràcies a la nombrosa obra que realitzen els màxims representants d’aquell moment i d’altres que tot hi no ser-ho de naixement, es postulen en aquells cercles, com el llavors jove Pablo Picasso. Per anomenar només a uns quants de la llarga llista, d’artistes, no només pintors, que freqüenten el local que obre al públic el Sr. Pere Romeu i Borràs, nascut a Torredembarra. Artista i negociant que tot i l’esplendorós marc d’un local, que marca diferències,  resulta que no li surten els comptes  i es veu obligat a tancar-lo  a l’any 1903. Es torna a obrir, amb el mateix nom, en la dècada dels 70.
      La vida d’aquest artista i empresari, ens l’explica l’escriptor Josep Bargalló en la seva obra de títol prou eloqüent: Les set vides de Pere Romeu. Amb clara referència a les set vides que diguem tenen els gats. Un llibre molt interessant que a través del protagonista ens trasllada a molts escenaris de la cultura d’aquella època.  L’acte de presentació va tenir lloc el 22 d’octubre  al Saló Blau del Palau de Maricel, coincidint amb el Dia Sapiens i el Dia de l’Artista.
     Dintre de pocs dies, el dimecres 16 d’aquest novembre, continuant amb els actes de celebració dels 150 anys del naixement del pintor Ramon Casas, tindrà  lloc la inauguració, al Museu del Maricel, de l’exposició: Ramon Casas, la modernitat anhelada. Amb obres del pintor vingudes de les més prestigioses pinacoteques d’Europa. I potser inspirades, o comentades en el transcurs  de les tertúlies que tenien lloc  en el local d’en Pere Romeu.
   Abans,  el diumenge després de la festivitat de Tots Sants, es presentava a la sala de l’Estudi Vidal , una exposició de la qual n’eren els protagonistes nou artistes, entre locals i nou vinguts. Una xifra que els ha servit d’enunciat de l’exposició: Nou gats de Sitges. Els 4 Gats de Barcelona més nou d’afegits a la Vila, resulta un inventari prou interessant quan en aquest carrer d’en Bosc i paratges adjacents, els gats han tingut i tenen un protagonisme que supera, de bon tros, la suma de tots els esmentats. El d’una colònia de gats i gates que han campat per aquests entorns del que anomenàvem la plaça. Quasi tots s’arraulien a la porta on vivia  la Tomasa que es trobava just al costat mateix del mercat del peix. Un enclavament immillorable per a les preferències alimentaries d’aquests petits felins, els quals es movien seguint el recorregut de les llenques del sol que llanguien, fins a desaparèixer, damunt les parts baixes  de les portes d’aquest carrer d’en Bosc. I allà s’aclucaven, endormiscats, i sense haver de patir les incomoditats d’un transit massa massificat  de gent. Sobretot per la banda de les cases que estan adossades a la muralla, les de l’altre  costat són  més ombrívoles. Cases, algunes de les quals, disposaven de la corresponent gatera. Per altra banda, un element molt comú en la resta d’aquelles cases de portalada gran, amb les corresponents portes de fusta que tancava les seves interioritats. En  aquells  forats, en el costat on estaven disposats els forrellats de les articulacions , a més d’entrar i sortir el gat, s’aprofitava per arraconar la clau que acostumava a ser gran i per tant molesta per traginar amunt i avall.
  Els nou gats que campen pel carrer d’en Bosc, a recer de la coquetona sala dels baixos de l’Estudi Vidal, hi seran fins el 15 d’aquest novembre: Els hi vam donar la benvinguda els amics,  una bona representació de la Vila. I per a fer més amena l’estada de tots plegats, es va comptar amb l’acompanyament musical que hi van posar dos artistes, l’Oriol Nebleza Raventos al piano  i en Manuel Blesa a la guitarra. Aquest últim no és gat d’aquesta camada,  però sí un gat vell en la qüestió dels pinzells. Amb la inqüestionada influència de la seva Vila natal Ariño molt aprop  d'Andorra de Terol la qual, per a fer-la més propera, està agermanada amb Sitges.
    Piano i guitarra, una combinació que bé podia  ser el reflex de les tertúlies i les representacions artístiques que tenien lloc al local del 4 Gats del ombrívol carrer  Montsió  de Barcelona. El nostre carrer d’en Bosc és un carrer de gats i d’artistes.  Damunt mateix de la sala hi tenia l’estudi en Pepito Vidal, catedràtic de perspectiva. També hi va parar el cavallet, de manera permanent,  en Marià Carbonell Llopis. I altres d’espontanis que no han deixat escapar l’encant del raconet i, arrecerats en un angle, han pintat fins a aconseguir transportar a la tela un miratge de tot plegat. Entre aquestes coincidències, una de molt celebrada, l’arribada  del reconegut pintor Pere Stampfli el qual,  junt amb l’Anna,  viuen en una casa on, per damunt del tros de  la muralla que es troba a dintre de la seva propietat,  s’hi passejaven el gats que tenia el mestre Pallarès, pels quals sentia una gran predilecció.
    Ara per ara, en aquest carrer, hi campen nou gats. Si més no, fet el recompte final, sembla ser que se’ls ha colat un, 10 i cap gata maula.   
                                                                 J. Y. M
(Article publicat a l'Eco de Sitges el 11 de novembre del 2016)

© Joan Yll Martínez

© Joan Yll Martínez