Un bloc de Joan Yll Martínez

Un bloc de Joan Yll Martínez

15 de maig 2016

AMB L'AMBRÒS VA ARRIBAR L'ELECTRICITAT

Al final del carrer Sant Bonaventura, ja cantonada amb el  d’Espalter, queda en peu, no se si per gaire temps més, una mena de casalot que en la primera dècada del 1900va significar una obra clau per dotar a la vila de la llum elèctrica. Una petita  part de la història, o millor dit dels protagonistes que en van ser responsables, cal situar-la a Barcelona.
   El Sr. Ambròs Abella i Solsona , natural de Isona,  va anar a treballar a la capital, sembla ésser que en una  companyia elèctrica. Allà li van proposar de venir a Sitges on s’estava treballant per instal·lar  la llum al poble. Abans s’havia casat amb la Leonor Bel Queralt, natural d’Ulldecona i planxadora  i amb qui va tenir tres fills: en Josep, Joan i la Conxita. Arribats a la vila, a l’any 1910,  van anar a viure al carrer Sant Pau i l’Ambròs es va incorporar a la central elèctrica que s’estava muntant en aquest escaire del carrer Sant Bonaventura i des on va ser possible posar en funcionament l’enllumenat a l’any 1913.
     El matrimoni va sol·licitar una de les anomenades cases barates que s’estaven construint al carrer Espalter i van escollir la de davant mateix de la central, on hi van anar a viure a l’any 1918 acabades d’inaugurar. Per la proximitat van posar  l’oficina de la llum en la casa  d’esplèndid  pati obert al carrer Sant Bonaventura. Però no va ser una etapa tranquil·la, degut a la precarietat d’aquells inicis, la llum se’n anava tot sovint i la gent, sobretot els fabricants de calçat, anaven a queixar-se a casa de l’Ambrós, influenciant-li un patiment constant.
   Mentre, la Conxita Abella Bel es va casar amb l’Albert Bartés Mirabent que havia nascut a Guantànamo, fruit  del matrimoni: Albert Bartés Bota  i  la Salvadora Mirabent. L’Albert  va aterrar a Sitges quan tenia 11 anys. El seu pare  va arribar a ser considerat  el bohemi dels 11 germans, tots barons,  que van tenir el matrimoni format per en Joan Bartés i Juvé i la Mercè Bota i Sariol, dels quals en sobrevisqueren 8. Altres dos, en Rossend i en Ramon, van obrir una fàbrica de calçat que primer estava situada al carrer Sant Josep  i després la van traslladar  a la plaça del Pou Vedre, fent societat també amb el Sr. Sebastià Carbonell.
   Tornant a l’Albert Bartés Bota, potser  pel fet de cultivar l’art en totes les facetes, com gran amant de la música i en concret la lírica, formava part de la popular claca del Liceu  i, sobretot , per ser pintor de quadres.  Unes implicacions  que eren associades a certes extravagàncies de la vida bohèmia.  Com a pintor -decorador va realitzar els daurats de la boca de l’escenari del Prado i va treballar en el retaule central de la nostra església parroquial.  De la mateixa manera que decorava els sostres de les cases, quan el costum era realitzar una decoració pictòrica  a l’entorn  del punt de llum. Una d’aquestes  decoracions  encara es pot veure a l’entrada de l’escala de la casa del carrer Sant Francesc  on hi vivia, entre altres veïns, el Sr. Pacios i família.
   Una anècdota  que reflecteix el seu tarannà bromista, va succeir amb l’encàrrec que li va fer una família d’una de les senyorials cases del carrer Illa de Cuba. Els amos es van encaparrar que volien que els hi pintés un lleó en una paret del pati. L’artista els hi va demanar si el volien fermat o sense fermar, davant el dilema ells van creure convenient que no calia que el fermes . Va passar el temps i amb ell els rigors i les inclemències meteorològiques del hivern. Ja amb la bonança, la família va tornar a la casa i, davant la incredulitat pel que veien, van requerir  al pintor per informar-li que el lleó havia desaparegut. Aquest va argumentar  que vet aquí l’error de no haver-lo volgut fermat.
  El matrimoni Bartès- Abella van tenir quatre fills:  l’Albert, la Montserrat - aficionada a la fotografia -  la Nuri - que va heretar la dedicació a l’art pictòric -  i la Conxita. Les circumstàncies del moment  van  mig  aparcar la pintura per dedicar-se a l’hostaleria.  Uns parents  tenien un hotelet  a Les, Vall d’Aran,  i  ells  els van animar per a que es decantessin per aquesta vessant hotelera. Així a l’any 1956 , amb l’arribada progressiva del turisme, van obrir un  nombre d’habitacions en  l’edifici que havien construït  en un extrem d’aquell jardí, davant per davant de la central de l’electricitat que funcionava a ple rendiment.
   I que al jubilar-se el Sr. Ambròs  en va ser  el responsable el Sr. Antoni  Pàmies,  que vivia a la casa dels Pujades, carrer Àngel Vidal,  pare de la Concepció, casada amb en Bartomeu Lluís de cal Lleuger.  Desprès el rellevà el Sr. Fulgenci Franco, qui també, a fora d’hores,  arreglava el cabell a les seves amistats. Tenia per treballadors l’Agustí Serra i en Felip Casademont , aquest últim és pot dir que va ser el darrer encarregat de la centraleta, abans que aquesta i altres transformadors, repartits en punts estratègics del poble, passessin a dependre d’uns serveis centralitzats a Vilanova.
    Ja a  l’any 1961 es van ampliar el nombre d’habitacions de la casa del jardí, construint fins on hi havia la casa pairal, conservant el nom original d’Hotel Montserrat. La filla de la Montserrat, la Montserrat Domínguez Bartés, va abraçar l’art decantant-se també per la pintura i la fotografia, malauradament va morir jove. El seu germà  Frederic, ha tingut l’encert de recuperar una nevera de gel antiga , de mesures considerables, i altres testimonis documentals i gràfics de la trajectòria professional  dels Abella – Bartés  i de manera summament acurada ho ha exposat en una saló de la planta baixa. En Fredi ha volgut mantenir frescos els records dels seus avantpassats i que millor, per conservar aquesta frescor, que  exhibir-ho en la composició que ha disposat en el interior de la nevera.
     Quan poder encendra i apagar la llum, a la nostra voluntat, ha estat possible gràcies a persones com l’Ambròs, el seu besavi.
                                                                        J. Y. M.


 (Publicat a l'Eco de Sitges el 12 de maig del 2016 )

© Joan Yll Martínez

© Joan Yll Martínez