Un bloc de Joan Yll Martínez

Un bloc de Joan Yll Martínez

26 de febrer 2016

DE GENERALS A PINTORS

   Molt  haurien de canviar les coses per a que un general quedés degradat a la no menys honrosa  categoria de pintor de parets. Interpretis  l’enunciat d’avui com una altra de les meves fantasies. Quan sí que és cert que, anys fa, existia en les casernes una activitat, entre els soldats de lleva, que consistia en ser assistent dels oficials. A partir de tinent tenien dret a un de particular. Aquest soldat fins i tot servia als interessos  domèstics  de la pròpia família de l’oficial i segons era el seu ofici, en la vida civil, el desenvolupava en la casa particular d’aquest.  Així si era pintor, de tant en tant, li tocava fer un repàs a la vivenda que el seu superior tenia assignada.  Segons era el tarannà de la família, el soldat passava una “mili” relativament relaxada, o no.  Implantada la professionalitat de l’exèrcit, i suprimida l’obligació que tenien tots els xicots, una vegada assolida l’edat, de complir amb la pàtria,  ignoro si aquesta destinació, la d’assistent, encara existeix. Que en termes populars es coneixia per la denominació de “”matxaca”. El benestar d’aquest depenia del tarannà que gastava la parenta  del militar. Si era de les de, “ordeno y mando”, com també diuen els castellans: No te arriendo la ganancia....”. De tot n’hi hauria.
     I si en l’article de la setmana passada vaig recalar en la casualitat que en un tram de carrer, el de les Parellades i adjacents, hi coincidien militars d’alta graduació, no menor és la casualitat que, en el mateix carrer, i en unes cases, una al costat de l’altra, hi van viure quatre pintors amb les seves respectives famílies.
   Al costat de la casa de la família Sastre - Tutusaus,  hi vivia  el matrimoni format pel pintor  Ricard Baqués Marín  i l’Assumpció  Alari Marrugat, amb els seus cinc fills; en Ricard, l’Isidre, en Jaume, en Miquel i l’Antoni.  A excepció del gran que va néixer a Barcelona, la resta van venir al món en  aquella casa de les Parellades. En Ricard, el Isidre i en Jaume es van dedicar a la pintura. Quan s’esqueia  el pare  portava els gegants. En Ricard, a més d’un gran expert muntanyenc, va ser  fundador de la Colla Castellera de Sitges. També ha estat  un dels   campaners, que des del campanar , han fet parlar les campanes  amb els tocs i repics  pertinents  a cada acte, en concret, als  de la Festa Major. l’Isidre, fins fa poc ha remenat els pinzells i el recordem també la seva etapa de  futbolista i bastoner.  A les Parellades, els cinc fills, que eren jovenalla, van deixar el record  de quan la mainada jugava al carrer i per tant un testimoni eloqüent de domini i d’entretingudes  juguesques.
   L’Assumpció Alari, sitgetana, la seva mare era de Vilafranca, era cosina d’en Jaume Marrugat i Mestre, oriünd de Vilafranca, degut a aquest parentiu en Jaume va venir a treballar també de pintor en l’empresa familiar dels Baqués. Aquí va conèixer a la Gloria Argenter, es van casar, i es van establir una mica més amunt del carrer, quasi al cantó amb el carrer Bonaire. La Gloria és modista, de les poques que queden d’aquella època, i junt amb la seva filla regenten l’acreditada Boutique de confecció que porta el nom que identifica a mare i filla. Mentre en Jaume es movia amb la seva Mobylett , on del manillar hi penjaven les galledes
   A la casa del costat dels Baqués hi vivia el matrimoni format per en Magí Camps i la Pepa  Ferrer de ca  l’Americano. Amb  el matrimoni es van ajuntar mar i muntanya, perquè el pare d’en Magí era pagès i el de la Pepeta pescador. Una bona representació del poble de Sitges on la pesca i la pagesia eren els oficis, junt amb el de sabater, que predominaven. Però també el de pintor, com ho corroborava  l’ofici d’en Magí i el de tants pintors que hi havia a la Vila.
    Just també a la casa del costat hi vivia la família de l’Enric Hill i Martorell, qui amb els seus pares també van venir de Vilafranca. Tres  veïns amb arrels a la capital del Penedès. El seu progenitor ja era pintor i ell va continuar l’ofici. Recordo que només obrir la porta de casa seva es feia visible la presència d’un antic escriptori on tot sovint trobaves a l’Enric portant, el que se’n deia, el llibres. Va ser regidor de l’Ajuntament, quan li va ser assignada la regidoria d’ensenyament i que va culminar amb la inauguració de l’escola Esteve Barrachina,  Un pintor polifacètic que va participar en la Junta de la Parròquia i la presidència del Patronat d’Acció Social Catòlica. Col·laborant en aquestes pàgines amb una secció que signava amb el pseudònim “El Mestretites”. Estava casat amb una filla del mestre d’obres més conegut per en “Gepet”,   la Concepció  Carbonell, una altra coincidència amb el nom de la seva veïna,.
      Només un parell de cases separaven la vivenda d’un altre pintor, entre elles la del fuster Pepet Marcè, que després la convertiria en un Hostal, hi havia la vivenda del pintor   Sr. Jaume Milà i Parés, conegut popularment per en Pairet . Durant un temps va fer companyia amb el seu germà Josep. El fill d’aquest en Joan també li va donar un temps a la brotxa. Va continuar  l’ofici el  gendre d’en Jaume, en Ramon Serra, el matrimoni i els seus fills vivien al carrer de Sant Sebastià.
  A poca distància, en el carrer Marqués de Mont-roig  hi trobàvem els germans Planas, pintors.  Van continuar l’ofici els  dos fills de l’Antoni i la Ramona Mateu; l’Antoni i en Magí.
    Amb tants pintors en el mateix tram de carrer, on també hi coincidien militars amb graduació de l’Estat Major, no podem dir, davant les evidències, que  la resta de veïns no pintaven res. Han estat els pintors del carrer Parellades , els quals també s’han mantingut al peu del canó. Essent, però, les seves úniques armes i munició, les brotxes, la pintura, les galledes i escales. Però que, quan calia, la canviaven  pel  pinzell fi i amb ell perfilaven  sanefes i aquells medallons florejats que hi havia per costum pintar al contorn de les aranyes de cristall que penjaven del sostre. Gent d’art i ofici.
 
                                                                                       J. Y. M.



© Joan Yll Martínez

© Joan Yll Martínez