Un bloc de Joan Yll Martínez

Un bloc de Joan Yll Martínez

19 de desembre 2015

FIGURES I CASTELLS

    Hem arribat a unes dates del calendari on la tradició s’imposa. Entremig es succeeixen uns dies envoltats de preparatius . Un d’ells consisteix  a treure la capça on, embolicades amb paper de diari, hi guardem les figures del pessebre.  Sempre m’ha encuriosit desembolicar  i retrobar-me amb la peça guardada. Ve a ser com tornar a descobrir el que ja sabíem .  Amb això ens adonem que el temps és molt fugisser. Ho reflecteix, els fulls dels diaris que han servit d’embolcall, quan un any potser no ha estat el suficient temps per tenyir de groc la blancor del paper. Es fa més palès en la gent que desemboliquen i tornen a guardar els fulls en la capsa i així, successivament.  Tinc entès que, fins i tot, hi ha qui, amb aquest costum, deixen entreveure que són guardador/es de curiositats. Ho demostren quan encara conserven el mateix embolcall que van fer servir els seus predecessors. Una curiositat, aquesta, que permet guaitar, ni que sigui entre un període molt limitat, a  l’hemeroteca.  Perquè en aquestes  vigílies , quan torna a sortir a la llum  el ben ordenat conjunt, en primer lloc,  es fan presents els titulars de notícies aparegudes pels voltants de Nadals passats . Inclús aquests fulls  poden ser pàgines d’Ecos antics. Em recorda quan també es feien servir per cobrir els fons dels calaixos de les calaixeres, amb la intenció d’aïllar la roba de  les imperfeccions d’unes fustes poc polides.
   Pel que fa a les figures, la seva evolució ha anat subjecte als materials emprats durant els transcurs dels anys. Les originaries són de fang,  material que encara és utilitzat avui, si més no s’han  alternat altres components. L’ofici, la producció, és el resultat de tot un any de treball, tot i que té un període curt d’exhibició, limitat al transcurs de les festes nadalenques. Com a molt  fins a la Candelera, que és quan diuen que s’ha de treure el pessebre.
  En aquest art, el de fer figures de pessebre, emprant la tècnica del “palillo”,  la família Castells ha esdevingut un referent . Tres generacions dedicades a l’activitat. S’hi va iniciar el Sr. Martí Castells Martí, quan a l’any 1869 va obrir un taller d’obres tallades en fusta. Es va casar amb la Sra. Rosa Martí i Carbó, i tingueren tres fills: en Joan, en Josep i en Martí. Tota  la família es va dedicar a les de figures de pessebre. Reservant per a en Josep les feina d’administració.
    Dels tres va destacar en Marti Castells Marti, curiosament es deia igual que el seu pare, perquè coincidia que el primer cognom de la  mare també era el de Marti. L’artista va dedicar molt ofici a les figures, tot i que va fer també imatgeria.
    Va néixer el 1915, aquest any es celebra el centenari del seu naixement, i va morir el 1995. Els fills del seu germà Josep, en Joan i en Marti Castells i Badia, han continuat la labor del seu oncle. Al capdavant del seu taller, on porten a terme el seu art, sempre atenent els encàrrecs.  Significa que no tenen un fons permanent a la venda.
    Amb motiu del centenari del naixement de l’oncle dels actuals continuadors, el Museu del Vi de Vilafranca del Penedès, ha rescatat del seu fons museístic les figures que va fer per completar els diorames dedicats als diferents processos de l’elaboració del vi. Els nebots han restaurat totes les figures i aquestes tornen a lluir com si estiguessin acabades de fer. Per tot plegat, el passat divendres, a Vilafranca va tenir lloc la presentació de tota aquesta obra. L’exposició  va comptar amb la presència  dels actuals responsables del taller, els germans Marti Castells i Badia. Igualment es va presentar en societat el segell de correus dedicat a l’oncle. “Cent Anys de Naixements “  que serveix d’enunciat  al centenari de l’artista, no és que reflecteixi, amb exactitud, el inventari d’una vida dedicada a la producció del conjunt principal  que presideix qualsevol pessebre,  perquè la xifra no  s’ajusta a la realitat, doncs cal tenir en compte que al llarg de la seva trajectòria la suma supera l’enunciat. Si més no és una manera de projectar el mèrit assolit en un art tan minoritari com és el del pessebre. I això ens demostra que aquest  no caduca després de les festes nadalenques, sinó que té una continuïtat durant tot l’any.
   Aquesta faceta em recorda l’afició que tenia en Jordi Pañella i Virella, qui a més de col·leccionar figures, en feia. Així quan la calor de l’estiu afluixava l’home, acompanyat del remor de les músiques de les Caramelles, sardanes i la dels Pastorets, pujava al segon pis de la botiga i, dels motllos d’en  Manel Muns –escultor que es va iniciar en el taller dels Castells- aconseguia realitzar figures d’una gran plasticitat. Les coïa i les pintava amb un domini dels colors i matisos  sensacional.
   Ara fa el mateix en Francesc Sales i Climent. Són gent entusiastes d’aquest art que, només, quan hi guaitem, ens adonem  que té molts seguidors. Professionals i també aficionats que fan una tasca sensacional.  Com la que  porten a terme  els components del Grup Pessebrista de Sitges. Ells cada anys ens sorprenen amb uns diorames, tan ben aconseguits, que  fan que el nostre Nadal sigui la continuïtat d’aquella nit freda en la llunyana establia de Betlem.
    La mateixa que ha inspirat  a tots els qui fem el pessebre i, de ben cert, que no en trobarem cap d’igual.  Una motivació  per a donar via lliure a la imaginació i a una sensibilitat molt particular.  Tot plegat ho recull el mateix Grup de Pessebristes, convocant, des de fa 25 anys, el concurs de pessebres. Que, degut a aquesta influent continuïtat, també ha passat a formar part de la tradició d’aquests dies.  
   Figures, com les dels Castells, que  acaronen el caliu d’un altre Nadal.

                                                                       J. Y. M.
( Article publicat a l'Eco de Sitges el 18 de desembre 2015 )

© Joan Yll Martínez

© Joan Yll Martínez