Un bloc de Joan Yll Martínez

Un bloc de Joan Yll Martínez

07 de març 2015

ELS MÚSICS EN TEMPS DE QUARESMA

   Els costums dels músics tenen, socialment parlant, la virtut de coincidir en molts aspectes. En quant a la part musical bàsicament i necessàriament han de quadrar el  valor de les notes atenent al compàs que marca el seu desenvolupament. És un art que a banda de la bellesa de la melodia no  s’interposen paraules, sinó les habilitats i el bon gust  durant la interpretació. No existeix cap més secret, simplement la bona lectura de la partitura i sobretot aquesta quadratura a la qual em referia. D’aquí que les persones de diferent procedència i llengües  es poden entendre perfectament mitjançant la música.
    Els del nostre àmbit també coincideixen en un costum que encara preval, com ho és el de limitar l’any musical entre una Quaresma i la següent. Vull dir amb això que els músics aprofiten aquest temps per a fer les renovacions en les formacions orquestrals. Els components, amb intencions de canviar d’aires anuncien que després de Carnaval ho deixaran. I aquesta pràctica s’atribueix al fet que durant la Quaresma estava prohibida qualsevol ballaruga i aquest parèntesis de  set setmanes l’aprofitaven per a fer les remodelacions i per a descansar.
    Quan els músics es dediquen a altres activitats durant la setmana i  a les hores lliures i sobretot els dies de festa fan de músic, representa un cert sacrifici. Per a comprendre-ho millor ens hem de situar quan la gent treballava  fins a la tarda del dissabte. Per tant solament disposaven del diumenge per a descansar. El qui a més era músic quan més festa pitjor, perquè havia d’atendre el compromís adquirit amb la formació orquestral. Això equivalia a que pràcticament la festa es limitava al diumenge al matí, perquè a la tarda, després de la migdiada, s’havia de preparar per acudir a aquells populosos balls de tarda que tenien lloc en les dues societats. Així durant totes les festes de l’any i entre els mesos de juny a setembre a diari en aquells singulars balls de nit als respectius jardins.
    L’amic Francesc Borderia assimila la Quaresma als records cinematogràfics, perquè el cinema suplantava el temps que es destinava al ball. Això equivalia a unes llargues sessions, on es podien veure fins a tres vegades la mateixa pel·lícula. Per la seva part els músics podien sortir a passejar amb les seves famílies i, acostumats com estaven a la rutina del ball de tarda, fins i tot  trobaven a faltar aquell ambient.
    Va coincidir aquesta activitat en uns anys que no existien gaires distraccions, o si més no, els mitjans per poder desplaçar-se d’un lloc a l’altre eren els que eren i tampoc s’havia inventat això del cap de setmana. Un diumenge, un dia de festa, donava per molt poc. Tan sols la missa de dotze, el tortell, sessió de cinema i ball de tarda. Els petits plaers.
     Quan van deixar d’existir les orquestres locals, els músics que les formaven ja havien deixat enrere els anys més entranyables de la vida familiar i els seus fills havien crescut. Tot i amb això encara van tenir l’oportunitat de pujar al tren de la modernitat, més que aquest als cotxes que començaven a ser assequibles a les economies familiars. Aquell buit deixat en quant a l’obligació, ben portada, d’anar amenitzar els balls, el van suplir amb viatges i visites a llocs que fins llavors no havien pogut realitzar. I va arribar el dia que els semblava que mai no havien fet de músic, si no hagués estat pels records i les hores viscudes al compàs de la música.
     La majoria  d’ells es van mantenir, per sempre més, al marge de la música en quant a la faceta d’intèrprets, llevat excepcions. Com en Josep Vadell que va seguir  interpretant al piano de casa seva escollides partitures de música de jazz. Desenvolupant sensacionals improvisacions, sense ser component de cap formació estable, i que oferia esporàdicament en alguna que altra actuació en públic. La seva afició al jazz l’ha mantingut en contacte directe amb les novetats d’aquest gènere i poder interpretar sense necessitar a ningú és un altre plaer.
   Un altre músic que ha continuat amb la seva vessant de cantant, però des de la intimitat de casa seva, és en Francesc Freixas, Qui desprès del seu pas per conjunts tan diversos com: Los Chicos de Sitges”, “Suburs Combo” i “Iberos del Jazz”, aprofita la seva capacitat i bon gust interpretatiu per a enregistrar cançons i peces de caire més líric, en el seu improvisat estudi de gravació. Els resultats obtinguts després els deixa escoltar a les seves amistats. Una afició que ha tingut continuïtat més enllà dels escenaris i dels anys de joventut.
  Un company seu, en Josep Nebleza, va tocar els últims acords amb l’acordió amb el grup d’Havaneres de casa nostra: Platja d’Or. I potser ha continuat  desplegant els seus plecs també en la intimitat de la llar. No obstant amb el que ara ocupa el temps en Pepe és amb la pintura, aconseguint una acurada tècnica tant en l’especialitat de l’oli com en l’aquarel·la.  Dues arts, la música i la pintura que es complementen i mostren la sensibilitat d’un músic que ha passejat pels escenaris el seu domini del instrument  i un tarannà que connecta amb la gent.  Fins que  ara sobresurt en la presentació d’una obra pictòrica que l’apropa a la tècnica dels artistes professionals dels pinzells. Ja diuen que on n’hi ha  hagut sempre en queda.
    Quan els músics de casa nostra es van retirar de la seva altra activitat musical, van haver d’aprendre una cosa tan simple com és anar a passejar, perquè no n’estaven acostumats. El temps que dura la Quaresma era insuficient per habituar-se a la vida familiar dels dies de festa. Un dia, però, amb el comiat tan característic, aquell que el vocalista anuncia:  “I amb aquestes melodies...”, van ser els músics que no hi van tornar més. Els uns han  passejat i voltat món, altres han descobert noves aficions i així poder continuar satisfent els seus neguits artístics.
   Amb aquests detalls ens adonem  que la Quaresma, en alguns aspectes,  ja no és el que era.
                                                                                                                      J. Y. M.

    ( Article publicat a l'Eco de Sitges, el 6 de març del 2015)

© Joan Yll Martínez

© Joan Yll Martínez