Un bloc de Joan Yll Martínez

Un bloc de Joan Yll Martínez

30 de gener 2015

EL PINTOR DE VESTIT BLANC

    És costum en els pintors de brotxa vestir de blanc, una particularitat que a mi sempre m’ha encuriosit, perquè el blanc, per segons quins oficis, és molt delicat, la més mínima taca de seguida ressalta damunt  la blancor. Però els pintors ho prefereixen, potser per distingir-se dels altres oficis. A diferència dels pintors d’altres temps que protegien les seves robes amb unes bates de color gris. Una imatge molt particular i gremial. Els pintors  de quadres també han fet servir una d’aquests uniformes, però molt més curts i més amb aparença d’americana, amb solapes grosses i amples.
    El pintor de l’enunciat va començar des de baix, vull dir amb els pantalons i els jerseis apedaçats  com la majoria de la canalla, i gent  del seu temps.  Un aprenent de pintor que va visionar la llum de Sitges, mentre jugava per entre les barques que estaven varades a la platja de la Fragata, uns dominis que tan sols freqüentaven els pescadors, la mainada i els curiosos. Quan la canalla hi acudia amb molta assiduïtat a aquests indrets, la mateixa veu popular  els hi plantificava la desencertada denominació de:  pillets de platja”. Quan l’únic pecat era molt conciliador amb el tracte que els pescadors els hi dispensaven, en un temps en què la gana els feia córrer. La generositat de la gent del mar no tenia límits, a la més mínima ajuda que rebien, els hi donaven algun peix i s’apressaven per portar-lo a les seves cases, on ja ho esperaven.
     Aquesta imatge de les barques, servia de fil conductor entre baix a mar i els carrers adjacents. Ha estat una visió molt singular d’un Sitges que li donava vida l’activitat dels pescadors, dels pagesos, dels artesans i la de tants artistes. Tots contribuïen a testimoniar que en el poble es vivia d’aquestes activitats i de la industria del calçat. Però és que la llum, aquest blau tan intens, captivava a la gent de l’art. La resta ja tenia prou feina a no treure la vista de la màquina de cosir i de la fulla de tallar pell,  com per a badar a un paisatge el qual tan sols uns quants privilegiats podien seguir contemplant a diari.
   Al vailet de la platja  el que verament l’atreia, més que la llum, eren les formes harmonioses de les barques. La gran quantitat de detalls: el pal, les veles, els rems, les nanses, els doblecs de les cordes.... Anava a casa i ho dibuixava. Primer amb un traç senzill, però força descriptiu i, desprès, amb una meticulositat que ha ratllat la perfecció. Perquè en Bruno ha dibuixat i pintat infinitat de barques.
   Durant un temps l’artista, en plena etapa bohèmia, es va arrecerar en una mena  d’estudi a Sant Miquel d’Olèrdola, allà va fer amistat amb el veïns, L’Agustí Quadras  i la Maria la seva muller. Una etapa de la seva vida que sempre va tenir present i quan tenia oportunitat els anava a visitar per recordar moments sublims. Sovint ho feia acompanyat del matrimoni Peradalta, el Sr. Bartomeu i la Sra. Mercè del Park Hotel, junt amb altres amistats.
    En Francesc Ferret i Farreras va viure al carrer Carreta i en la seva casa hi va pintar uns plats que després va incrustar en la façana del baixos. I com homenatge a un veïnat quasi exclusivament dedicat a la pesca, a l’any 1962, en la paret d’una de les cases més singulars del carrer, amb espectacular portalada, en Bruno hi va plasmar una temàtica de barques i caixes, que encara es pot admirar, al costat on hi havia la vivenda d’en Cañameras, a sota de la de tots aquells populars “cuñaos”.
    A partir d’aquí el pintor sitgetà es va especialitzar amb una pintura surrealista, realitzada amb una meticulositat extraordinària, on les seves esferes transparenten i ofereixen unes perspectives que impressionaven al propi Salvador Dalí, el qual quedava meravellat amb l’obra del pintor sitgetà. Era un temps que a l’artista li agradava compartir els consells del mestre i aquest, en més d’una ocasió, li havia dit: “pintes millor que jo”. Coincidien aquestes anades i vingudes amb la presència d’un altre sitgetà, en Miquel Utrillo i Vidal. Aquest, amb el seu instint oportunista, anava a l’encontre de Dalí per aconseguir algun  autògraf, per a desesperació de la Gala, per a qui  no era sant de la seva devoció.  
      Malgrat la lluminositat de la Vila, a Bruno li agradava pintar de nit, potser perquè el que necessitava, més que llum, era concentració. Dormia poc i quan es despertava agafava la bicicleta i emprenia la ruta de les Costes de Garraf i d’allà es decantava, pel camí de la Trinitat.  Allà dominava l’univers: la calma, el paisatge, el blanc i el blau... De retorn, arribat al poble, passava per la granja de la Tresina de la Sínia Robert i d’en Joan de ca l’Olivé, i  feien petar la xerrada. Quan el sol anava perdent força es vestia d’un blanc immaculat i amb la Dorrit anaven a fer un tomb. I si l’ocasió ho requeria, complementava la indumentària amb l’americana blau marí, cenyida amb gran quantitat de botons daurats i un mocador blanc a la butxaca.
     Aquests dies el Miramar acull l’obra d’en Bruno, des dels primers dibuixos i pintures, fins a una obra inacabada. Va ser quan l’artista, endevinant que el temps se li anava de les mans, decideix pintar les esferes tapades amb uns llençols, com si volgués preservar un dels elements més emprats en la seva obra. Sabedor que el seu viatge seria de llarga durada. L’exposició que  tan bé ha comissionat en Joan Pi  i amb uns racons tan ben escenificats per en Xavi Pasqual,ens recorda, a més de l’obra de l’artista, la personalitat d’un sitgetà que no va abandonar mai la seva senzillesa, ni el tracte afable amb els amics. Un veí del poble al qual li agradava vestir de blanc, un detall que el deslliurava dels pedaços de  la infantesa, fins poder arribar a vestir com un senyor. Per aconseguir-ho va haver de fer-se  un camí, un nom, resultant d’un estil que li ha valgut un reconeixement universal, però sempre amb Sitges com a teló de fons.
                                                                                                               J. Y, M,
( Article publicat a l'Eco de Sitges el 30 de gener del 2015 ) 

© Joan Yll Martínez

© Joan Yll Martínez