Un bloc de Joan Yll Martínez

Un bloc de Joan Yll Martínez

17 de maig 2014

QUAN ANÀVEM A BALLAR LLUNY DE CASA


  Aquests dies en Josep Mª. Alegre, un expert de la fotografia artística i amb una admirable projecció comunicativa, penjava, en les  immediateses de les xarxes socials, una fotografia on apareix l’expedició sitgetana que en el setembre del 1971 es va desplaçar fins a Polònia per a participar en el festival internacional de música i dansa popular que es celebrava en la localitat de Zakopane.  Aquest setembre farà, ni més ni menys, 43 anys. El grup de Sitges, de la secció de Cors i Danses, gaudia d’un prestigi, avalat per l’amplia variació del seu repertori, que li va valer actuar en moltes destinacions dintre del país i més enllà de les fronteres, on acollien la música popular i el folklore entre una diversitat d’instruments, instrumentistes, vestuari i danses, moltes d’elles d’orígens antiquíssims. Per estrany que sembli, degut al poder governamental  del moment, mai no havia prevalgut l’aspecte polític en  l’exhibició folklorista.  On sí es feia palès la rica, singular i interessant  variació de vestits regionals, tan d’aquí com de l’estranger. També les músiques i els instruments. Sense imposició de cap mena, s’interpretava el folklore autòcton de cada regió, traslladat, com era el nostre cas, a l’àmbit local. Fins el punt que aquestes trobades es convertien en una espectacular aglutinació de molts aspectes relacionat amb la cultura i costums dels pobles. Influïa, també, la convivència distesa i amical que involucrava a tots els participants.

   Per poder arribar a tenir accés a la representació del país a l’estranger, prèviament s’havia de superar un selecció, entre tots els grups amb possibilitats, que competien en el transcurs d’una gala  final que tenia lloc a Madrid.  En una d’aquestes convocatòries, el grup de Sitges va posar en escena un ball inspirat en un tema de caire Montserratí. La coreografia va comptar amb la participació de la Coral. En els accessos a l’escenari els sitgetans es van barrejar amb altres participants i un d’ells, la seva procedència es podia situar per terres de Castella, va coincidir amb en Cisco Trull, el qual anava vestit amb els hàbits de monjo, i ja tenim al  ben educat, senyor anònim, avançar-se  a besar-li  la mà, amb la corresponent reverència. I en Cisco que passejava un posat de pare prior, amb un tarannà  tranquil i veu pausada,  sense immutar-se, li correspon al detall amb un: “ir con Dios, hermano”. Recomanació encertada, com la millor resolució  a un gest, el de besar la mà, que un bon home va posar en pràctica mogut per aquest costum que, anys fa,  portàvem  a terme cada vegada que coincidíem  amb un sacerdot, fos quina fos la seva categoria en l’escala de la graduació eclesiàstica.

    La fotografia d’en Josep M. Alegre ha  despertant curiositat i records. I això succeïa just quan en Blai Fontanals publicava en aquestes pàgines un interessant article, d’aquells que fan reflexionar. I acabava fent menció a un aniversari, els 80 anys que acompanyen a l’amic Jofre Vilà i Soler. Els anys  acaben sent el testimoni d’una trajectòria, la de cadascú, que aporta experiència i, segons com, la dedicació a una tasca que desperta admiració.

    En Jofre, entre moltes altres facetes artístiques, és un folklorista que ha estudiat, aprofundit i posat en pràctica, la riquesa dels balls populars. No solament aquells que són patrimoni del nostre poble, sinó que aglutinen un camp més extens. Durant els anys que fou el director  artístic, del que llavors anomenàvem, ballets, els seus coneixements han estats posats en pràctica, sota l’estricta meticulositat de l’experiència i també com un integrant més del grup, el qual ha sortit a l’escenari amb un ímpetu i una força emotiva que ha transmès  la confiança, que es necessita  per combatre la por escènica.

    Hem viatjat moltes vegades junts, hem compartit la joia de  moments carregats d’emotivitat. Com la sensació que et produeix veure, lluny de casa, muntat el quadre més espectacular de la Moixiganga. I hem estat testimonis d’excepció, quan ha hagut de decidir i resoldre situacions davant les quals no l’he vist mai retrocedir.

     Quan encara s’escoltava un difús remor de les gralles, d’aquella Festa Major de l’any 1971, ja en el primer revolt de les Costes de Garraf, vam poder preveure que el viatge a Polònia prenia el caire de gran aventura. Va contribuir a aquesta premonició les genialitats  del conductor de l’autocar que va donar a conèixer, entre altres singularitats, la seva gran habilitat i domini. No obstant  tal perícia a nosaltres ens va semblar una temeritat i ens va mantenir amb l’ai al cos fins que ens hi vam anar acostumant. Era quan als autocars es podia fumar i el mestre Agustí Cohí ocupava els seients del darrera, des on dominava el panorama, i encenia la pipa. Amb una harmoniosa  placidesa que tan sols en Manel Vendrell li desbaratava, cada vegada que volia imposar el seu peculiar sentit de l’orientació.

     Genialitats que es van acompanyar durant els quatre dies que va durar el viatge d’anada, la setmana  d’estada a Zakopane i els quatre dies corresponents que vam emprar en la tornada, amb la penúltima etapa que va finalitzar a Niça. On ens esperàvem per dinar i vam arribar a mitja tarda, ja amb el menjador de l’hotel tancat. Per resumir les genialitats d’uns i altres, prenc com a mostra l’expressió que, en aquells moments de dejuni circumstancial, va sortir de la improvisació que en Josep Torrens va fer de la situació: “ Aquí, a Niça, niçacome niçacena” . Una conclusió  que va suplir les millors delicadeses que ens haguessin pogut servir.

     Una fotografia, de quan érem joves i anàvem a ballar lluny de casa. Un testimoni gràfic que fa reviure molts records i que pot servir de felicitació a l’amic Jofre Vilà en els seus 80 anys.

                                                                                                          J. Y. M.
( Article publicat a l'Eco de Sirtges el 16 de maig del 2014 )
                                                                   

© Joan Yll Martínez

© Joan Yll Martínez