Un bloc de Joan Yll Martínez

Un bloc de Joan Yll Martínez

18 de gener 2014

MÚSIQUES D'ANIVERSARI

   Em complau acomiadar-me d’aquest espai  on he tingut el plaer d’omplir de contingut durant uns quants anys, amb l’honor que també suposa compartir veïnatge amb el Sr. Bisbe. I he considerat que el millor per materialitzar aquest adéu, era fer-ho  amb una altra de les meves aficions, la música. D’aquí la raó de tal complaença. Abans de seguir, però, haig de puntualitzar que aquest comiat tan sols afecta a la meva estreta  relació amb aquesta pàgina, en concret la número 3, perquè la nova direcció del setmanari em  té reservada una parcel·la dintre una nova secció en  la renovada compaginació de l’Eco. Un esdeveniment, aquesta novetat de reestructuració , que ens implica a tots; col·laboradors, lectors, anunciants  i que fa que desperti moltes expectatives, ja abans de sortir al carrer el proper dia 31. Un gest que agraeixo molt, perquè ja tinc més que assumit  el compromís que, per voluntat pròpia,  fa molts anys, vaig contraure, resultant d’aquesta altra afició, la literària.
    Permeteu-me, doncs, que sigui la música, i en concret una música d’aniversari, l’escollida per marxar amb l’últim fotolit del full a sota el braç, una vegada enllepolit de tinta  per la màquina que l’imprimeix. M’acompanya una profunda admiració   a en Josep Delgado Rubia que ha tingut cura del seu comandament durant tot aquest temps.
    Una  temàtica, la de la música, que he viscut intensament a casa des de que tinc ús de raó, degut a la tradició familiar que va encapçalar l’avi Joan, les seves dues germanes, la tia Lola i la tia Pepita, el meu pare, l’oncle, jo mateix, el nostre fill, una neboda i un nebot, fills respectius de les meves dues germanes. Aquesta implicació l’hauran pogut seguir, molt sovint, en les meves col·laboracions, on  aporto anècdotes i temàtica diversa, protagonitzades pels músics i els mestres de música. Es dóna la circumstància que amb aquests últims he tingut la sort de compartir moltes hores d’aprenentatge i  una amical relació que m’ha permès implicar-me en aspectes diversos de les seves respectives famílies.
     Del mestre  Gabriel Pallarès em va captivar un raonament que posteriorment he pogut corroborar.  Estàvem asseguts tots dos davant el piano i, com tenia per costum, en una de les improvisades i magistrals interpretacions que em dedicava, quan va acabar em deixà anar  una conclusió  sublim: , Joan, la música és molt bonica, llàstima que s’hagi de tractar amb  músics”. Per aquesta proximitat familiar tenia coneixement de les excentricitats que acompanyen als intèrprets, que en certa manera  forma part del tarannà de cadascú, però més que això  de les genialitats que van en consonància  amb l’aureola  que envolta cada artista.
      Els músics locals, el dia de Sant Esteve de l’any 1964, van materialitzar un projecte que va comptar amb la implicació de molts entusiastes de la sardana i de les  nostres tradicions, amb el rerefons del so de les gralles. Perquè va ser el Sr. Samuel Barrachina i Esquiu el qui, prèviament,  va impulsar una colla de grallers que seria coneguda per la colla dels músics, degut a que els components tenien relació amb les diferents orquestres de les quals formaven part. No obstant el projecte del Sr, Samuel tenia molt més projecció, pretenia dotar a Sitges d’una Cobla de sardanes. Li van fer costat les autoritats locals, encapçalades pel batlle Sr. Josep Ferret de Querol que van posar a disposició dels intèrprets els instruments pertinents i els professors per guiar-los en els corresponents aprenentatges. La bona disposició, d’uns i altres, va fer realitat un somni. Aquest amb noms i cognoms propis.  Ens trobem, per tant, al capdamunt de la rampa de llançament d’un aniversari  que, als qui avui en som components,  ens aporta satisfacció i confiança. Serà en la  diada de Sant Esteve, d’aquest any que acabem d’estrenar, quan la Cobla Sitgetana compleixi 50 anys de la seva existència.
     S’ha fet un llarg recorregut, la xifra en dóna testimoni, i en aqueta travessa els bons records superen les adversitats. I això és bon senyal i, en bona part, és degut que en el si de la formació ha prevalgut, per damunt d’ interessos i escala de valors personals, una relació exemplar entre tots els components, els de plantilla, i tots aquells que en un moment puntual ens han ajudat. L’aspecte negatiu,  es tradueix que hem deixat pel camí a bona part dels músics  fundadors. Ells han estat un referent i un exemple de perseverança,  de bones arts, tant quan les coses han anat bé  o quan, des de casa mateix, s’ha deixat de fer costat a la Cobla amb raonaments que no venen al cas.
     Ens hem perdut entre compassos durant la interpretació, cosa que passa als  més professionals, i també en, en un moment d’aquesta trajectòria,  hi cap el mèrit d’haver-nos perdut,  en plena nit, en la capital Austríaca de camí a Zakopanne ( Polònia) . Quan el sentit d’orientació del  més introvertit de la colla falla i t’adones  que transcórrer el temps, flaquegen les forces  i tot es veu des de la mateixa perspectiva, la de la desorientació total. Ha estat de les poques vegades que la bona harmonia s’ha alterat entre mecaguns, a boca plena,  dels més impulsius, o no tan comprensius amb les tàctiques orientatives del company.   Tot i que  el primer músic local, intèrpret de tible, que es va avançar a la internacionalitat de la Cobla, va ésser en Josep Torrens que presumia d’haver estat el representant mundial de tible en les pròsperes Amèriques, en concret, a la ciutat de Nova York, on  en la Fira Universal de 1964-1965 hi van actuar, durant uns mesos,  els ballets de Sitges. En un període de temps en què en Josep no era component de la Cobla i a partit d’aquí  l’Anna valls i en Jofre Vilà, van confiar amb la formació sitgetana per acompanyar les actuacions del ballet que dirigien i que va actuar dintre i fora de la nostra geografia.
   També hi ha hagut  situacions que  han  acabat  amb un esglai, com la caiguda d’en Manel, en el moment d’entrar a l’escenari allà a  la ciutat de Múrcia, prèvia retirada, involuntària, de la seva cadira per part d’un músic de la bancada de darrera. En Manel es va deixar caure convençut de trobar el  seient  i va anar a parar a l’empostissat, oferint una caiguda espectacular que, sortosament, no va tenir altres conseqüències que l’esglai per part  de tots.
    En els àmbits més propers,  la Trinitat, l’Hospital, el Vinyet, la Festa Major, la festa de la Verema... ha fomentat uns lligams d’apropament i la sensació compartida de: “encara hi són”. Una conclusió que va reconèixer el jurat del Premi Trinitat Catasús en atorgant-nos la distinció, compartida  amb el matrimoni Krahn –Uribe, a l’any 2000.
     Tindré temps, durant aquests mesos  que falten, per anar aportant pinzellades que acoloreixin  aquesta trajectòria. Ara toca tancar aquesta pàgina i deixar-la a punt per adaptar-la a la que els tècnics de grans projectes anomenarien la segona fase. La primera ha durat 127anys i escaig. Entre músiques d’aniversari, em plau implicar-me amb unes il·lusions i complicitats abocades en el nou projecte.
    Que refili el flabiol per a donar pas a un nou introit. I deixem el contrapunt per a la Sitgetana.  
                                                                                                                 J. Y. M.
(Article publicat a l'Eco de Sitges el 17 de gener del 1014. Es dóna la circumstància que va ser l'ultim exemplar que es va imprimir a l'imprempta del c/ Bonaire. Aquest tomb per casa va entrar a la màquina a les 12,15 h. del dijous 16. )

© Joan Yll Martínez

© Joan Yll Martínez