S’aixeca el teló i
apareix el decorat que representa el bonic hall
de la senyorial casa del carrer Jesús. Amb la seva ben disposada
escalinata i al fons de tot, unes
vidrieres amb vistes al jardí. Tot mostra un ordre ben entès, Si entreveu el
bon gust de la persona que la va fer construir. I és que el decorat és tan ben reeixit
que sembla que t’hi trobis. Curiosament
l’amo de la casa va ser un gran aficionat al teatre, i va dirigir diferents
obres.
En una
d’aquestes tot queda a les fosques i un raig de llum il·lumina un cercle en el centre de l’escenari. I allà hi és ell,
en Xavier Canals i Pedrol, net de l’amo de la casa. Amb la seva veu particular
i una dicció acurada, es dirigeix al públic que resta en el més absolut silenci:
“ El meu avi, l’Antoni Canals Costa, va néixer a
Barcelona el 13 d’octubre del 1988. Va estudiar als Jesuïtes de Sarrià, on va
assimilar unes fortes creences religioses. Ja més gran, junt amb el seu germà,
Ignasi Canals, dirigeixen el negoci familiar, Casa Canals, dedicada a la
manufactura de teixits.
Es va casar amb
Josefa Casacuberta i Porta i continuant amb els costums de la família, venien a
estiuejar a Sitges en la casa que tenien al carrer Jesús. Fins que van comprar
una propietat del costat i d’aquesta manera van fer construir una casa que va unir les dues
propietats i en va sorgir una de senyorial, d’un traç arquitectònic molt grandiloqüent.
Es va integrar
tan a Sitges i també amb les seves tradicions, de les quals esdevingué una mica
mecenes. No cal dir que va continuar aportant el seu apostolat a la causa catòlica,
fins que es càrrec de l’Escola Particular de Nens de la Colònia de Ciments
Fradera de Vallcarca. On va desenvolupar, de manera molt adoctrinada,
l’ensenyament fins a l’any 1936. Quan va esclatar la guerra ostentava el càrrec
d’Alcalde Accidental de la Vila, en substitució del titular Sr. Salvador
Olivella i Carreras.
Home de pau,
l’avi, només per la seva dedicació a la causa cristina, a les 0’30 del dia 16
d’agost del 1936, truquen a la porta de
casa seva i els visitants li diuen que els ha d’acompanyar per a prestar
declaració. S’acomiada de la família i, de bon matí, es trobat mort a la cuneta de davant del caseriu de les
Torres “.
Un silenci sepulcral es fa a la sala, en Xavier abaixa el
cap, amb la mirada fixada a terra i es va retirant de l’escenari. Ara un ara un
altre engeguen els aplaudiments que resulten sonors i prolongats.
S’abaixa el teló
i un raig de llum es projecta damunt el
teló. trenca el silenci una veu en off que explica que a partir de l’assassinat del
Sr. Antoni Canals i Porta, la família passa per les dificultats que comporta la
pèrdua del cap de família, fins el punt d’haver de vendre la casa. Aquesta
passa per diferents mans fins que la compra el matrimoni format pel pintor
mallorquí Joan Antoni Fuster i Valiente i la noruega Adi Enberg. Companya que
havia estat de l’escripto, amb qui diuen, no està provat documentalment,
es va casar. Trencada aquella relació el pintor Fuster i l’Adi es casen a Paris
el 1950, i compren la casa del carrer
Jesús on hi venen a viure i al mateix temps
l’adapten com hotel- residència.
S’apuja el teló
i apareix tot el hall il·luminat, els components de l’Elenc Artístic del
Patronat i altres artistes convidats, com els de l’Elenc Artístic de l’Arbocenc
es disposen a representar l’obra teatral: Hotel
Victòria. Inspirada en el Sitges dels anys cinquanta i amb l’ambient que es
viu a l’hotelet. En Xavier Canals i Pedrol
n’és el director i la trama passa per
quadres d’una gran plasticitat i també el glamour
que li confereix les singularitats
dels turistes. Deixant descobert situacions surrealistes. Escenes de sofà, de
tripijocs...
Fins que
representa que els amos de l’hotelet es retiren i entra en escena el pare d’en
Xavier, en Jaume Canals i Casacuberta, el qual sempre ha sospirat tornar a la casa
del pares. Ara hi accedeix com arrendatari i disposa les habitacions com annex de l’Hotel que regenta, junt amb la seva
muller, al carrer Sant Pau. Amb ells
entren en escena altres personatges, com les responsables de fer les
habitacions, dues manyes: la Gabi i la Paulina les quals, amb el seu accent tan
característic de la parla fa que l’obra
aconsegueixi un clímax entre folklòric i de projecció internacional.
S’abaixa el teló, forts aplaudiments, la gent dreta, es
torna apujar i tots actors i actrius agafats de les mans saluden al públic, amb
exagerada reverència. Es torna abaixar, la gent reclama la presència del
director. Altra vegada l’escenari al descobert. Oh! Sorpresa, no s’hi veu ningú,
tan sols un raig de llum il·lumina un pastís ple d’espelmes enceses. I de sobte
una potent música ressona per tots costats, al mateix temps que es fa de dia a
l’escenari i, ara un ara un altre, van
apareixent tots els qui han participat en l’obra, però ningú diu res, es van
col·locant a l’entorn del pastís, fins que apareix ell, amb posat de felicitat i
mirada dirigida al pati de butaques, els companys d’escena el conviden a bufar
les espelmes i just en aquest moment, l’Isidre Pañella i Virella, que va ser un
de les persones que va guiar en Xavier a la tasca de director, encén la metxa i
s’il·luminen unes lletres on es llegeix: 50
Anys de director teatral . Sona la música i l’escenari es el dipositari
d’una gran disbauxa: maletes amunt i avall, grums que les traginen, gent que
puja i baixa per l’escalinata, mentre es formen improvisades parelles de ball.
Ens recorda l’apoteosi final dels musicals. La celebració s’ho val, més de
mitja vida dirigint teatre aquí i, des
de fa 15 anys, a l’Arboç.
Abans de baixar
definitivament el teló, entre un breu silenci, un vailet rosset, crida a viva
veu: Avi!
50 anys no passen en va.
J. Y. M.
( Article publicat a l'Eco de Sitges el 10 de juliol del 2015 )
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada