Antigament la gent tenien moltes aficions, una n’era el
cant. D’agrupar i polir les veus
s’encarregava el mestre Manel Torrens i Girona. D’entre els qui anaven a
estudiar solfa a casa seva, observava qui podia donar el do de pit. Aquells que
disposaven de bona veu, els animava a integrar-se en l’Eschola Cantorum. En un temps en què es celebraven molts oficis
religiosos, els quals es revestien de gran solemnitat i els cants, amb
acompanyament d’instruments de corda, eren el complement perfecte.
D’aquest conjunt de veus , a l’any 1941, en
va derivar una colla de Caramelles. Feia dos anys que s’havia acabat la guerra
i al tractar-se d’una formació de caire religiós, van obtenir el permís per
sortir a cantar a la Pasqua. Aquell any i el següent les va dirigir el mestre Torrens,
amb el nom de: Caramelles de
l’Eschola Cantorum, al cap d’uns anys hi
afegiren del Patronat. Els seus components iniciaven així la singladura, ho feien
acompanyats de cantaires del Prado i del Retiro que al no poder sortir les
seves respectives colles, s’integraren en la nova. Després, alguns d s’hi
quedaren, altres van tornar d’allà o venien.
D’això, aquesta Pasqua, fa 75 anys. Pel camí han perdut antigues
identitats, fins passar a denominar-se
Caramelles Sitgetanes.
He tingut el
plaer d’haver-me relacionat amb les tres colles i amb els seus respectius
mestres. Si més no amb la de l’Eschola Cantorum , del Patronat i Sitgetanes, he
col·laborat durant més de 25 anys. Coincidint
amb unes veus privilegiades que posaven tot el seu art al servei de la causa. Persones
com la família Marcet, el Sr. Lluís Marcet Castelló i els seus fills, en Lluís i en Josep Marcet
Roc L’afició prevalia per damunt les dificultats,
com les que mostrava l’Esteve Sucarrats que es valia d’una cama postissa i
sobretot el dilluns, que era quan s’anava a cantar per les torres, l’home
s’acompanyava del seu singular “carromato”
i s’aposentava davant el volant, oferint una imatge molt peculiar: vehicle original, abric llarg, caliquenyo i el
cap cobert amb la barretina.
Entre els més
veterans, el Sr. Josep Masip Mitjans qui amb la barretina semblava sortit de
les pàgines d’un conte. En Joan Capdet , que tenien cura de la porteria de les
Mercedàries . Els Trull, els del Vinyet i els del carrer de les Parellades. En Magí Pañella... En Josep Capdet que vivia
al carrer Sant Isidre, era dels que solejaven , raó per la qual els mateixos
companys li van atorgar el qualificatiu “del
tenore “. Ja de veterà va compartir solejades amb en Josep Delgado,
que gaudeix de bona veu i amb gust per
modelar veu i melodia.
L’apartat dels
solos ha estat l’obsessió dels cantaires , els mateixos que poc abans de sortir
a la nit de dissabte, arribaven al teatre vell com si talment anessin a cantar
al Liceu, amb el coll i la boca tapada amb bufandes per resguardar-se d’un mal aire i planyin-se d’una inoportuna afonia, tot recomanant al
mestre que no els hi demanés fer el solo.
Eren les
mateixes extravagàncies que feien gala els que portaven el pal de la cistella,
també per sucar-hi pa. Un era el drapaire Pèrez. Van ser autònoms fins que els va voler posar a
to l’Antoni Ciré. Tots tenien cua de palla i a la més mínima s’encenien i deixaven el pal
tirat. Quan en Ciré en fou responsable, de seguit es va servir d’un operari, en Reina,
el qual des de que començava la cantada fins a l’última casa havia de suportar
les instruccions del qui semblava l’amo, cosa que feia assentant amb el cap,
com donant a entendre, tu ves dient...
Hi va haver uns
anys en què el ressopó es feia a “can
Gumersindo”, el restaurant Bonaire.
A aquelles hores de la matinada s’hi entrava amb bona gana, cantaires i músics
feien un bon paper. Els més veterans es van guanyar la fama de disposar d’un
bon “saque”. Davant l’evidència també
hi va haver que va suggerir canviar l’enunciat d’Eschola Cantorum per la de Fartorum. Però el moment culminant era
quan se li demanava a en Josep Roca que cantés la seva interpretació estel·lar:
“ El morito “. L’home es feia pregar,
però al final accedia i vet aquí com la
cançó despertava l’eufòria entre comensals i en Roca creixia, es veia el “Sultàn
de Benicascales”, o com es digués el protagonista. A l’èxit seguien altres
interpretacions i feina havia per fer-lo
callar.
El mestre Jordi
Pañella Virella en la seva llarga trajectòria al capdavant, va
fer gala d’una sensibilitat i un bon gust que també es feia palès en la
composició de valsos, americanes i sardanes. A més de mostrar un humor fi i
brillant que en el moment menys pensat et sorprenia amb una sortida sublim. A la qual dedicava
una rialla gens escandalosa, però molt seva. Al mestre li van fer costat, en tot moment,
els seus amics i cantaires: en Magí Mirabent, en Juli Delclós, en Gaudensi
Mirabent, en Joan Martí, en Joan Escolar, en Domènech Martorell, en Pere Roig....
Com el recordat cap de colla que ho va ser durant uns anys, en Josep Matas
Martín, acompanyat d’en Joan Olivé Fornas i d’en Jordi de l’Eco que ens va deixar fa
relativament poc. Volent assegurar la
continuïtat, el mestre va anar introduint a en Joan Pinós, actual director.
I apunto
dos músics en representació de tots, en
Jaume Soler i Milà, de can Pascaret i en José Pèrez. Dos amics que discrepaven sovint
, en Jaume alt i en José baix, degut a una malformació, el primer recriminava
al segon i ho feia, aixecant i abraonant els braços , exclamant: “demonios
Pèrez...” i l’home se’l mirava, estirant el cap, amb cara de no entendre res.
Mestres, cantaires, va ser la primera colla
que va introduir veus femenines, poetes, poetesses i músics, han estat els artífex de la tradició. La qual s’aplega
sota les tres cistelles, curosament engalanades per tantes sitgetanes que s’han
alternat, propiciant que en el seu balanceig
sobresurti el protagonisme del pomell de clavells, junt amb amics i records.
J. Y. M.
( Article publicat a l'Eco de Sitges, el dia 24 de març del 2016 )
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada