He tingut la
sort de ser sempre aprenent de músic. Em congratulo d’aquesta sort perquè des
de l’aprenentatge la música es viu d’una altra manera que des de la
professionalitat. L’aficionat,
comparant-lo amb el professional, té l’avantatge que la música és una activitat a la qual es
dedica només els dies de festa i estones de lleure.
Per altra
banda aquesta sort, a la qual em refereixo, també està associada als anys d’infantessa, quan
acompanyava al pare als balls de tarda del Retiro, em semblava un privilegi poder pujar a
l’escenari un cop s’havia acabat el ball. Em trobava tan bé entre aquells
músics que inclús m’atrevia a unes certes confiances. Com la que vaig dispensar
a en Ferran Sentís que en aquella època tocava la bateria amb els Iberos del
Jazz. L’home estava atrafegat recollint
tot aquell escampall de bombos, plats i timbals, era el qui tenia més feina a
muntar i desmuntar i guardar en les fundes corresponents. Aquell dia, a la
primera que em vaig creuar amb ell, sense pensar-m’ho dues vegades , li dedico
la que em semblava una salutació adient: “Hola
Valent!”. El músic que anava per feina i amb poques ganes de conversa, va
canviar completament la seva actitud i recorrent a la valentia de qui es veu
amb l’honor trepitjat, em va recriminar com s’atrevia un marrec a fer servir
una malformació de la seva identitat, una llibertat que sols permetia a les
seves amistats. Vet aquí el Valent
imposant-se al llepa fils que per poc es caga les calces. En mig d’aquell arravato de recriminació, hi va haver
qui em va informar que no era aquest ni el seu nom ni tampoc el cognom, d’aquí
que l’home s’exclamava:”que m’ho digui un
de gran encara, però que sigui un mocós , això
no ho tolero...Mai més vaig posar a prova la seva valentia.
A partir
d’aquí em vaig adonar que els qui tocaven
el jazz –band estaven dotats d’unes certes genialitats. De la mateixa orquestra
n’havia estat el responsable en Pere Molins que venia de Vilanova amb la seva
muller la Rosita, el matrimoni regentaven una bodega a la Rambla vilanovina. En
Peret disposava d’una extraordinària facilitat de paraula i una patxoca encara
més exagerada. Amb aquestes dues virtuts, muntar la paradeta li costava una eternitat,
doncs a cada moment parava i engegava. Aquesta actitud treia de polleguera al
mestre Pallarès que sempre manifestava: “un
dia no diré res, esperaré que sigui ell que digui per començar...
Un altra
tocador de timbals era l’Agustí Montornès Pino, bateria de l’orquestra Mozart.
La seva obsessió era quedar bé, no tan sols ell, que s’esmerçava en el seu
paper, sinó el conjunt de tota l’orquestra. No sempre ho aconseguia, perquè les
excentricitats d’algun dels companys, s’encarregava, de forma voluntària,
treure de polleguera al bateria de la formació. En Manel Vendrell Capdet, al qual se’l
coneixia per en Sou, sigui dit que al
seu costat he passat les millors estones
que he viscut en el meu aprenentatge, fent honor al seu tarannà del que
vulgarment s’anomena “tocar allò que no
sona”, esperava una passatge d’un ballable, en el qual ell solejava amb el saxo,
i feia de manera que en el moment més
àlgid, el del seu lluïment, la canya li xisclés estrepitosament . Tan era
sorgir el xisclet, que l’Agustí es
lliurava a una esbufegada que movia les fulles de les moreres del jardí. Imaginem-nos fins a quin extrem arribava la
punyeteria del músic que permetia quedar malament ell per tal de fer la guitza al company.
La gent que són
afins a l’Eco, de ben segur que poc sabien d’aquestes altres pàgines musicals
protagonitzades pels músics locals. No ens incloguin a tots dintre el mateix
compàs, tot i que a l’hora de la feina és aquest, el compàs, el que ens posa a to. El que passa després
n’hi ha per parar un tren. Com quasi va passar un diumenge quan tornàvem amb el tren de tocar de Barcelona. En Cristòfol
Rubí Aguilera era titular d’una formació de Vilanova, i uns quants de nosaltres hi havíem anat de bolo. Els que el coneixíem
sabíem del seu repertori d’anècdotes
viscudes per ell, llògicament la resta de viatgers del vagó n’estaven al
marge. Davant les aventures explicades pel músic, la gent s’hi anava implicant
fins acabar tot el vagó rient . Arribats a l’estació de sitges, es va acomiadar
un per un de tots els passatgers, mentre aquests li manifestaven que havien passat un viatge molt divertit.
El seu
aprenentatge musical van ser una mica
interessat, com ho demostra l’experiència viscuda amb el mestre Pallarès.
Aquest, apropant-se les Caramelles, va avisar a en Rubí, que l’anés a veure a casa seva. Un cop allà el
mestre li va dir si volia anar-hi a tocar el fiscorn. Contesta del músic: “quan hi ha a guanyar?” . Cap paraula
per part del veí del carrer de l’Aigua, només es dirigeix cap a la porta,
l’obra i li senyala el carrer. Cop de porta i bolo aigualit.
Si més no de les seves excentricitats en treia profit.
S’estava fent un casona allà a les cases del Sord. Durant el dia treballava a
la Pirelli, després sortia a pescar amb la barca i per la nit a amenitzar el
ball del Prado. Per aprofitar encara més el temps, es portava unes quantes
rajoles i a l’hora de l’espectacle, a sota l’escenari, les anava escatant. Quan
va ser el moment de pintar, en el transcurs del mateix impàs, amb la moto
tornava a la casa, es posava una bata damunt l’uniforme i donava capa de
pintura, fins quan calculava que s’apropava el moment de reprendre el ball.
Davant aquest panorama,
vet aquí uns quants compassos dissonats
, Però és que entre tants, no
sé com Santa Cecília, la seva festivitat es celebra el proper dimarts, no ha
renunciat al patronatge dels músics. Segurament no ha estat així perquè li
queda la música i aquesta bé mereix de la seva protecció. Com m’he referit
altres vegades, torno a treure la frase del mestre Pallarés quan deia: “la música és molt maca, la llàstima que s’hagi
de tractar amb músics”.
J. Y. M.
( Article publicat a l'Eco de Sitges el 18 de novembre del 2016 )
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada