Hem viscut una
altra Pasqua i amb ella ens hem retrobat amb l’antiga tradició de les
Caramelles. Durant uns dies més, ens
retornen melodies i estrofes, cantades
per les tres colles. Així com el record dels protagonistes més involucrats en
aquesta tradició.
Amb un record
especial pels tres mestres. En Gabriel Pallarès Roig, en Manel Torrens i en Jordi
Pañella Virella. El primer arribava a obsessionar-se amb l’encàrrec, fins el punt que
exigia a cantaires i músics un símil de perfecció. Tanta era la seva entrega
que, arribada l’hora, durant l’últim repàs abans de sortir al carrer, en la
pista del jardí de la Societat, el
mestre s’aturava en algun passatge i amb ell començava tot: “Mecagunns” i altres floretes a quina més excèntrica : “No sortirem fins que no surti com jo ho vull
escoltar... “
El mestre Manel
Torrens Girona potser era més diplomàtic que músic. Mostrava altres maneres, com a més
comunicatiu. No li calia recórrer a
mètodes tan impulsius . Segurament
perquè estava influenciat, com a mestre de capella que era, per altres
protocols apressos de tant tractar amb els representants de la
cort celestial. I aquesta diplomàcia, fins i tot comprensiva, es feia notar en
el tracte amb els cantaires, músics i amb la gent de les cases on anaven a cantar, als quals corresponia als elogis que li
feien, amb aquell somriure tan seu i amb l’elegància personal que mostrava
mitjançant la paraula. Un personatge
molt popular de la colla que dirigia era en Rupert Roca, bon puntal també d’aquella
Schola Cantorum, la qual s’aplegava en el cor de l’església parroquial. Una de
les obres que més interpretaven, en el solemnes oficis religiosos, era la Missa
Pontifical de Perosi. D’ella en Roca puntualitzava que hi havia una nota una
mica filla de putesca.
En Jordi Pañella
es pot dir que era de la mateixa escola que el mestre Torrens i a més,
acostumat com estava a tractar amb el públic, la seva diplomàcia resultava
igualment exquisida. Les seves composicions era com fer una sabata a mida. Sabent
el peu que calçaven els cantaires, composava el repertori caramellaire amb el
convenciment que quedarien bé
Les tres colles,
a banda del tarannà dels seus respectius mestres, s’han envoltat d’uns
personatges, la majoria d’ells irrepetibles. La fotografia que il·lustra l’article,
correspon a la colla de caramelles del Retiro. En primer pla, l’Agustí Capdet que solejava les estrofes que
el mestre havia musicat pensant en els seus solistes. L’Agustí ho brodava amb
la seva veu potent i ben timbrada i ho feia amb tota la senzillesa, la mateixa
que l’acompanyava en el seu tarannà d’home modest, senzill que, com el seu
germà Enric, havien passat moltes hores a la Societat, a més d’haver remenat
molts culs, en aquella entrada del carrer Tacó, mentre teixien la reixeta dels
culs de les cadires.
Que la música
és universal, es fa palès també en aquesta fotografia, quan a darrera d’en
Capdet si veu a un component oriünd de
Jaen, amb barretina i cantant en català. En Miguel Martínez Robles té bona veu i es va integrar al poble no només
pel fet de viure-hi, sinó també perquè es
va abraçar a les tradicions i en concret
a les Caramelles. La seva veu era apreciada pel mestre Pallarès, potser perquè
era persona igualment meticulosa com requeria el seu ofici, considerat un art,
les arts gràfiques. El mateix que després el va portar a Barcelona com a
linotipista d’un diari de capçalera molt
eloqüent, La Solidaridad, amb
redacció i tallers al carrer Consell de Cent, i que en va ser director el
polifacètic Federico Gallo.
Al costat d’en
Miquel s’hi veu l’Antoni Roig Pañella un personatge molt estimat i bon seguidor de les
nostres gresques, amb especial preferència per la música i, per tant, bon
col·laborador dels mestres locals als quals, ja fos en cercaviles, processons o
caramelles, ell era al seu costat, portant la carpeta on els directors guardaven les partitures. Si
més no la seva preferència eren les Caramelles i tot l’embolcall. Amb
predilecció per les mones. Visitant assidu de l’obrador de l’Estrella, durant les vigílies de Pasqua les
seves anades eren més freqüents, sabedor que els pastissers li tenien reservat
ous de xocolata i muflons que li sabien, mai millor dit, a glòria. I ho acabava de rematar amb el ressopó. La Pasqua se li feia curta, o
potser si hagués durat massa...
L’altre
cantaire que apareix en la fotografia és en Llorenç Franco i Pacios, gran
retirista i amb un bagatge familiar mot vinculat amb les Caramelles. Casat amb
la Toni Magán, per tant cunyat de l’Abdon Vidal. Ell, junt amb en Lluís
Curtiada Rosés, eren uns altres solistes de la
colla retirista. Els dos han magnificat el solo de l’emblemàtica americana que
porta per nom “Encís Amorós , amb
lletra de Felip Font i Soler i música
del mestre. Concretament allà on canta: “de
color de rosa, olor de clavell...”.
Uns i altres,
són els personatges de les nostres
Caramelles, les seves veus i també les seves genialitats han fet d’aquesta tradició
el pal de paller, definició que sona a metàfora, perquè en realitat les tres colles
s’apleguen a l’entorn d’un altre pal, el de la cistella.
Pals i bastons
que són el bastió de les nostres tradicions.
J. Y. M.
(Article publicat a l'Eco de Sitges el 1 abril 2016 )
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada