Entre la foscor
de la nit es dilueix el resplendor del dia i amb ella arriben les hores
destinades al descans, encara que no és un referent per certificar una
normalitat, perquè n'hi ha que de la nit en fan dia. Ja sigui per treballar en
feines d'una certa exclusivitat nocturna o per aprofitar aquesta nocturnitat
amb l'afany d'anar a la recerca de
diversió .
Les nits
sitgetanes han transcorregut en paral·lel als costums de la gent, alguns dels
quals, com he apuntat, a raó de les seves respectives activitats . Així, quasi
només estrenada aquesta nocturnitat hi havia qui es retrobava amb la rutina que
li era comuna. Era el cas dels serenos que els veies dirigir-se a la Casa de la
Vila per començar les rondes preceptives. Que coincidia amb la sortida del
convent del carrer Sant Francesc de les monges vetlladores que es distribuïen
per les cases on hi havia malalts i es requeria la seva companyia. Passava el
mateix amb la incorporació dels forners que es passaven la nit amassant i coent
el pa, i mentre pujava la massa o ja
s'havia enfornat, sortien al carrer a
fer el cigarret. Quan la nit ja havia estès els seus dominis, es feien a la mar
els pescadors. Alguns, per despertar-se, comptaven amb la complicitat dels serenos que a la vegada es servien de l’estratègia acordada, els
informaven, a viva veu, del temps que feia.
Fins aquí la
nit era aprofitada per fer tasques amb finalitats profitoses i destinades al
servei de la gent del poble. A excepció
d'aquesta gent que treballava per la causa la resta del veïnat dedicaven la nit
al descans o no. Amb l'entrada de la
televisió a les cases, es va començar anar a dormir més tard i res va tornar a
ser igual. Només hi va faltar la progressiva
afluència del turisme per a que a les nits sitgetanes els hi anessin desposseint
del silenci, la calma, que les
caracteritzava. Va influir els balls de nit que tenien lloc en les societats i
en altres espais de reconeguda fama, com
el Sacromonte, el bar Oliva, la Galera, el Mònaco... Balls que es feien amb una assiduïtat diària, però
que encara es podien establir unes franges horàries per tal de
respectar-li a la nit una part del seu silenci.
Va ser el preludi
d'una sorollada generalitzada que ha fet que la nit perdés part dels seus
encants i també ha servit per a desbaratar
el nostre descans, el de totes les
persones que ens pensàvem que la nit sempre estaria al nostra costat per a
convertir-se en còmplice de la son, quanta ingenuïtat la nostra.
Així, quan fem
nit en pobles on encara s'abracen al
silenci, una del les apreciacions
favorables que hi fem és el plaer que produeix no escoltar res.
Però la felicitat tampoc és complerta, hi ha a qui els molesta el so de les
campanes que anuncien el pas del temps. Tant de bo aquí, a la nit, només escoltéssim
les senyals horàries de les campanes, ens podríem donar per privilegiats.
Significaria que el silenci encara estaria integrat a la nit sitgetana, aquella
que tan enyorem i que durant tants anys ens va mostrar fidelitat.
En pocs dies de
diferència aconsegueixen un protagonisme
destacat dues nits que guarden un
encanteri especial. La primera ens va captivar el proppassat dissabte amb motiu
de les jornades dedicades als museus. Entrar al Cau Ferrat quan la nit ens acompanya ve a ser com tornar
a casa a hora tardana i trobar-ho tot parat amb el caliu que fa tan agradable la intimitat.
Recórrer les dependències de la casa, amb aquesta nocturnitat afegida, és
quan esdevé més real el record del seu
propietari, perquè l'artista també es valia de la nit, de tot l'entorn, per viure-la amb tota
intensitat, amb la companyia de les seves amistats, artistes com ell, que es
servien d’aquestes hores per inspirar-se. El lloc ofereix tots el requisits,
sobretot en nits amb lluna generosa que
tenyeix de plata l'aigua del mar . La
del dissabte passat fins i tot reunia aquests requisits, era nit de lluna plena
tot i que es trobava enlleganyada per una inoportuna nuvolada que matisava el
seu resplendor. M’imaginava Santiago Rusiñol assegut a la sala del brollador
amb els finestrals oberts i deixant que la fresca de la brisa del mar entrés a
l’estància. Gaudint de la tertúlia, de la gresca i del remor del mar tan
canviant, tan capritxos.
Una altra de les
nits amb un encant especial serà la d’aquest dissabte, poques hores després de
la sortida dels gegants en el seu tradicional i esperat cercavila pels carrers
del poble i desprès d’haver escoltat el pregó que ens tenen preparat en Florenci Salesas i la Cèlia Sánchez-Mustich amb el qual es dóna per
inaugurada l’exposició de clavells i tots els actes que conformen la nostra
tradicional festivitat de Corpus a casa nostra.
A fer-se fosc torna al carrer una de les activitats amb més encanteri,
com és la preparació, el dibuixar sobre el terra les formes
que es cobriran de flors i conformaran les catifes. És una tasca
imprescindible, són els preparatius que van acompanyats per la col·laboració de
molta gent del poble, nois i noies i altres de no tan joves.
Ens segons quins
trams es passen tota la nit treballant i al fer-se de dia ja pràcticament la
catifa està acabada. Altres dibuixen i se’n van adormir i prefereixen
aixecar-se molt aviat per posar la flor. Aquests preparatius acomboiats entre
la foscor de la nit, especialment amb la
col·laboració del veïnat,té un recorregut que cada any es repeteix convertint, tot plegat, en una nit diferent. Aquest any torna a coincidir
amb una final futbolística de primer ordre. Però com no hi ha interès per part
nostra, no serà tan efervescent com l’any passat. Quan en un esclat
d’eufòria, el Isidret Pañella va encendre una traca en ple Cap de la Vila i per poc el fum li fa el
paquet. I és que també hi ha nits que són traïdores. Diferents.
J. Y. M.
( article publicat a l'Eco de Sitges el 27 de maig del 2016 )
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada