Entre Sitges i Sant Pere de Ribes sempre ha existit una relació de bon veïnatge,
accentuat-se quan les festes dels dos pobles han fet possible una complicitat mútua.
Perquè ribetans i sitgetans s'han desplaçat per
ser-ne espectadors o fins i tot
per tocar la gralla. I en un temps, quan les portes de les cases eren
obertes aquesta singularitat permetia
treure el cap a les interioritats i lliurar el crit a mena de salutació: Noia!
i a un i altre els agradava rebre notícies dels veïns.
Per casa
sempre que venia a Sitges, que era bastant sovint, la Teresa, germana d'en Josep Rafel de can Maurici, des
del carrer i sense moure’s de la porta de la botiga, es lliurava a un potent
crit acompanyat de l'accent característic : "I
la nenaaa ?". Pregunta dirigida a la mare i amb referència explícita
a la meva germana. Atendre la seva curiositat representava endinsar-se
entre les cròniques del poble veí, pregonades per una ribetana que mostrava una
gran facilitat de paraula i un ampli coneixement de tot el que succeïa a Ribes.
Veïna del carrer del Pi, familiaritzada amb l'olor de l'aiguacuit que feia
servir el seu germà en la fusteria, l’acompanyava una patxoca que, junt amb la
parla, la identificava com una ribetana amb pedregui i no ho dissimulava pas. Amb aquesta manera
d'ésser, fins i tot es permetia la gosadia de refregar la mà per la pell d'un
negre i tot seguit mirar-se els dits per
observar si aquella negror destenyia.
Excentricitats
d'una dona que es complementaven amb les
del seu germà Rafel. Ell, un dia de Sant
Pau en la cercavila d'anada a l’ermita,
va sortir de la formació de la banda posant-se i, amb gestos
exasperants, va fer que paressin de tocar. Els seus companys, estranyats
li van preguntar a que obeïa el tall. L'home,sense pronunciar paraula alguna, va senyalar un pal de l'electricitat en el
qual hi havia enganxat la representació d'una calavera i una advertència: "No tocar, peligro de muerte".
Qui avisa no és traïdor, o més val prevenir que curar. El músic feia gala d’una
gran facilitat en les sublimitats que el
distingien i feien que el seu record quedés en la memòria de la gent dels
pobles on hi acudien per amenitzar els balls.
La festivitat
de Sant Pau ha mantingut l'encant d'aquesta anada a l’ermita i la posterior
tornada entre una alegre i festiva cercavila que transcorre entre vinyes. I és
aquest paisatge, tan camperol, que aporta una singularitat que la fa diferent a
altres qu tenen lloc en els pobles veïns. Conscient d'aquesta exclusivitat, un
altre músic ribetà, en Sadurní Mestre i Butí, mostrava una extrema sensibilitat
en quant a voler quedar bé davant el veïnat del seu poble, com ja havia
explicat en una altra ocasió. Si més no topava amb les excentricitats d'en
Josep Torrens. El de can Paf es passava
tot el recorregut amatent a les accions d'en Josep que no eren, que
diguem, massa de manual d’estètica. Amb
un refregar constant que es concentrava
del perímetre de la cintura cap avall. I que ja s'havien desafiat quan, e mig de la fredor ambiental, es presentava en mànigues de camisa i amb
l'americana guardada a dintre d'una bossa de plàstic. Un detall que ja treia de
polleguera al company ribetà, el qual l’advertia que havia de vestir de manera
elegant, ni que fos per resguardar-se del fred. En Torrens li replicava: " Tu et deus voler referir a en Fred
Astaire..." . I aixecant-se la camisa reblava: " ja porto la samarreta de la mare,
rentar i posar”. Fins arribar a la
conclusió : “ Qui no té fred no té seny”.
L’acompanyament musical es feia al compàs d’uns pasdoble que havia
compost en Manuel Rius i Ramos, nascut a Ginestar i després del seu pas per
Sitges, va passar a ser ribetà d’adopció.
El un porta per nom , el de la muntanya que presideix el indret: “Montgrós”. I l’altre inspirat en el barri
sitgetà: “ El Poble Sec “. Però es donava la circumstància que les gralles
interpretaven El Gener, El Febrer... unes melodies també compostes per ell i
que les toquen totes les colles de grallers de Catalunya.
Això succeïa en
una temps en què els ribetans portaven barret. Com el mateix Sadurní, els
Ramos, el Sr.Rossell,-en Quirico- el Sr. Jacas i tants altres veïns
que es
cobrien el cap amb els seus capells. Curiosament el de can Maurici
preferia la boina. Quan a Ribes van deixar de portar barret, es va esfumar un
costum que alhora va restar elegància a actes com els propis de la Festa Major.
Vet aquí que actualment, que es vesteix de manera més informal, en Josep
no desentonaria.
Ara, quan
observo la reforma de l’Ajuntament, també em ve al pensament la imatge de les
finestres del capdamunt de tot, on impartia classe el mestre d’escola el Sr.
Benito Rivero i Cabalgante, en una època en la qual també feia de músic i
venia, amb el cotxe del ribetà, a
amenitzar el ball amb els Iberos del Jazz. L’home guaitant, per la finestra
junt amb la seva famía, esdevenia una
escena que transferia la complicitat de les autoritats del poble, amb l’edifici
de l’Ajuntament com a símbol de la institució on s’hi han alternat tots els servidors de la causa
pública i a més la presència d’aquell mestre es solapava amb dos valors molt
important en la vida del poble: la corporació municipal corresponent i el
mestre que alliçona i prepara als més
joves per a ser persones de profit en el seu futur no tan distanciat del
present.
Tot canvia i
això a vegades va acompanyat de
polèmiques i diversitat d’opinions. A Ribes la remodelació del seu Ajuntament no n’ha estat pas exempta.
I a la nostra vila, aquests dies, el focus d’atenció de la polèmica
es centra en una cosa de interès general, com sembla ésser el recorregut de les
rues de Carnaval. Que enguany s’escau a la setmana següent a la de la
festivitat de Sant Pau. Dues celebracions, la ribetana i la sitgetana que han passat de puntetes per la de Sant
Sebastià. Totes tan apropades i tan
diferents, en el seu contingut i en la manera de celebrar-ho.
J. Y. M.
( Article publicat a l'eco de Sitges el 22 de gener del 2016 )
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada