Un bloc de Joan Yll Martínez

Un bloc de Joan Yll Martínez

05 de febrer 2016

UN COP D'ULL AL CARNAVAL

    El nostre Carnaval ha evolucionat entre els diferents  vaivens i atzars de la vida social i política del país i la del poble. Vull dir amb això que la seva evolució ha estat sotmesa als diferents aspectes que hi conflueixen, entre ells, i crec que el més decisiu, ha estat el compàs que ha marcat el batec de les Societats. Perquè no podem concebre aquesta manifestació popular sense la participació activa de les dues Societats més representatives del poble, Prado i Retiro.
  A aixopluc d'elles el Carnaval ha conviscut i ha aportat al poble un de les tradicions més celebrades del calendari. Els nostres avis i els nostres pares ho van viure  amb una intensitat  que va arribar a crear moltes expectatives amb les consegüents rivalitats entre els uns i els altres. Rivalitats carnavalesques, però, que venien precedides d'un gran apassionament que dificultava, fins i tot, les bones relacions entre les famílies. Inclús hi havia gent del poble que no trepitjaven mai les dependències la Societat contraria. I el que encara era més rocambolesc es feia palès que entre una parella, resultava mal vist, entre les seves respectives famílies, que  un dels dos fos soci o simpatitzant de la societat a la qual no pertanyia l'altra part. Aquest rebuig mig obligava a iniciar un festeig amagat de la família
   Aquesta idealització que avui ens pot semblar esperpèntica, formava part d'una raó social que poc s'avenia en la lògica d'un conviure amb una certa normalitat. Això ens permet adonar-nos de la magnitud de tot plegat i sobretot de la rivalitat que suposava afrontar les festes de Carnaval. On des de  guardar bé el secret del vestit, fins arribar a obsessionar-se per poder treure al carrer el major nombre de parelles. Perquè la desfilada carnavalesca consistia  en una mena de gran comparsa on cada Societat rivalitzava amb el nombre de parelles que desfilaven, així com en  l'originalitat  dels vestits.
   Curiosament en una mateixa família, per les raons descrites, es donava el cas que per exemple els avis de la casa eren acèrrims d'una entitat i els fills ho eren de l'adversària. I coms uns i altres vivien sota el mateix sostre, quan s'esqueien els preparatius per cosir els vestits, ho havien de fer d'amagat i tenint molta cura perquè podien ser delatats pels seus propis familiars. Es va donar el cas que l'àvia d'una de les famílies  va poder obtenir un petit retall de roba i el va passar al contrincant de manera que, arribat el dia, van coincidir al carrer que una colla d'una Societat i una de l'altra anaven vestits iguals. Ja ens podem imaginar l'enrenou que va provocar aquesta intromissió en el terreny del secretisme més ben guardat del Carnaval de casa nostra.
   També hi cabien les bones disponibilitats dels prohoms que havien fet fortuna en les Amèriques i aportaven la seva generositat al bé comú, com així es pot entendre l'exemple de l'Isidre Jacas, més popularment conegut  per en “Sinsonte”, que va ser marit de la Josefina Torrents, filla del sastre a qui la veu popular coneixia per en "Butxaques". Ell va omplir tot el quarto de reixa de casa seva, al carrer Sant Bonaventura, de caramels que després van carregar en un camió i proveïa a les comparses del Retiro que els llançaven a tort i a dret. Passats els anys aquesta mena de desbaratament  es va traduir en el llançament de sacs de paperets, en la intimitat de les dues Societats, per part dels socis més portentosos que també rivalitzaven entre ells per veure qui en llençava  més.
    La festa agafava més relleu a recer de les dues sales teatre, on han tingut lloc grans balls, suculents sopars i no menys suggestius lunchs, més popularment conegut com  a "panaxé"amenitzats per les millors orquestres del moment i molt abans que s'imposés el Disco Marín com a signe de la progressiva i decadent tradició orquestral.
   Després de la guerra ja no res va tornar a ser igual, fins i tot el Carnaval no es va poder anunciar així. Per tal de no haver de sucumbir, es va canviar l'enunciat per "Fiestas de Invierno". I sempre sota l'amenaça que la gent no es podria disfressar. Gràcies a les bones arts dels successius alcaldes, aquests sempre van aconseguir el beneplàcit dels governadors de torn, els quals delegaven tota la responsabilitat en el batlle. De la pompositat es va passar a aquell Carnaval satíric, a voltes, atrevit, burlesc... Amb unes desfilades sense cap ordre, simplement la gent esperàvem en el Cap de la Vila que anessin  passant i  ens encuriosia quan s'apropava una disfressa que, amb veu distorsionada, ens preguntava: ¿que  me conoces? Una bona pregunta per a lliurar-nos a tota mena de conjetures.
    Quan ens cansàvem la retirada es produïa sense aglomeracions que ho dificultés. Doncs era un Carnaval íntim, molt nostre, on no hi havia temps per l'avorriment. Es gaudia amb les petiteses desenvolupades amb enginy i sotmeses a les necessitats i a les ordres imperants. Les mateixes que feien aixecar la careta al costat de l'Agutí Capdet, porter del Retiro i d'en Juanito Bartés en el Prado, els dos sota l'atenta mirada de les corresponents parelles de la guàrdia civil, quan llavors eren ells els qui preguntaven: "¿Que lo conoce?. I com que la resposta era afirmativa, els donaven pas per accedir al local.   
    En el Carnaval del 1976 es produeix la represa de l’espectacle al carrer Amb ella, paulatinament, es va perdent el símbol del “fardo”, la sàtira... per convertir-se en  espectacle i exhibició, per part dels que hi participen. Ara s’ha fet gran i això comporta establir unes mesures de seguretat que per a la gent d'ordre poden arribar a ser molestes i també per les aglomeracions de gent que es produeix. Tot passa i també les rivalitats entre Prado i Retiro han deixat de ser-ho, de la mateixa que el carrer ha manllevat el protagonisme a aquells Carnavals que es desenvolupaven en els respectius salons teatre, on fins i tot els anomenats balls infantils, tenien un atractiu que els feia únics i pintorescos.
                                                                                   J.Y.M.


 (Article publicat a l'Eco de Sitges el 5 de febrer del 2016)

© Joan Yll Martínez

© Joan Yll Martínez